Jump to content

Fin: Videokamera


apassi

Recommended Posts

1.Onko digi parempi?

2. Minidv . Onko tossa kuvanlaadussa eroa muihin?

3. Millä hinnalla saa kohtuu hyvän? Onko merkillä väliä?

 

1. Kameran tulee olla ilman muuta digitaalinen! Myydäänkö niitä enää edes muita?

 

2. Itse olen sitä mieltä, että MiniDV on edelleenkin päivän sana. Tietenkin jos olet aivan 110% varman siitä, ettet tule ikinä koskaan editoimaan nauhoituksiasi niin sitten suoraan DVD levyllekin tallentava kamera voisi tulla kyseeseen.

 

3. Hintaa on tässä vaiheessa vielä turha spekuloida se riippuu niin paljon muista tarpeista. Mutta merkeistä sanoisin, että Sony, Canon tai Panasonic on syytä huomioida muut voi unohtaa.

 

Oleellinen kysymys tässä vaiheessa on se, että mihin tarvitse kameraa? Kuvaatko ulkona, sisällä, kesällä, talvella jne eli millaisia tilanteita olisi tarkoitus tallentaa.

 

Toinen oleellinen kysymys on budjetti.

Link to comment

Itse ostin Sonyn DCR-PC1E:n noin seitsämän vuotta sitten ja MiniDV nauhoja kuluu yksi kuukaudessa.

 

Nyt olen kuitenkin alkanut katselemaan uutta kameraa. Olen asettanut muutamia omia kriteereitä.

 

1. Pieni - kulkee mukana "paidantaskussa"

2. Kuvaa suoraan muistikortille

3. Jos löytyy niin HD-tasoinen kuvan laatu

 

Näistä löytyy yleensä kaksi, muttei kaikkia kolmea.

 

4. Still kuvat yli 2 mega pixeliä.

5. Optinen kuvanvakain, mutta digitaalinenkin käy.

6. Hämärä tai pimeäkuvaus mahdollisuus

 

Vielä jos mahdollista saisi valittua tallennuksen pakkauksen (MPEG4) ja raakadatan välillä.

Hintahaarukkana olen ajatellut hieman yli 1000 - 1500 euroa.

 

Mutta ei ole toistaiseksi tullut eteen.

 

Vihje: katso että akut ovat "normaaleja" ei mitään erityisen erikoisia. Akut ovat "kuluvia" ja uusittava n. 3 vuoden välein - riippuu käytöstä. Yleensä mukana tulee pieni akku joka on kypsä jo vuodenkuluttua.

 

Nauhoissa on se hyvä puoli että kuvattun materiaalin voi arkistoida samalle nauhalle. Itse en ole kuvannut nauhoja päälle vaan aina uudelle nauhalle.

Link to comment

Oleellinen kysymys tässä vaiheessa on se, että mihin tarvitse kameraa? Kuvaatko ulkona, sisällä, kesällä, talvella jne eli millaisia tilanteita olisi tarkoitus tallentaa.

 

Toinen oleellinen kysymys on budjetti.

 

Haluan kyllä ilman muuta editoida otoksiani. Minidv:ltä varmaan pystyy siirtämään dvd:lle esim. tietsikan kautta?

Kuvattua tulee sisälläkin, mutta eritoten ulkona ja syksyllä myös hämärässä. Tilanteet on etupäässä normaalia ihmisten kuvaamista luonnon oloissa. Jonkin verran "noppeita tilanteita" :D

Budjetti rajoittunee 500€

Ja kiitos vastauksista :D

Edited by apassi
Link to comment

Oleellinen kysymys tässä vaiheessa on se, että mihin tarvitse kameraa? Kuvaatko ulkona, sisällä, kesällä, talvella jne eli millaisia tilanteita olisi tarkoitus tallentaa.

 

Toinen oleellinen kysymys on budjetti.

 

Haluan kyllä ilman muuta editoida otoksiani. Minidv:ltä varmaan pystyy siirtämään dvd:lle esim. tietsikan kautta?

Kuvattua tulee sisälläkin, mutta eritoten ulkona ja syksyllä myös hämärässä. Tilanteet on etupäässä normaalia ihmisten kuvaamista luonnon oloissa. Jonkin verran "noppeita tilanteita" :D

Budjetti rajoittunee 500€

Ja kiitos vastauksista :D

 

Kyllä hyvin voi siirrellä ja editoida pätkiä DVD:lle ja oikeastaan mihin vaan. Mutta varaudu siihen että AIKAA palaa ja paljon. Itse olen huomannut että omia clippejä koostaessani hyvä olisi tehdä käsikirjoitus etukäteen ja noudattaa sitä.

