Jump to content

Gps


rp55

Recommended Posts

Millainen olisi edullinen GPS-laite jolla pääsisi alkuun geokätköharrastuksessa ? :D

 

Ihan perusvehkeisiin (halpa hinta, luotettava toiminta) lukeutuu Garmin'in keltainen eTrex - sellaisella olen etsinyt n 400 kätköä ja hyvin se palveli tässä kesälläkin pelsatusveneenä uudemman kapulan ollessa takuukorjauksessa.

Link to comment

Magellan eXplorist 500: 545 egee on kyllä kallis.Tarviiko tätä;

• Geogaching Manager -sovellus, joka yksinkertaistaa geogaching-koordinaattien tallennuksen www-sivuilta suoraan paikantimeen tai muistikortille

 

Magellan eXplorist 100; 119 egee, taitaa olla edullisin mutta laitteessa ei ole liitäntää ulkopuoliselle virralle tai tietokoneelle. Onko tarvetta ? Ei näy myöhemmin pc:ltä reittejä ?

 

Magellan eXplorist 210; 250 euroa. Vesitiivis, ei värinäyttö.Kai silläkin pärjäisi? Laitteen mukana tulee USB-kaapeli.

Olisiko tämä sopiva ?

 

Huutokaupassa olisi Magellan Color 180 euroa + viikon korotukset päälle.

Link to comment

Heips,

 

minäkin aloitin sillä perus eTrexillä ja hyvin se palveli kunnes kyllästyin koordinattien käsin syöttämiseen. Kaipa siihen saisi sopivia sovittimia USBn ja sarjaportin välille, nykyäänhän tietskareissa ei juurikaan sarjaportteja löydy, mutta helposti niistä koostuu ensinnäkin lisää kustannuksia ja sitten lisää ongelmia, päivittämisiä ym ym.

 

Taisin sitten harpata yhden sukupolven yli ja hankin mainitsemasi eXplorist 500sen johon olen ollut kovin tyytyväinen. Joskus tuntuu että se on hiukan jäljessä mutta jos jaksaa 20 sekuntia odottaa ja antaa vehkeen rauhoittua se useimmiten löytää tarvittavat satelliitit ja pääsee riittävään, noin 5 m tarkkuuteen nopeasti ja silloinhan se on mielestäni riittävä. Kokemus sitten opettaa.

Akku kestää tarpeisiini riittävästi, ehkä 8 tuntia ja sen saa ladattua myös USBn kautta tai virittelemällä jopa Nokian puhelimen laturilla.

Paras ominaisuus kuitenkin mielestäni on karttojen ja waypointien käsittely eXploristin sisään asennetulla muistikortilla ihan niinkuin PCn levyllä, ehkä hiukka hitaammin mutta normaali file manageri hoitaa hommat. 256KB SD-kortti riittää melko pitkälle ja niitähän on melkein kaikilla digikameroiden jäämistöinä saatavilla.

 

Näissä jutuissa on rehellisesti sanottuna vaikea sanoa muuta kuin omia kokemuksia, on Garmin ihmisiä ja on Magellan ihmisiä ja tunteet ja opitut jutut vaikuttaa mielipiteisiin niinkuin pitääkin tiätysti. Tuolta GCnn jenkkifoorumeista löytyy paljon tietoa jos jaksat lukea, niin Garmineista kuin Magellaninkin GPSreistä.

 

Jos ensimmäistä Gepsiä kerran haet, suosittelisin että kysyt käytettyjä !!

Link to comment

Kokemuksesta voin sanoa, että jos vähänkin harrastus vie mukanaan niin ainakin sellainen laite tulee hankittua mihin saa suoraan koneelta syötettyä koordinaatit ja seuraavaksi alkaa kaivata kartallista. En usko suurta eroa olevan Garminilla ja Magellanilla. Itse aloitimme keltaisella eTrexillä ja aika pian tuli hankittua Garmin 60 CS, joka toistaiseksi on ollut riittävän hyvä, joskin muistikortillinen olisi vielä kätevämpi. Eli aivan varmaa, että ruokahalu kasvaa syödessä.

Link to comment

Jos omistaa Symbian 60-sarjan puhelimen, niin kätköily onnistuu myös Bluetooth-GPS -vastaanottimella, kuten Nokian LD-3W. Kannattaa varmistua, että laitteessa on uusinta teknologiaa oleva SirfStar III-tekniikka. Hintaa on esim. tuolla Nokian mallilla alle sata euroa. Ilmaisia ohjelmistoja löytyy internetistä.

