Jump to content

Tb Vaihtolaatikko Lentokentillä


Turmanow

Recommended Posts

Olisi kätsää kätsätä maailmalla jos lentokentille saisi luvan perästä perustaa TB vaihtopisteitä. Kiva olisi tyrkkiä matkaajia etiäpäin, kun työmatkoilla kuitenkin harvemmin pääsee metsään. Amerikoissa tämä tietysti on kiellettyä jo basiliskojen ja muiden pöpöpelkojen takia, mutta miten muualla?

 

Niin ... laiskahan minä olen, mutta Arlandan kätkökin oli "sivussa" kuten Helsinki - Vantaankin. Kovin moni ei kesäpirkoissa lähde metsään samoilemaan, vai lähteekö.

 

Vai olisiko se suuresti vastaan geokätsäyksen Isoa Kirjaa :(

Link to comment

Siis kentällä luvan kanssa järjestettynä toimintana? Ei varmasti onnistu. Yksi ensimmäisistä turvaohjeista mikä lentomatkustajille annetaan on se, että kenenkään muun tavaroita ei pidä ottaa kuljetettavaksi. Jos paketissa on salakuljetuskamaa tai pommi, olet pulassa ja aika moneen kertaan taitaa olla kuultu selitys, että "ei toi paketti mun ole, joku vaan pyys mua viemään sen maasta pois..."

Link to comment

Yksi ensimmäisistä turvaohjeista mikä lentomatkustajille annetaan on se, että kenenkään muun tavaroita ei pidä ottaa kuljetettavaksi.

 

Juu, mutta tuo sama vaara piilee otti sen matkalaiseksi naamioidun huume/plutionium/ym. pötkön mukaansa lentoaseman viereisestä kätköstä tai "virallisesta" lentoaseman sisällä olevasta.

Link to comment

 

Juu, mutta tuo sama vaara piilee otti sen matkalaiseksi naamioidun huume/plutionium/ym. pötkön mukaansa lentoaseman viereisestä kätköstä tai "virallisesta" lentoaseman sisällä olevasta.

Niin, mutta eivät lentokentät halua sekaantua tuollaiseen toimintaan. Nyt vastuu on selvästi TB:n kuljettajan, mutta jos lentokenttä osallistuisi toiminnan organisointiin, niin 1) rohkaistaisiin tekemään turvaohjeiden vastaisesti ja 2) otettaisiin ainakin osittainen vastuu mahdollisista laittomista esineistä.

"Me haluttais teidän lentokentälle sellanen piste, johon vois jättää erilaisia esineitä tuntemattomien vietäväks eri maihin. Koirille niit ei kannata näyttää, ne on olleet kaks vuotta metsässä niin niissä saattaa olla vähän hajuja." tai "Huumetta? Ei noi oo mun tabletteja, tosta teidän TB-laatikosta mä sen otin Lontooseen vietäväks. Kai te nyt itse tiedätte kuka sen on sinne laittanut."

Link to comment

Vaihtokätköjä on maailmalla paljonkin lentokenttien kupeessa, niin USA:ssa kuin muuallakin, mutta usein ne tosiaan ovat hieman turhan kaukana johtuen juuri lentoasemien suuruudesta. Pikkukentät ovat eri asia. Tampere-Pirkkalan kentällä oma vaihtokätköni on vielä toistaiseksi aika hyvällä paikalla, mutta eipä senkään tulevaisuus enää kovin hyvältä näytä koska siihen pikkumetsikköön on kaavoitettu jotain teollisuus- tai palveluyritysaluetta. :)

 

t: Olli

Link to comment

Varmasti joku lentokentällä putiikkia pitävä yrittäjä saattaisi uusien asiakkaiden toivossa tuollaisen laatikon nurkkaansa ottaakin. Jossain (ei lentokentällä) muistan sellaisen kuvauksen nähneenikin. :)

Frankfurtin kentällä (GCHWM1) on kokemuksia turvallisuusfunktion suhtautumisesta. Muutenkin siellä tutuu olevan tarkkaa ja täsmällistä, miksköhän… :(

Niin ja turvallisuudesta tuli mieleen; mielenkiintoinen kuva on kuvauksessa GCTBWJ.

