Jump to content

Erikoista Toimintaa Eestissä......?


MooseM

Recommended Posts

Kävimme jokin aika sitten automatkalla Pärnussa ja tietenkin tuli reissulla myös kätköiltyä.Muutamia kätköjä tuli löydettyä ja joitakin ei.Mutta eilen huomasin omituisen jutun,kun katselin onko kukaan käynyt jälkeeni kätköillä,useita kätköjä oli käyntini jälkeen disabloitu.

 

Esim.

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...c6-060ea1117d71

 

Onhan heillä tietysti oma systeeminsä,mutta miksi kätköt julkaistaan täällä jos niissä ei saa ulkomaalaiset käydä?

Gaptain Morgan lupasi selvitellä kunhan kiireiltään kerkiää,odottelen mielenkiinnolla.

Link to comment

Tällä hetkellä reissuni jäljiltä 9 disabloitua kätköä!!!!!!!

Ei disablointi varmasti sinusta johdu.

Jotenkin hassua on touhu.

Itselläni voisi vaikuttaa jopa lomapaikan valintaan, ainakin kun aloimme suunnitella Madeidalla käyntiä, oli aikataulujen jälkeen seuraava tarkistettava kätköjen määrä ja sijainti! Hyvä kätkö siis voi tuoda turisteja ja turistit tuovat rahaa ja raha tuo ... ellei sitten haluta juuri päinvastaista.

Link to comment

Kätköjen alkuperäiset omistajat eivät niitä näköjään ole hyllyttäneet vaan nimimerkki www.geopeitus.ee.

Onkohan Virossakin yhteisvastuuta ja tämä nimimerkki on adoptoinut nuo kätköt? Etninen syrjintä tuntuu kyllä oudolta.

 

Kaikkia löytämiäsi kätköjä ei kuitenkaan ole laitettu hyllylle eli ei niitä, jotka ovat alkuperäisten omistajien hallussa.

 

edit: 168 kätköä näköjään tuolla nimimerkillä. Se on 37,5% kaikista Viron jemmoista.

Edited by PekkaR
Link to comment

Katselin vähän kätkösivustoja. Otetaan nyt vaikka kätkö Matkaja. GC:ssä se on GCM4AX. geopeituksessa se on tässä.

Näyttää olevan osittain samoja kuittaajia (osa kuitenkin eri nimimerkillä), osittain eri löytäjiä. Kaksoissysteemi siis, jemman voi kuitata jommalle kummalle sivustolle tai molemmille.

 

Lainaus toisesta säikeestä:

Siis onko tämän tarkoitus laajentaa geocaching.com:in loggauksia vai korvata ne? Pitäisikö nyt logata löydöt kahteen paikkaan, vai vain jompaan kumpaan? Ensimmäinen vaihtoehto tuskin onnistuu, ellei gc.fi ole pelkkä frontendi gc.com:ille (hyvä kun keskimääräinen kätköilijä jaksaa kirjoittaa "TNLN" jompaan kumpaan), ja toinen vaihtoehto ei toimi sen takia että sen jälkeen kätköjä pitäisi tutkia/ylläpitää kahdessa eri paikassa.
Link to comment

Kätköjen alkuperäiset omistajat eivät niitä näköjään ole hyllyttäneet vaan nimimerkki www.geopeitus.ee.

Onkohan Virossakin yhteisvastuuta ja tämä nimimerkki on adoptoinut nuo kätköt? Etninen syrjintä tuntuu kyllä oudolta.

 

Pelkkänä arvauksena, että olisikohan kyseisen sivuston ylläpitäjä jossakin vaiheessa välittänyt itse tiedot pelkästään omalle sivustolleen listatuista kätköistä myös gc.comiin ja nyt sitten perumassa tätä liikettä. Joka tapauksessa tuohon ulkomaalaisille suunnattuun viestiin olisi ehkä voinut valita jonkin ymmärrettävämmän sanamuodon.

Link to comment

Itse olen melko paljon Virossa kätköillyt ja ollut jonkin verran sikäläisten kätköilijöiden kanssa tekemississäkin. Siellä tuntuu muodostuneen kaksi "koulukuntaa". Toiset kiivaita Geopeituksen kannattajia ja pienempi osa taas GC:n kannattajia. Mikäli olen oikein heidän foorumiaan ymmärtänyt niin Geopeitus.ee:n nimissä on joitain kätköjä, ilman omistajan lupaa julkaistu GC:ssa. Varmaankin on juuri näitä kätköjä disbloitu, luulisin.

Kovin kaksipiipuinen juttu on tuo oma järjestelmä. Yleensä käy niin, että sellainen kätkö joka on sekä GP:ssa ja GC:ssa kun siihen tulee jotain muutoksia niin päivittyy vain GP:ssa. Etelä-Virossa on mm. yksi kätkö jonka GC:n koordinaatit heittää 400 m, mutta GP:ssa on oikeat. Tuli aika moneen puuhun kiipeiltyä, ennenkuin kaivoin toiset paperit taskustani.

