Jump to content

Fin: Etrex Ei Löydä Satelliitteja


Fundamental

Recommended Posts

Piti lähteä kätköilemään tänään, mutta eipä suostunut etrex legend c löytämään yhtään ainoata satelliittia. Ei millään löytänyt vaikka monesta paikkaa yritin ja oli täysin aukea paikka. Taivas oli pilvetön ja pakkasta noin -10. Onko muilla ollut samanlaista vikaa? Mikähän voisi olla gepsissä vialla?

Link to comment

Meikäläisellä on joskus ollut samaa vikaa vanhan Garmin 12 kanssa. Kannattaa kokeille windowsit ja bootata laite. Tosin en tiedä onko sillä tekemistä asian kanssa, kun oma laitteeni tuli kerran autonkatolta alas kuudenkympin vauhdissa. :(

Aina olen kuitenkin jossain vaiheessa saanut satelliitit näkyviin.

Link to comment

Samanlaisia ongelmia on ollut myös meillä magellan SporTrak mapin kanssa.

Pahimmillaan satelliittien löytymiseen on mennyt lähemmäksi 2 tuntia vaikka yleensä laite onkin toiminut hienosti.

Mitään syytä tuohon en ole keksinyt mutta kyllä ne satelliitit ovat aina ennemmin tai myöhemmin löytyneet.

Link to comment

Minulla on ollut hieman saman tyyppinen "ongelma" muutaman kerran. GPS (G60CS) hakee ja hakee, mutta ei löydä. Jopa resetin jälkeenkin on ollut tilanne sama. Olen selvinnyt siitä vain resetoinnilla useampaan kertaan ja jos muistan oikein niin myös vaihdoin hieman paikkaa muutamia kymmeniä metrejä.

Ehkä se resetti olisi vain riittänyt. En ole kertaakaan jaksanut odotella kymmentä minuuttia pidempään satelliittien löytymistä.

Link to comment

Mullakin on ollut muutamia kertoja samantapaisia ongelmia Magellan SporTrak Colorin kanssa. Satelliittinäyttö on tyhjä, vain ne ympyrät (horisontti ja 45º) näkyvät. Ainakin tämän vehkeen näytössä on normaalisti satelliitteja jo startatessa. Gepsi näyttää kai satelliittien oletetut paikat.

 

Olen tietysti yrittänyt räplätä sähköjä päälle ja pois. Yleensä vain odottelu on tuntunut auttavan. Mulla ei ole aavistustakaan mistä ongelma voisi johtua. Softavikaa olen epäillyt...

Link to comment

Legendissä on toiminto "Set new position", jolla laite unohtaa edellisen sijaintinsa. Esimerkiksi tuhansien kilometrien lennon jälkeen tai laitteen oltua pari viikkoa ilman satelliittikontaktia nopeuttaa huomattavasti, jos tuota käyttäen näyttää muutamankymmenen kilometrin tarkkuudella laitteen nykyiseen sijaintipaikkaan.

Link to comment

Magellaneissa satelliittien haku voi kestää kauankin mikäli paikka jossa kytket laitteen päälle on yli 200 km päässä siitä kun viimeksi sen sammutit.

Tällöin voi laitteelle tehdä paikkatietojen perusasettelun uudelleen joka nopeuttaa

käynnistymistä.

Tosin omat kokemukseni "pimeäkäynnistyksen" kestosta on pisimmillään ehkä viisi minuuttia.

Link to comment

Kyllä satelliitit tosiaan taivaalla ovat ja vieläpä aktiivisinakin.

Käytin viimeksi eXplorist 500sen päällä jenkkilässä NYn liepeillä ja nyt kokeilin koirankusetusreissulla yllä olevat luettuani miten paikantaminen onnistuu.

 

Kytkettyäni virrat sisällä, vehje heti kysyi mahdanko olla sisällä, yes, kysyi sitten maanosaa, europe, näytti kotikoordinaatit ja ryhtyi hommiin. Ulkona käveltiin sankassa ISOssa kuusikossa ja alle minuutin löytyi neljä täyttä pylvästä joista yxi lukittui heti. Lisää tolppia löytyi koko ajan ja alle kolmen minuutin lukitus oli OK viiteen yhdeksästä sateliitista ja paikannustarkkuus 10m.

Semmoinen vehje se Magellan ihan oikeesti on !!

Link to comment

Ostin tässä taannoin Wanhan Magellan kakstonnisen. Laite oli ollut käyttämättä 3 vuotta.

Se ei löytänyt mitään mistään. Kysyin paikalliselta gps kappiaalta neuvoa ja hän soitti maahantuojalle, joka antoi ohjeen jättää laite virta päällä avoimelle paikalle vuorokaudeksi. Tein työtä käskettyä ja kas, 10 tunnin kuluttua laite toimi ja on toiminut siitä lähtien.

Hyvä varakone....

Link to comment
Magellaneissa satelliittien haku voi kestää kauankin mikäli paikka jossa kytket laitteen päälle on yli 200 km päässä siitä kun viimeksi sen sammutit.

Epäilemättä totta. Näissä mun näkemissäni tapauksissa ei kuitenkaan ollut pitkää välimatkaa. Muutaman kerran on tainnut käydä niinkin, että olen sammuttanut gepsin kotipihalla ja laittanut päälle samassa paikassa, ja sitten satelliittinäyttö on jäänyt tyhjäksi. Ei nyt ole jäänyt mieleen ihan tarkkoja yksityiskohtia, esim. kuinka kauan gepsi on ollut pois päältä. Aivan varmasti näin on käynyt alle 20 km siirtymällä. Onneksi tätä ei tapahdu kovin usein.

