Jump to content

Fin: Gps:n Hankinta


theorava

Recommended Posts

Aloitin nyt uuden topicin kun en ensihätään löytänyt käyttööni sopivaa.

 

Eräs tiimistämme suunnittelee GPS:n hankintaa ja ajattelin hieman kysellä kommentteja ja suosituksia.

 

Laitteessa tulisi mieluusti olla:

-Garmin tai Magellan

-Karttapohja

-Neuvova auto-opastus

-Helppokäyttöisyys

-Hinta?

 

Kertokaa suosituksia/kommentteja eri laitteista. Mikä laite on hyvä ja mitä huonoja puolia siinä on sekä myös noteeraukset hyviksi havaitsemistanne jutuista (joitakin pieniä mutta hyviä yksityiskohtia mitä välttämättä ei osaa vaatia?).

 

Katselin jo hieman tuota Garmin GPSMAP 60CS:ää. Onko se hyvä tai onko siitä paremmaksi katsottua vastaavaa mallia? kokemuksia?

 

Edit: käyttötarkoitus on kaiken lainen suunnistaminen autoilusta metsäilyyn ja mahdollisesti myös kätköily.

Edited by theorava
Link to comment

Tästä asiasta on vääntöä netti täynnä. Kannattaa googlata. Asuntoautoilijat, motoristit, veneilijät jne jne.

 

Minulla olivat varsin samat kriteerit. Pääpaino opastavassa autokäytössä ja venekäytön takia vesitiiveys. Ylivoimainen valinta oli GarminQuest. Siitä on nyt uusi mallikin, johon en ole perehtynyt. Muistia riittää ja apuja löytyy netistä hyvin. Koko on sopiva maastokäyttöönkin ja akun kesto on erinomainen. Miinuksina on lähinnä vara-akun puuttuminen ja hieman kömpelö lippa-antenni. Ja se hankinta suoraan ulkomailta. Suomessa rokotetaan vai onko syynä kalliit ohjeiden käännökset, mutta...

Link to comment

Tarkoitushan oisi saada kokemuksia käyttäjiltä itseltään ja etenkin miinuksia ja plussia.

 

Mites tuo Garmin Quest toimii metsäilyssä/kätköilyssä? Onkos siinä mainittavia miinuksia? tai jotain hyväksi havaittuja juttuja? Entäs karttojen hinnat/lataaminen ja tarviiko koko ajan olla lataamassa uutta karttaa. Ainakaan ulkonäkönsä puolesta ei heti kuvittelisi retkeilykapulaksi.

 

Mikäs se paikka siellä Saksassa(?) oli mistä olen kuullut väen tilanneen gepsejä. Kuulemma paaljon halvempaa.

Link to comment

Mulla on itellä tuo Garmin GPSMAP 60C ja isälle hommattiin siitä parempi versio 60CS. 60C on ollut mielestäni erinomainen hankinta. Mut tuossa ei kyllä neuvovaa auto-opastusta ole muuten kun ostamalla siihen noin 250e maksavan autonavigointisarjan lisäki. Sama koskee 60CS:ää.

 

Mutta olen käyttänyt paljon autoillessa. Varoituksia antaa ensin vähän aikasemmin ja sitten lopuksi toisen varoituksen että pitää kääntyä, jolloin karttanäyttö tulee lähemmäksi ja näkee mistä itse on tulossa ja mihin suuntaan reitti kääntyy. Eli puhetta ei ole, mutta kyllä tuo autoillessakin on hyvin minulle riittänyt. Tietysti jos autokäyttöön pelkästään haluaa, niin kannattaa ostaa semmonen mikä siihen on tarkoitettu, tämä mallihan ei ole.

 

Kätevä ominaisuus on vesitiiviys. Itse käytän gpesiä meloessa ja hyvin kestää tehdä eskimokäännöksenkin, vaikk on gepsi kajakin kannella ilman sen kummempia pussukoita. Sateessakin on gepsin kanssa kuljettu gepsi ja mies litimärkänä ja hyvin pelaa vieläkin.