Link to comment

Vielä noista Viron kätköistä. Tutustuin hieman ajan kanssa noihin disaploituihin kätköihin. Niitä on yli 150 eli tokkopa Moose kaikkia noita on hakenut. No vitsi vitsi. Eli selkeästi erottuu ne kätköjen omistajat, jotka tahtovat tehdä myös ns. turistikätköjä ja heidän kätköjään ei tuolta poistettujen listalta löydy. Yksi poikkeus on, mutta itse sen hakeneena, ymmärrän, ettei sinne haluta ulkolaisia autoja pieneen kylään "omituisia" kyselemään.

Eli melko selvä jako näyttää Viron kätköissä olevan ja antakaamme niiden kätköjen olla rauhassa, joiden omistaja ei halua sinne muita kuin virolaisia. Joskin heidän foorumilleen pistin kyselyn, että pitääkö olla aito virolainen, riittääkö viron kansalaisuus ja onko oleskeluluvalla oikeus heidän kätköjään etsiä. Samoin onko passin kansien värillä väliä? :D

Edited by Vilosparta
Link to comment

Nythän asia on selvä jos kaikki kätköt joihin ei haluta ulkolaisia on disabloitu.Mutta ihmetyttää silti miksi ne ovat GC:n sivuilla.

 

Erinomaisen vaatimattomalla eestinkielen taidollani sain geopeituksen foorumilta viesteistä sellaisen käsityksen, että kätköjä on lisätty gc:n puolelle ilman, että kätkön omistaja on siihen antanut lupaa ja nyt sitten ilmeisesti on syntynyt ahtauma nenän tietämille ja sen seurauksena on nyt sitten massadisablointi menossa. (jos joku paremmin eestinkieltä taitava osaapi ymmärtää paremmin, niin please...)

 

Ehdin jo minäkin säikähtää, kun Turmanowin kanssa haimme kesäkuun alussa pienen geochallenge tourin merkeissä 21 kätköä ja niistä on nyt 8 disabloitu...

Link to comment

Nythän asia on selvä jos kaikki kätköt joihin ei haluta ulkolaisia on disabloitu.Mutta ihmetyttää silti miksi ne ovat GC:n sivuilla.

 

Erinomaisen vaatimattomalla eestinkielen taidollani sain geopeituksen foorumilta viesteistä sellaisen käsityksen, että kätköjä on lisätty gc:n puolelle ilman, että kätkön omistaja on siihen antanut lupaa ja nyt sitten ilmeisesti on syntynyt ahtauma nenän tietämille ja sen seurauksena on nyt sitten massadisablointi menossa. (jos joku paremmin eestinkieltä taitava osaapi ymmärtää paremmin, niin please...)

 

Ehdin jo minäkin säikähtää, kun Turmanowin kanssa haimme kesäkuun alussa pienen geochallenge tourin merkeissä 21 kätköä ja niistä on nyt 8 disabloitu...

 

Jaajuu... Osa noista disabloiduista (jotka osuivat meidän tourin löydöiksi) on kyllä not-for-touristsorkids-tyyppisiä kätköjä, mutta mukana on kyllä myös niitä nähtävyyksiä/paikkoja, joiden takia kätköilen.

Link to comment

Hassua... Yhtenä varsin alkuunpanevana voimana tälle harrastukselle minulla oli nimenomaan matkoilla kätköily, koska siinä näkee vähän muitakin paikkoja kuin pelkät "viralliset" nähtävyydet.

 

En ole koskaan kuullutkaan misään "Not for turist" kategoriasta, onko tämä normaalia euroopan suurkaupungeissa? Olen kuvitellut että esim. Pariisin GC kätköjen vähäisyys johtuu vain kieliopin puutteesta, mutta esim. Berliinissä vastaavasti suurin osa kätköistä pelkästään saksaksi.

 

Onko tämä nyt ymmärrettävä pääsääntöisesti siten, ettei kätköille ole menemistä jos ne on merkattu vain kansalliseen kätkösivustoon?

Link to comment

Kuulostaa erittäin ikävältä ja valitettavalta suunnalta. Koko homman hienouminulle oli siinä että näitä kätköjä on pyyteettömästi pistetty pystyyn ympäri maailmaa. Nyt sitten jossain on ihan omia kätköjä, lähinnä ajatuksena oudoksuttaa.

Link to comment

Kuulostaa erittäin ikävältä ja valitettavalta suunnalta. Koko homman hienouminulle oli siinä että näitä kätköjä on pyyteettömästi pistetty pystyyn ympäri maailmaa. Nyt sitten jossain on ihan omia kätköjä, lähinnä ajatuksena oudoksuttaa.

 

Miten tuollainen toimii jos joku eestiläinen hakee TB:n ja laittaa sen noihin vain eestiläisille kätköihin? Odottelemaan vaan että sattuu "vapaaseen" kätköön?

Link to comment

Miten tuollainen toimii jos joku eestiläinen hakee TB:n ja laittaa sen noihin vain eestiläisille kätköihin? Odottelemaan vaan että sattuu "vapaaseen" kätköön?

 

GC.comissa listattaviin matkaajiin on yleensä sovellettu sääntöä, että ne voisi tiputtaa vain gc.comissa listattuihin kätköihin, ellei omistaja nimenomaisesti ole antanut muuhun lupaa.