Link to comment
Piti lähteä kätköilemään tänään, mutta eipä suostunut etrex legend c löytämään yhtään ainoata satelliittia. Ei millään löytänyt vaikka monesta paikkaa yritin ja oli täysin aukea paikka. Taivas oli pilvetön ja pakkasta noin -10. Onko muilla ollut samanlaista vikaa? Mikähän voisi olla gepsissä vialla?

Johtuu luultavasti tästä:

 

GPS-laite tarvitsee sateliitilta aika paljon dataa toimiakseen. Ensiksikin laitteella pitää olla summittaiset sateliittien ratatiedot jotta se osaa ryhtyä niitä etsimään. Nämä tiedot säilyvät noin 7 kk käyttökelpoisina. Tehtaalta tullessaan laitteissa ei ole tätä tietoa ja sen "imuroiminen" taivaalta kestää 12,5 minuuttia. Sama tilanne syntyy jos laite on käyttämättä yli tuon 7 kk tai jos muistin konkka tyhjenee tai jos laite siirtyy suljettuna satoja kilometrejä. Käytännössä testaamani tehdaspakkauksesta puretut laitteet ovat olleet operatiivisessa kunnossa 30 sek - 15 min kuluttua virtojen kytkemisestä. Melkoinen haarukka mikä ei kerro laiteyksilöstä mitään vaan ainoastaan signaaliolosuhteista. Seuraavaksi laite tarvisee tarkat ratatiedot. Nämä pysyvät voimassa noin 4 tuntia. Tämän tiedon lataaminen kestää vähintään 30 sekuntia. Sen nopeammin ei mikään yli 4 tuntia sammutettuna ollut laite voi saada fixiä. Käytännössä tarvitaan siis 30-60 sekuntia ennen kun edes teoriassa fixi on mahdollista saada. Lisäksi tuon 30 sekuntia pitkän datan pitää tulla laitteelle yhtäjaksoisesti. Mikäli ollaan liikkeellä ja signaaliin tulee silmänräpäyksen pituinen katkos esim rakennuksen tai puun oksan takia niin sykli alkaa alusta. Usein omalla työmatkallani (3km) fixiä ei synny koska matkalla on tien ja taivaan välillä kaikenlaista krääsää mikä estää tuon 30 sekunnin yhtäjaksoisen yhteyden sateliittiin.

 

Lähde: http://www.oh5x.com/br304.htm

Link to comment
Mulla on(oli) myös jenkeistä ostettu Garmin. Näyttö sekosi takuuajan jälkeen -> huoltoon englantiin, sain maksutta upouuden laitteen. Sama juttu Divinellä.

Älkää pelotelko - mullakin on semmonen!!!

 

Onneks on toi eTrex yhä tallessa, että löytyy pelastusvene siks aikaa, jos tarttee nykyinen työjuhta kierrättää kaukomailla. Mulle lupasivat aikoinaan eTrex'iin ilmaisen korjauksen, kun napit lähti irti, mutten malttanut lähettää laitetta kun olisin joutunut useita viikkoja elämään gepsittä :D

Link to comment

Minä olen ollut, ainakin, siinä uskossa että ns. maailman merkeillä on kansainvälinen takuu oli se ostettu mistä vaan. Voihan olla että se onkin "uskonasia" eikä tietoa.

 

Myös jenkkilästä hommattu G60CS, joka vielä on löytänyt satelliitit taivaalta.

Link to comment
Nyt toimii taas gepsi kun resetoivat sen ja uudet setit sisään.. ei kun kätköille!

Menikö työtkin takuuseen ??

Nokun homma on sillain, että ostin tämän gepsin aikoinani huuto.netistä mieheltä joka näitä oli ostellut uutena jenkeistä. Mitään kuittia ei tullut ja näin jälkikäteen ei minulla ole kaverin yhteystietoja ylhäällä jne. joten kyllä se nyt omasta pussista meni. Enkä nyt tiedä minne sitä olisi pitänyt yhteyttä oikein ottaa noissa takuu asioissa.

Link to comment
Nyt toimii taas gepsi kun resetoivat sen ja uudet setit sisään.. ei kun kätköille!

Menikö työtkin takuuseen ??

Nokun homma on sillain, että ostin tämän gepsin aikoinani huuto.netistä mieheltä joka näitä oli ostellut uutena jenkeistä. Mitään kuittia ei tullut ja näin jälkikäteen ei minulla ole kaverin yhteystietoja ylhäällä jne. joten kyllä se nyt omasta pussista meni. Enkä nyt tiedä minne sitä olisi pitänyt yhteyttä oikein ottaa noissa takuu asioissa.

Niin siis, en nyt mitenkään halua mitään merkkiä tai mallia morkata mutta jos joku tommonen vika hoidellaan vaan puuttuvia päivityksiä lataamalla, olisin sitä mieltä että ei semmonen juttu nyt oikeestaan saisi juurikaan maksaa ??

Vai onko huoltotyöllä q-usettaminen jotenkin parempi kuin alunperäisen hinnan korkealla pitäminen ??

Sitä asiakastyytyväisyyttä meidän käyttäjien pitäisi painottaa !! Vai ??

 

Ihan oikeesti, ohjeistus päivitysten lataamisesta suoraan netistä saisi olla paremmin kattava !! Eikö ??

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...