 

Huonoja puolia, hmm. Eipä tule mieleen, paitsi tietysti se että puhuva opastus puuttuu, mutta sitäpä en täktä laitteelta odottanutkaan, koska ei ole autoon tarkoitettu ja ostin kätköilyä ja melontaa varten.

 

Enpä ole hetkeäkään miettiny vaihtavani tuota laitetta johonkin muuhun.

Link to comment
Mulla on itellä tuo Garmin GPSMAP 60C ja isälle hommattiin siitä parempi versio 60CS. 60C on ollut mielestäni erinomainen hankinta. Mut tuossa ei kyllä neuvovaa auto-opastusta ole muuten kun ostamalla siihen noin 250e maksavan autonavigointisarjan lisäki. Sama koskee 60CS:ää.

Kyse lienee kai siitä, että reititystoiminto vaatii reitittävän karttadatan. Topo- eli maastokartoissa tuota reititystietoa ei ole vaan siihen joutuu hankkimaan reititystä varten tehdyn kartta-aineiston, tiekartan.

 

Garminien pohjakartat ovat periaatteessa reitittäviä, mutta koska kartta on erittäin karkealla mittakaavalla, ei siitä paljoakaan hyötyä ole varsinkaan lyhyemmillä matkoilla. Lisäksi pitää muistaa, että risteysjärjestelyitä muutetaan ja jopa uusia teitä rakennetaan vuosittain. Näitä muutoksia varten pitää kartat aina silloi tällöin päivittää uusiin. Pohjakarttaahan ei laitteesta pysty vaihtamaan. Sen sijaan kone käyttää pohjakartan sijaan erilliseltä CD:ltä ladattua dataa, jos sitä senhetkisen sijainnin kohdalta muistista löytyy.

Link to comment
Mulla on itellä tuo Garmin GPSMAP 60C ja isälle hommattiin siitä parempi versio 60CS. 60C on ollut mielestäni erinomainen hankinta. Mut tuossa ei kyllä neuvovaa auto-opastusta ole muuten kun ostamalla siihen noin 250e maksavan autonavigointisarjan lisäki. Sama koskee 60CS:ää.

Kyse lienee kai siitä, että reititystoiminto vaatii reitittävän karttadatan. Topo- eli maastokartoissa tuota reititystietoa ei ole vaan siihen joutuu hankkimaan reititystä varten tehdyn kartta-aineiston, tiekartan.

 

Garminien pohjakartat ovat periaatteessa reitittäviä, mutta koska kartta on erittäin karkealla mittakaavalla, ei siitä paljoakaan hyötyä ole varsinkaan lyhyemmillä matkoilla. Lisäksi pitää muistaa, että risteysjärjestelyitä muutetaan ja jopa uusia teitä rakennetaan vuosittain. Näitä muutoksia varten pitää kartat aina silloi tällöin päivittää uusiin. Pohjakarttaahan ei laitteesta pysty vaihtamaan. Sen sijaan kone käyttää pohjakartan sijaan erilliseltä CD:ltä ladattua dataa, jos sitä senhetkisen sijainnin kohdalta muistista löytyy.

Jep. totta on että reitittävän kartan jos laittaa niin tuo opastus on hieman fiksumpaa, muttei edelleenkään puhuvaa opastusta. Ja tuolla pohjana olevalla kartalla kokeilin kerran reittiä, mut siitä ei kyllä ollu mitään hyötyä.

 

Tietysti toi reitittävä kartta ois hyvä, ku osais laskee reitin lennosta ku antas vaan kohteen mihin menee. Ite piirtelen reitin valmiiks topo-kartalle koneella kotona ennen matkalle lähtöä ja valihen reitin sit gepsistä navigoitavaksi.

