Jump to content

Fin: Kätköilyn Opettaminen / Siihen Tutustuttaminen


Geovius

Recommended Posts

Kyselisin tässä hieman vinkkejä niiltä jotka ovat opettaneet tai kenties oikeammin tutustuttaneet isompaa tai pienempää joukkoa ihmisiä kätköilyn pariin, että mitenkähän tuo olisi hyvä toteuttaa. Kaikenlaisia vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan. Tässä olisi tarkoitus tuossa kesälomien jälkeen kertoa tästä harrastuksesta työpaikalla.

 

***Geovius

Edited by Geovius
Link to comment

Näin minä introsin kätkentää:

Valitsin suht helpon kohteen josta tiesin että sisältökin on OK.

Pelasin siis varman päälle ja vein kaverin jo löytämäni purnukan parkkikselle ja löin hänelle kapulan kouraan.

Siitä se sitten lähti, juteltiin etsiessä aiheesta ja pääsin samalla lehteen, k.o. toimittajallakin on nykyään omiakin kätköjä.

Etukäteen voisit vaikka tulostaa Lähdetään geokätköilemään! -esitteen Pekan sivuita, siitä saa jästi melko hyvän kuvauksen mistä oikein on kyse.

Link to comment

Itse viime syksynä pidin koulutuksen aikana esitelmän geokätköilystä.

Monet kyselivätkin eri asioita juurikin harrastuksen aloittamiseen liittyen ja itse kerroin pääpiirteittäin näin :

 

-Aluksi kerroin historiikkia miten kaikki alkoi.

Sitten kerroin mitä tarvitaan.

-Aloittaaksesi harrastuksen on hyvä omistaa nopea internetliittymä ja se gps-kapula.

-PekkaR:n sivut antavat hyvän pohjan sille mitä geokätköily on.

-Seuraavaksi tehdään tunnus geocaching.comiin.

Tässä vaiheessa mainitsin että kielitaito olisi hyvä olla vähintään välttävä, jotta saa sen tunnuksen edes tehtyä.Jos kielitaitoa ei ole niin sitten kaveri auttamaan.

-Geokätkentään aloittelijoille on hyvä etsiä esimerkiksi karttapaikan karttalinkin avulla geocaching.comista sopiva kätkö kotikaupungistasi.

Shambun www.shambbu.com/testi.html sivua suosittelin tätä varten.

- Seuraavaksi gps lainaan tai koittaa etsiä jokin 1/1 kätkö jos on saatavilla ja koordinaattien avulla löytyy suurinpiirtein se alue mistä kätköä etsiä jos gps-kapulaa ei ole mahdollista mistään saada.

-Kannattaa aloittaa helpoimmasta päästä ja lukea kuvaukset tarkkaan. (Kyllä niitä kätköjä maailmassa riittämiin on :o )

-Muutaman kymmenen kätkön jälkeen on suositeltavaa tehdä vasta sitten oma kätkö jos niin haluaa.

Ihan siksi, että saa vähän kokemusta erilaisista kätköistä ennenkuin tekee oman.

-Foorumia suosittelin seuraamaan aktiivisesti ja most recent logs - listaa joidenka linkit saa PekkaR:n sivulta.

-Kerroin myös irc-kanavasta, josta tarvittaessa kätköilytoverit auttavat osaavuutensa mukaan.

 

Kannattaa työpaikalla kertoa pieni pätkä historiasta mutta siirtyä nopeasti siihen mitä tämä geokätköily on ja mitä se vaatii ja miten siihen pääsee parhaiten alkuun ja mitä huomioitavaa.

Esitelmään oli aikaa se 20min ja itsellä 25min kesti esitelmä, kysymystulvan selvittäminen 20min :unsure:.

Edited by Scrod
Link to comment

Minä toivoisin, että sitä painotettaisiin, ettei sitten loggauksissa innostu kertomaan kätköstä liikaa.(Edes kryptattuna) Itse lueskelin usein (Vieläkin varovaisesti) loggauksia ennen kätköilyä (siitä on hyötyä, jos huomaa että esim kynä puuttuu, ni voi sit viedä), mutta vaarana on, että joku on käynyt innoissaan kertomassa kätköstä tosi paljon ja sitten voi mennä hieman maku, jos itse menee)

Onneksi erästä theoravan kätköä ei ole vielä paljastettu, mutta tosiaan kun olen katsellut uusien loggauksia, on niissä välillä ollut liian paljon vinkkejä..

no juu-juu, varoitetaanhan loggauksissa spoilereista,mutta silti :huh:

Link to comment

Niin ja rohkeasti vaan tunnustamaan jos ei kätköä löydä :o Eihän se sulkia yhtään vie, tai tee sinusta muiden silmien edessä surkeampaa, toimiipa vain myös apuna kätkönpitäjälle mitä sille kätkölle kuuluu.Meillä oli alussa tuuria että löydettiin aina hyvin (ehkäpä tärkeämpää silloin kun lapset mukana, koska heillä jonkin verran odotuksia löytää kätkö).

Viimeeksi tuhrasin kolme kertaa helposti luokitetulla kätköllä, mutta kun ei meinannut aueta,niin ei.