 

Eestillä on pitkään ollut maine, että sinne joutuneet TBt ja kolikot katoavat. Katoaminen voi tarkoittaa, että löytäjä pitää esineen tai sitten se päätyy kätköön, jota ei ole listattu gc.comissa. Kukapa tietää, kenties jotkin kadonneeksi luullut matkaajat liikkuvat hyvinkin rivakasti geopeitus.ee-listatuissa kätköissä mutta siirtoja ei vain logata gc.comiin, joten ne näyttävät jumiutuneen jonnekin. Mitenpä ne näkyviin voisivatkaan palata, jos koko maassa ei gc.comissa listattuja kätköjä ole ollenkaan tai kaikki kätköt ovat kaksoislistattuja mutta paikalliset kätköilijät eivät käyntejään gc.comiin loggaa...

 

Tämän suuntauksen jatkuessa lienee suositeltavaa, että Eestiin matkaavat kätköilijät eivät veisi sinne yhtäkään matkalaista, ellei sen nimenomaisena tavoitteena ole päästä Eestiin :laughing:

Link to comment

In my opinion that was bad that some caches are only for estonians. That's truth that we have site www.geopeitus.ee and there are some differences between estonian site's caches and geocaching.com site's caches. We are working with it because some users in geopeitus.ee have no account in geocaching.com, so user www.geopeitus.ee put those caches in geocaching.com site. I think that you may find those caches, because nobody will not kill you or noody will not trail you in the forest or etc. I have no idea why it is like that, maybe user www.geopeitus.ee try to limit visits to cache or...The caches are on those places and you have to decide seek or not to seek that cache...

Link to comment

Nyt kun katsulas Geopeitus foorumissa viitaisi, lukeisin suomalaisten postaukset Geocaching forumissa ja haluan vähän selvittä asioita.

 

Tulisi toteutta, et olen yksi "syylinen" B) koska minä olin vähän karkea kun anonyyminen www.geopeitus.ee julisti mun kätkön Geocaching.com-issa. Sen, mistä Vilosparta puhusi. Olen kaikki muut omat kätköt itse molemissä systeemissä julistanut, mutta sitä en haluanut, koska luulen että se kätkö ei ole ulkomaalaisile kovin kiinostava. Ja nyt joku luulisi, että voi julistaa sen, minulta kysymatta! :laughing:

Sen jälkeen jonkit muut eestiläiset geocacherit ottaisivat sanaa niiden kätköien Geocaching.com systeemin lisämisen vastaa. Sitten syntyi see, mitä perttu sanoisi:

 

Erinomaisen vaatimattomalla eestinkielen taidollani sain geopeituksen foorumilta viesteistä sellaisen käsityksen, että kätköjä on lisätty gc:n puolelle ilman, että kätkön omistaja on siihen antanut lupaa ja nyt sitten ilmeisesti on syntynyt ahtauma nenän tietämille ja sen seurauksena on nyt sitten massadisablointi menossa. (jos joku paremmin eestinkieltä taitava osaapi ymmärtää paremmin, niin please...)

 

Nyt asiat ovat vähen selvempiä ja kaikki omistajat kuka luulevat että niiden kätköt ovat ulkomaalaisille kiinostavat, adoptoivat net ja enablevat uudellen. Enablesin oman kätkön myös mutta lisaisin pienen varoituksen:

 

[ENG] As this cache is assumed to be of interest only to local geocachers, it's description is in Estonian only.

 

Peace! B)

Ja anteeksi mun hirveää suomen kieli. :)

Edited by gpsitu
Link to comment

Tuo edellä mainittu tosiaan selventää tilannetta hiukkasen.

Tiedä sitten tuosta vain paikallisesta kiinnostavuudesta, kätköilijöitä kun on moneen junaan.

Senpä tähden olisi toki kivaa, että mahdollisimman moni kätkö päätyisi myös gc.com sivuille.

 

Peace! :laughing:

Ja anteeksi mun hirveää suomen kieli. B)

 

Vaikuttaa paljon paremmalta kuin allekirjoittaneen eestin kieli... B)

Edited by Geovius
Link to comment

Kiitokset gpsitulle ja Geopeitur 301:lle. Juuri tällaista tietoa sieltä Viron maalta kaipasinkin ja varmaan muutkin keskusteluun osallistuneet. Itse olin foorumillanne päätynyt samanlaiseen käsitykseen, mutta parempi, että tarkennukset tulivat sieltä Viron puolelta. Aitähhh!!!

Link to comment

Itselläni voisi vaikuttaa jopa lomapaikan valintaan, ainakin kun aloimme suunnitella Madeidalla käyntiä, oli aikataulujen jälkeen seuraava tarkistettava kätköjen määrä ja sijainti! Hyvä kätkö siis voi tuoda turisteja ja turistit tuovat rahaa ja raha tuo ... ellei sitten haluta juuri päinvastaista.

 

Itse ainakin katson nykyään ensimmäiseksi Google Earthilla minne kannattaa mennä lomalle :lol:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...