 

Budjettiraamit voi tulla sinulla eteen, mutta ei huono vaihtoehto käytettykään ole.

Link to comment

Vaikka omistankin vain tuommoisen vanhan SVHS kameran jonka käyttäminen on jäänyt hyvin vähäiseksi viimeisten vuosien aikana, uskoisin tietäväni videokuvaamisen hyvistä ja huonoista puolista ainakin jotain, 15 vuoden aikana nauhoja on täyttynyt ainakin 40 editoidun tunnin edestä kohteina etupäässä jälkikasvu ja toisaalta kalojen narraaminen.

 

Mielestäni tärkeitä ominaisuuksia ovat:

1. pieni koko ja keveys - kamera jää kotiin jos sen kuljettaminen haittaa liikkumista - raha menee hukkaan

2. tallennus muistikortille - 4GT kortit alkavat olla €100 luokkaa - nopea kopiointi

3. akut - ainakin kaksi kunnollista akkua pitää olla mukana alunperin

 

Ja sitten tarvitset PALJON jonninjoutavaa aikaa koipioimiseen ja editoimiseen

 

PS: Mielestäni tärkeimmät seikat ovat ihan samoja joiden perusteella valitsisin Still-digikameraa.

Link to comment

1. pieni koko ja keveys - kamera jää kotiin jos sen kuljettaminen haittaa liikkumista - raha menee hukkaan

2. tallennus muistikortille - 4GT kortit alkavat olla €100 luokkaa - nopea kopiointi

3. akut - ainakin kaksi kunnollista akkua pitää olla mukana alunperin

 

Ja sitten tarvitset PALJON jonninjoutavaa aikaa koipioimiseen ja editoimiseen

 

1. ja 3. ymmärsin mutta 2. tekee tiukkaa. :lol: eli on siis videokameroita jotka tallentaa muistikortille. Paljonko tuommoiselle mahtuu elävää kuvaa ja onko laitteet kalliimpia? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Itsellä on kyllä 1gt omaava still-kamera johon mahtuu 20min videoklippi eli voiskohan sen sitten siitä päätellä.

Jossain näin mainoksen minidvkamerasta ja hinta oli jotain 350€ mutta se laatu aina mietityttää

 

No kaikki harrastushan vie aikaa ja rahaakin.

Link to comment

Sanoisin kyllä, että muistikortille tallentavat kamerat on syytä kyllä vielä unohtaa. Ne tallentavat kuvan kortille joko MPEG-2 tai MPEG-4 muodossa ja kuluttaja markkinoilla ei taida olla vielä yhtään kunnollista ohjelmaa joka osaisi editoida näitä muotoja jouhevasti.

 

MiniDV on siis edelleen se mihin ainakin minä satsaisin.

 

Kannattaa muuten käydä tutustumassa www.digivideo.fi sivustoon ja sen keskustelupalstalle. Sieltä saa paljon hyviä vinkkejä ja aina silloin tällöin allekirjoittanutkin kirjoittelee siellä jotain. Tosin ihan eri nimimerkillä.

Link to comment

Itsellä on kyllä 1gt omaava still-kamera johon mahtuu 20min videoklippi eli voiskohan sen sitten siitä päätellä.

Jotenkin noin kai sen voisi laskea. Entisaikaan VHS-C kasetti taisi olla 60mins ja kyllä semmoisen täyteen kuvaamalla sai jo muistoja melkoisen määrän talteen.

En kyllä yritä mitenkään esiintyä alan asiantuntijana kun en semmoinen kerran ole, olen joutunut jo vuosia sitten toteamaan että videokuvaukseen/editointiin minulla ei kertakaikkiaan riitä aikaa. Toinpahan nyt vaan muutaman mieleeni tulleen käytännön seikan vuosien takaa esille.

 

PS: Yxi juttu ehkä vielä kannattaa jostain foorumista selvittää kunhan valintasi alkaa kiteytyä. Onko laitteelle saatavissa huoltoa Suomesta tai edes Euroopasta takuuaikana ja sen jälkeen, vai onko kyseessä ns kertakäyttölaite. Huoltoon joutunutta on ikävä odotella kuukausikaupalla !!

Link to comment

PS: Yxi juttu ehkä vielä kannattaa jostain foorumista selvittää kunhan valintasi alkaa kiteytyä. Onko laitteelle saatavissa huoltoa Suomesta tai edes Euroopasta takuuaikana ja sen jälkeen, vai onko kyseessä ns kertakäyttölaite. Huoltoon joutunutta on ikävä odotella kuukausikaupalla !!

Ja jos (minkä tahansa) kapineen joutuu huoltoon laittamaan niin kannattaa huudella perään.