Link to comment

Muistui mieleen yksi juttu, jota itse pidän tärkeänä kaikkea kannettavaa elektroniikkaa hankittaessa: mielestäni laitteen tulisi toimia tavallisilla AA -paristoilla. Itse käytän AA -kokoisia akkuja, mutta jos jostain syystä akut pääsevät kaikki tyhjenemään, lähimmältä kioskilta löytyy paristoja pelastusveneeksi. Mallikohtaiset akut ovat minulle logistinen ongelma ja digikamerani tulee vaihtumaan juuri akkuhuollon vuoksi - helpottaa, kun GPS, kamera, taskulamppu yms rompe toimii samalla sähkökalustolla.

Link to comment

Onko kellään siis kokemusta tuosta Magellan eXplorist 100:sta? Kun se sopisi ainakin minun budjetilleni tosi hyvin, jos nyt päädyn GPS-laitteen hankintaan (köyhä opiskelija kun olen...). Minulle koordinaattien käsin syöttö tuskin ongelma, enkä myöskään usko että se tietsikalta koordinaattien siirto olisi siis pakollinen ominaisuus. Ja jos muistiakaan ei laitteessa tarvitsisi hirveästi olla, niin olisiko tämä laite hyvä vaihtoehto aloittelijalle?

 

Juups, eipäs mitään enää! Sain vastaukset pulmiini jo tuolta ircin kautta :D

Edited by joan85
Link to comment

Edelleen olen sitä mieltä, että jo aloittelijalle yhteys PC:n ja gepsin välillä on lähes välttämätön. Kapuloiden käyttöliittymät eivät ole kaikkein miellyttävimpiä (numeronäppäimistö puuttuu) ja sen vuoksi näppäilyvirheet koordinaatteja syötettäessä eivät ole mahdottomia.

 

Muitakin syitä on, kaikki moneen kertaan tällä foorumilla jo puitu; kiinnostuneille annettakoon vinkiksi, että foorumiohjelmistossa on hakutoiminto :laughing:

Link to comment

Tuli sitten hankittua Magellan eXplorist 210. Maksoi 249 egee. Nyt se lähtee... <_<

 

Onko nyt niin että tuossa 210 mallissa on 22MB sisäistä muistia mutta siihen ei saa SD-korttia lisäksi ??

Ladattava LI-akku ja yhteys tietkariin hoidetaan USB 1.1 kautta ??

 

Näitä malleja näyttää tulevan semmoista vauhtia että perässä ei tahdo pysyä. Tuokin Explorist XL tuntui kiinnostavalle kunnes huomasin että sehän on ihan mahdottoman suuri ja syö peräti neljä AA-patteria !!

Link to comment

Tuli sitten hankittua Magellan eXplorist 210. Maksoi 249 egee. Nyt se lähtee... <_<

 

Onko nyt niin että tuossa 210 mallissa on 22MB sisäistä muistia mutta siihen ei saa SD-korttia lisäksi ??

Ladattava LI-akku ja yhteys tietkariin hoidetaan USB 1.1 kautta ??

 

Näitä malleja näyttää tulevan semmoista vauhtia että perässä ei tahdo pysyä. Tuokin Explorist XL tuntui kiinnostavalle kunnes huomasin että sehän on ihan mahdottoman suuri ja syö peräti neljä AA-patteria !!

 

Siinä on vain todellakin sisäinen muisti, ei korttimahdollisuutta.

Ei akkua, yhteys tietokoneeseen on USB:n kautta. :blink:

Link to comment

Siinä on vain todellakin sisäinen muisti, ei korttimahdollisuutta.

Ei akkua, yhteys tietokoneeseen on USB:n kautta. :(

No, oletko ollut tyytyväinen valintaasi ??

Mitä on hyvää ja mitä puuttuu jos mitään ??

 

Vielä aika vähän kokemusta mutta geokätköilyyn toistaiseksi OK.

Liityntä pc:hen on hyvää ja patteri/akkupatteri mahdollisuus.

Tietysti haluaisin mahdollisuuden ladata tarkempia karttoja, ~ 1:20.000.

Link to comment

Tietysti haluaisin mahdollisuuden ladata tarkempia karttoja, ~ 1:20.000.

 

Eikös siihen saa sitä kaapelia pitkin Ozilla tehtyjä karttoja...

 

Vastaus kyselyyni Marinealta:

 

Hei!

 

eXplorist 210-laitteeseen ei saa ladattua maastokarttoja. Laitteessa on

pieni sisäinen muisti, johon voi ladata CD:llä myytäviä tiekarttoja, mutta

ei valitettavasti maastokarttaa.

Pohjakartta on eri muistissa ja säilyy laitteessa vaikka lataisitkin

laitteeseen muita tiekarttoja.

 

Että semmoista... :o

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...