Jump to content

Kätkökuvaukset Kuntoon!


Brankkori

Recommended Posts

Kävin pikaisesti läpi omat kätköni ja pienen miettimisen jälkeen totesin ne kaikki yhtä lukuunottamatta talvikelpoisiksi. Pariin kätkökuvaukseen piti lisätä huomautus maaston raskaudesta ja ehkä jopa vaarallisuudesta talvella. Yxi kätkö voi lisäksi vaatia lumitöitä, ei kylläkään purkin takia mutta sen etsijän !!

 

Pitänee paneutua sen yhden 'ei talvikelpoisen' korjaamiseen ohiajellessa, tosin vasta keväällä !!

Link to comment

Mikäs mahtaa nykykätköilijöiden mielestä olla talvikelpoisen kätkön määritelmä?

 

Onko esimerkiksi kätkö joka vaatii kilometrin verran umpihangessa etenemistä talvikelpoinen, jos itse kätkö on löydettävissä suurempia lumitöitä tekemättä?

 

Vai pitääkö koko etsintäreissu pystyä tekemään kesäkengät jalassa?

 

Täällä etelässä tekisi mieli myös kysyä, että mikä se talvi oikein on... :anibad:

Link to comment

Minä laittaisin "talvikiellon" sellaiselle kätkölle, jossa itse purkki peittyy lumeen. Esim. kuopat, raot -kolot ym. mihin on mahdollista sataa lunta siten, että purkki ja koko ko.kolo ym. peittyy täysin. Ja sellaiset alueet missä lumi voi vapaasti "peittää" maisemaa siten, että siellä ei ole enää havaittavissa sellaista mastonkohtaa "johon itse purkin laittaisin" Esimerkkinä vaikka alue, jossa esim. vihjeen perusteella kätkö on jossain kiven alla/kolossa mutta lumen ollessa maassa alue on lähes tasaisesti lumipeitteinen. Ainakin symboli: "lumihiutale poikkiviivalla" antaa osviittaa itse hakijalle koska kannattaa kenties milläkin alueella ko. kätköä etsiä. Tottakai kaikkia kätköjä voi etsiä aina mutta onko mielekästä ajaa pitkiä matkoja vain todetakseen paikanpäällä, että lumi todennäköisesti estää kätkön löytymisen vaikka kätkösivuilla ei mainintaa asiasta ollutkaan :anibad:

Link to comment
Mikäs mahtaa nykykätköilijöiden mielestä olla talvikelpoisen kätkön määritelmä?

 

Onko esimerkiksi kätkö joka vaatii kilometrin verran umpihangessa etenemistä talvikelpoinen, jos itse kätkö on löydettävissä suurempia lumitöitä tekemättä?

 

Vai pitääkö koko etsintäreissu pystyä tekemään kesäkengät jalassa?

 

Täällä etelässä tekisi mieli myös kysyä, että mikä se talvi oikein on...  :anibad:

Nytpä kaivoit Shanbbu asialliset kysymykset esille !!

 

Minun mielestäni kätköä ei voi luokitella talvikelpoiseksi ainakaan silloin jos se selvästi hautautuu heti ensilumen alle. Tuolla Jenkkisäikeessä samasta aiheesta käytiin keskustelua ja siellä tuli esiin sekin pykälä että kätkön löytäminen ei koskaan pitäisi vaatia kaivamista. Tietystihän pykälällä alunperin tarkoitetaan maan kaivamista mutta onko lumen kaivaminen siis kaivamista vai ei ??

 

Täällä Keski-Suomessa ei kenenkään pitäisi haaveilla talvikätköilystä ilman lumessa liikkumiseen sopia varusteita, ennenkaikkea jalkineet pitää valita kelin mukaan niin että ainakin pienen matkan pohraaminen lumessa onnistuu. Etelässäkin joskus aikani asustelleena tiedän tilanteen siellä olevan toisenlainen. Tarvitaan useimmiten piikkareita.

Täällä myös merkittävä osa kätköistä ainakin toistaiseksi on luonnossa, ulkoilualueilla ja ihan tavallisissa talousmetsissä joissa liikkuminen talvisinkin kyllä onnistuu kunhan välineet on kunnossa. Ei kai vanhat kunnon umpihankeen tarkoitetut sukset ole mitenkään huonot etenemisvälineet, ja lumikengätkin ovat ihan oivalliset silloin kun poiketaan tieltä tai moottorikelkan uralta umpihankeen ja lumikenkiähän on hyvin helppo kuljettaa mukanakin.

 

Omat kätköni olen tarkoituksella rakentanut myös talvella haettaviksi vaikka osa on kyllä melkoisen rankan taipaleen takana. Vähän harmittaa että sitä yhtä 'ei talvikelpoista' en saamattomuuttani käynyt syksyllä laittamassa talvikelpoiseksi.

 

Yleensä olen sitä mieltä että kyllä kätköilyä voi hyvin harrastaa talvellakin. Retket pitää vaan suunnitella sen mukaisesti ja siksi tämän säikeen aihe onkin erinomaisen hyvä.

Link to comment

Aihetta hieman viistosti sivuttaen tarvitsisin tietoa kuinka saada tuolla travelbugin kuvauksessa weppilinkin toimimaan. HTML peruskomennot näytti toimivan , mutta en kuitenkaan saanut toimivaa linkkiä aikaiseksi. Olenko vain, kuten niin monasti, osaamaton?

Tämäntyyppinen linkki ei toiminut. Tuo hotspot nimi kyllä tuli näkyville mutta linkkiä ei siihen assosioitunut.

"<URL=http://www.geocaching.com>geocaching</URL>"

 

Edit..: no nyt sitten jo apu löytyinkin .. puuttui tuosta alusta <a href="http://www.. ... ja lopusta </a> eli ei pitänytkään olla noilla URL tageilla.

 

Niin ja otsikon kehoitusta noudatin ja kävin läpi omat kätkökuvaukset arpoen sopivimpia kuvakkeita jokaiselle.

 

- Anja

Edited by HannuEtAnja
Link to comment
Edit..: no nyt sitten jo apu löytyinkin .. puuttui tuosta alusta <a href="http://www.. ... ja lopusta </a> eli ei pitänytkään olla noilla URL tageilla.

Näin on, kokeilin juuri :D

 

Niin ja otsikon kehoitusta noudatin ja kävin läpi omat kätkökuvaukset arpoen sopivimpia kuvakkeita jokaiselle.

 

- Anja

Minäkin tein sen tänään.

Link to comment

Lisäsin Baseline kätkön kuvaukseen ohjeet tarkistussummasta jotta etsijät voisivat varmistaa laskujen oikeellisuuden. Aukotonhan tämä systeemi ei ole mutta auttanee joissakin tapauksissa.

Suosittelisin jotain vastaavaa muillekin laskennallisille kätköille, ikävää palata kymmenien peninkulmien takaa ilman löytöä vain havaitakseen tehneensä laskuvirheen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...