Digipokkari oli viikkokausia "huollossa", kun soitin ja ihmettelin missä viipyy niin sain selville että vika on diagnosoitu ja huoltofirma odotti minulta lupaa aloittaa työn (-ellei korjata niin maksa vianmäärityksestä 30% korjaussummasta).

Parin päivän kuluttua sain kameran kunnostettuna takaisin.

Link to comment

Ostin talvella kameran - vaatimuslistaa en enää tarkasti muista, mutta optinen kuvanvakain, still-kuvausmahdollisuus, mini-DV ja dv In/Out -toiminnot olivat must -listalla ja päädyin Panasonic'in GS-400 -malliin. Olen ollut aikas tyytyväinen vehkeeseen, vaikka iso osa ominaisuuksista on vielä opettelematta.

DV In ei ajatuksena tunnu heti kovin välttämättömältä, mutta omissa editoinneissani se on jo osoittautunut tarpeelliseksi, kun on pitänyt siirtää läppäriltä muuhun ymprisäöön avi -tiedostoja, jotka eivät mahdu tavalliselle DVD-levylle.

Link to comment

Ostin talvella kameran - vaatimuslistaa en enää tarkasti muista, mutta optinen kuvanvakain, still-kuvausmahdollisuus, mini-DV ja dv In/Out -toiminnot olivat must -listalla ja päädyin Panasonic'in GS-400 -malliin. Olen ollut aikas tyytyväinen vehkeeseen, vaikka iso osa ominaisuuksista on vielä opettelematta.

DV In ei ajatuksena tunnu heti kovin välttämättömältä, mutta omissa editoinneissani se on jo osoittautunut tarpeelliseksi, kun on pitänyt siirtää läppäriltä muuhun ymprisäöön avi -tiedostoja, jotka eivät mahdu tavalliselle DVD-levylle.

 

Kuulostaa hyvältä. Paljonko maksoi?

Link to comment

Vaikuttaa melko kookkaalle, ainakaan perhokalastajan vehkeisiin tuommoinen ei istuisi mitenkään, ehkä se kätköilyrepussa kulkee. Kun kuitenkin tiedän että oma suunnilleen samankokoinen videokameravanhukseni saa rauhassa eläköityä hyllyssä, harkitsisin vielä !!!

Link to comment

Tekniikan Maailma tuli tänään. Testissä olivat siis alle 500€ MiniDV-videokamerat. En sen syvällisemmin testiin uppoutunut, mutta loppupinnat ja hintaluokat ovat seuraavat:

 

Sony DCR-HC24 / 8,4 / 430€

Canon MV930 / 8,3 / 450€

Panasonic NV-GS27EG / 8,1 / 450€

JVC GR-D650E / 7,6 / 500€

Samsung VP-D361 / 7,4 / 300€

Link to comment

Tekniikan Maailma tuli tänään. Testissä olivat siis alle 500€ MiniDV-videokamerat. En sen syvällisemmin testiin uppoutunut, mutta loppupinnat ja hintaluokat ovat seuraavat:

 

Sony DCR-HC24 / 8,4 / 430€

Canon MV930 / 8,3 / 450€

Panasonic NV-GS27EG / 8,1 / 450€

JVC GR-D650E / 7,6 / 500€

Samsung VP-D361 / 7,4 / 300€

 

Mainiota. Täytyykin nostaa toi lehti ja tutustua artikkeliin jos sais jotain vinkkejä vielä.

 

Kaikkein tärkein pointti on tietenkin se miten kamera istuu juuri Sinun käteesi.

 

Näinkinhän se on.

Link to comment

Tästä tulikin mieleeni: Vaimon työkaveri tarvisi koiralleen hoitopaikan juhannukseksi, tietääkö kukaan hyvää paikkaa mihin vielä mahtuu? :(:(:)

 

Jos kyseessä on kätkökoira niin silloin asiasta voi minun puolestani ilmoitella täällä. :(

Link to comment

Tästä tulikin mieleeni: Vaimon työkaveri tarvisi koiralleen hoitopaikan juhannukseksi, tietääkö kukaan hyvää paikkaa mihin vielä mahtuu? :(:(:)

 

Jos kyseessä on kätkökoira niin silloin asiasta voi minun puolestani ilmoitella täällä. :(

Riippuu vähän koiran koosta, isoille koirille riitävän kokoisia kätköpurkkeja kun on niin kovin vähän että ne taitavat kyllä olla jo kaikki varattuina tuommosena sesonkiaikana. Onhan koira 'sisäsiisti' niin ettei purkki vaan likaannu ?? :DB)B)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...