Niin ja suuressa amerikassa kaikin paikoin ei enää lapset kulje tekemässä "Karkki tai kepponen", kun annetuissa karkeissa on ollut huumeita tai hedelmässä partakoneenterä... Että sellaista maailmalla. :)

Link to comment
Niin ja suuressa amerikassa kaikin paikoin ei enää lapset kulje tekemässä "Karkki tai kepponen", kun annetuissa karkeissa on ollut huumeita tai hedelmässä partakoneenterä... Että sellaista maailmalla. :)

 

Off-topic jatkuu: Eli tuo yllä oleva on tosin todistettu urbaani legendaksi (onneksi näin) mutta sehän ei tietenkään estä pelkäämästä pahinta. :(

Edited by Geovius
Link to comment

Niin ja suuressa amerikassa kaikin paikoin ei enää lapset kulje tekemässä "Karkki tai kepponen", kun annetuissa karkeissa on ollut huumeita tai hedelmässä partakoneenterä... Että sellaista maailmalla. :)

Ei ihan off-topic... Tämä tuli näitä huume- ja muita pelkoja kartoitettaessa mieleeni niistä suklaapatukkakätköistä. Jenkkiläiset ystävät aikoinaan moisen totena esittivät ja sittemmin varoittelivat, josko joku kätköilijäkin voi suuressa maailmassa harrastaa mustaa huumoria...

Itse jouduin aikoinaan kevyeen "eritystarkastukseen" TB:n takia, kun siinä oli rutkasti kolikoita. Totuus on, että koneeseen tavaraa viedessä itse ja täysin vastaa siitä mitä mukana on. Mikään selitys mihinkään lainailuun tai hyväntahtoisuuteen ei auta yhtään vertaa. Eli ihan sama onko selityksenä TB tai ikioma unilelu.

Link to comment

Itse jouduin pääsiäisenä Irlantiin geoleidien reissulle lähtiessä Helsinki-Vantaan kentällä tarkempaan turvatarkastukseen. Repun sisältöä kun ei ekalla läpivalaisulla ollut tunnistettavissa. No sitten purettiin reppu ja valaistiin sitä pienemmissä osissa kerraallaan. Ihan olin tyytyväinen tuohon tarkkuuteen ja täsmällisyyteen - mitä nyt Jonski ja Outsa vain naureskelivat turvatarkastuksen jo ohittaneina. Ei siellä repussa ollut kuin gepsi, kamera, känny, akkulaturi, kännyn laturi, kourallinen travelbujeja, muutama geokolikko, sekalainen vyyhti kaapeleita sekä käsilaukku rahakukkaroineen ja muine naisellisine tarvikkeineen :rolleyes: Siis ihan perusnaisellinen reissureppu. Kaverille kun kiltisti kerron mitä mikin oli niin tuli tyytyväiseksi.

Palatessa matkan jouduttamiseksi pakkasinkin matkalaukkuun ruumaan kaiken muun paitsi gepsin, kameran ja kännykän ja käsilaukun.

-Anja

Link to comment

Turun kentän kupeessa oleva EFTU on ainakin lähellä terminaalia ja haettavissa paremmissakin vaatteissa.

Tällä hetkellä pitkävartiset kengät ja jonkinmoiset käsineet ovat hyvinkin tarpeen, mutta Nuorpoikajaosto käväisi juuri eilen kaivamassa kätkön lumen alta esille ja nakuttelemassa näkösuojana olevat esineet irti, joten juuri nyt (siis ennen seuraavaa lumisadetta ja ennen suojan vaihtumista taas pakkaseksi) se on hyvinkin tavoitettavissa. Valmis norsupolku johtaa lentoaseman parkkipaikan reunasta suoraan kätkölle, joka lumesta puhdistettuna suorastaan hyppää silmille! Lumisateen ja pakkasen jälkeen käyttämämme välineistö (minun pieni retkikirveeni ja -lubin taitettava kenttälapio) tai vastaava lienee taas tarpeen kätkörasian esille saamiseksi. ;-) Lisäsin varoiksi attribuutin "ei talvikätkö". Tervetuloa hotelliin joka tapauksessa!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...