Tiedä sitten mitä omistaja ajatteli, kun kaikki kaksi perättäistä loggausta (+ se vika kun löysin :unsure:

oli minulta (kun kuitenkin päiviä oli siinä välissä)

 

offtopic-

Kätkönpitäjiltä toivoisin pitkään non-logatuille kätköille joskus kirjottavan vaikka nootin, että siellä se on edelleen. Me olemme sen verran alottelijoita, että jos näen ettei ole pitkään aikaan löydetty,en välttämättä innostu lähteä kokeilemaan . Toisaalta taas eräs meitä noviisimpi kokee sen taas haasteena, kiva mennä kokeilemaan löytää sellanen kätkö, mitä ei ole aikoihin löydetty. Mutta, hänellepä riittää myös se, että on vaan kävellyt ja kuvannut vaikkei kätköä löytäisi :laughing: .Me taas jos lähdemme koko perhe nimenomaan kätköilemään, halutaan sitten jotain myös löytää (eli mielellään joku helppo nakki, vähän haastavampien joukkoon :o

Link to comment

Minä toivoisin, että sitä painotettaisiin, ettei sitten loggauksissa innostu kertomaan kätköstä liikaa.(Edes kryptattuna) Itse lueskelin usein (Vieläkin varovaisesti) loggauksia ennen kätköilyä (siitä on hyötyä, jos huomaa että esim kynä puuttuu, ni voi sit viedä), mutta vaarana on, että joku on käynyt innoissaan kertomassa kätköstä tosi paljon ja sitten voi mennä hieman maku, jos itse menee)

Onneksi erästä theoravan kätköä ei ole vielä paljastettu, mutta tosiaan kun olen katsellut uusien loggauksia, on niissä välillä ollut liian paljon vinkkejä..

no juu-juu, varoitetaanhan loggauksissa spoilereista,mutta silti :anitongue:

 

No minä taas luen lokeja vasta sitten, kun kätköä ei löydy eli etsin sieltä vinkkejä. Tai vilkaisen toki niitä ennen matkalle lähtöä minkälaisia naamoja siellä on, että en kadonnutta kätköä lähde etsimään. Eli kyllä vinkkejä saa olla tosin niiden kanssa on syytä olla kielikeskellä suuta ettei paljasta liika tahi liian avoimesti. Ja pahimmat paljastukset tietenkin kryptataa sitähän varten toiminne on olemassa.

 

Mutta kyllä olen pariin otteeseen pyytänyt omien kätköjen kohdalla käyttäjää muuttamaan lokimerkintäänsä vähemmän paljastavaksi.

Link to comment

Minä toivoisin, että sitä painotettaisiin, ettei sitten loggauksissa innostu kertomaan kätköstä liikaa.(Edes kryptattuna) Itse lueskelin usein (Vieläkin varovaisesti) loggauksia ennen kätköilyä (siitä on hyötyä, jos huomaa että esim kynä puuttuu, ni voi sit viedä), mutta vaarana on, että joku on käynyt innoissaan kertomassa kätköstä tosi paljon ja sitten voi mennä hieman maku, jos itse menee)

Onneksi erästä theoravan kätköä ei ole vielä paljastettu, mutta tosiaan kun olen katsellut uusien loggauksia, on niissä välillä ollut liian paljon vinkkejä..

no juu-juu, varoitetaanhan loggauksissa spoilereista,mutta silti :anitongue:

 

No minä taas luen lokeja vasta sitten, kun kätköä ei löydy eli etsin sieltä vinkkejä. Tai vilkaisen toki niitä ennen matkalle lähtöä minkälaisia naamoja siellä on, että en kadonnutta kätköä lähde etsimään. Eli kyllä vinkkejä saa olla tosin niiden kanssa on syytä olla kielikeskellä suuta ettei paljasta liika tahi liian avoimesti. Ja pahimmat paljastukset tietenkin kryptataa sitähän varten toiminne on olemassa.

 

Mutta kyllä olen pariin otteeseen pyytänyt omien kätköjen kohdalla käyttäjää muuttamaan lokimerkintäänsä vähemmän paljastavaksi.

 

No kyllä esim. mua otti päähän, kun tein mysteerin 125 km to Turku ja muutaman päivän kuluttua julkaisusta oli jo logeissa kerrottu, kuinka tehtävän saa ratkaistua. Silloin jätin ko. logit poistamatta, nykyään saattaisin reagoida toisin.

 

Tänä kesänä on joidenkin uusien kätköilijöiden loggauksissa ollut hieman samaa henkeä, loggausten lukeminen helpottaa liikaa löytämistä ja tekee osan kätkön tekijän työstä turhaksi. Kätkön tekijä antaa kuvauksessa sen verran vihjeitä kun katsoo tarpeelliseksi, ei ole tarkoitus että löytäjät logeissaan kertovat lisää oman harkintansa mukaan. Eri asia sitten jos joku maastosta soittaa tutulle kätköilijälle ja nimenomaan pyytää vinkkiä, kun ei muuten onnistu purkkia löytämään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...