Link to comment

Mulla on ollut tommonen Magellan eXplorist 500 kohta kait puolisen vuotta käytössä ja siinähän ylivertainen ominaisuus on että muisti ei lopu oikestaan koskaan ja jos loppuu voi, vehkeeseen tunkea entistä isomman SD-kortin, suurimmat satavilla olevat lienevät 2GB.

Omassani on ollut 512MB kortti ja kun Streets&Destinations vie 64MB jää tilaa kaikelle muulle roinalle yllinkyllin.

 

Kokemukseni mukaan näyttö on hyvä ja tarkkuus oikeastaan erinomainen. Nopea USB liitäntä tietskariin oli minulle tärkeä koska kannettavissa ei enää nykyään ole mitään sarjaportteja. Autonavigointi ominaisuuksia en ole edes osannut kaivata.

 

Vehkeen koko on mielestäni tärkeä ominaisuus ja tämä on selvästi esim 60CSää sirompi ja kevyempi. Ladattava akku on AINA pattereita parempi, tässä vehkeessä se kestää ainakin minun käytössäni yli 8t, ja se latautuu myös USB liittimen kautta ollessaan kytkettynä tietskariin tai Nokian tupakinsytskäri laturilla esim autossa.

 

Valitettavasti juuri tällä hetkellä, (lue taas!!), GC.com foorumien 'search' toiminnot eivät ainakaan minun tunnuksellani toimi, olisin halunnut lisätä linkin jenkkilän foorumiin jossa on melko perusteellinen testi ja kuvaus Magellan eXplorist 500 GPSr laitteesta. Sieltä löytyy luultavasti enemmän kokemuksia kuin kukaan jaksaa lukea.

Myös täältä kotimaisesta foorumistamme löytyy eXploristista oma säikeensä kunhan hakutoiminnot taas joskus pelaavat.

 

Maahantuojan sivut löytyvät täältä.

 

Kerron mielelläni lisää jos jotain kiinnostaa

Link to comment
Tarkoitushan oisi saada kokemuksia käyttäjiltä itseltään ja etenkin miinuksia ja plussia.

Mites tuo Garmin Quest toimii metsäilyssä/kätköilyssä? Onkos siinä mainittavia miinuksia? tai jotain hyväksi havaittuja juttuja? Entäs karttojen hinnat/lataaminen ja tarviiko koko ajan olla lataamassa uutta karttaa. Ainakaan ulkonäkönsä puolesta ei heti kuvittelisi retkeilykapulaksi.

Mikäs se paikka siellä Saksassa(?) oli mistä olen kuullut väen tilanneen gepsejä. Kuulemma paaljon halvempaa.

Siis niin. Olen lähes kaikki hakemani kätköt löytänyt Questin avulla. Ensin tyttö neuvoo lähimpään paikkaan tietä pitkin ja sitten siitä lyhimmän tien suoraan. Tämä tosin ei aina ole ihan viisasta. Kerran lyhyimmälle tielle sattui rotkojärvi...

Koneessa on koko Suomen kartta kaikkine kävelypolkuineen. Tosin 9-tie Tre - Jämsä välillä on vielä vanhalla reitillä vaikka uudempia ympyröitä yms löytyykin.

Omia kohteita mahtuu tietääkseni (vain) 500.

Latviassa ja Virossa käytin sujuvasti "ilman pohjakarttaa", vain pari päätietä oli merkitty. Mutta minulle riitti kätkön paikka, maastokuvauksia en niinkään kaipaa.

Antenni on epäkäytännöllinen ja kun satun sopivaan paikkaan, niin selvitän lisäantennin mahdollisuuden, se on ainoa haitta. Ainakin sellaisia saa, jotka on tarkoitettu asuntoauton katolle. Siis, jos monikäyttöisyyttä ja opastusta arvostaa, on tämä ihan OK, varsinkin jos hommat antavat mahdollisuuden vähentää veroissa <_< . Akku kestää kaaauuan. Tosin epäilyttää, kun suunnitelmissa on muutaman päivän metsäreissu ja akkua ei liene mahdollista vaihtaa... Lienee rajoitettava käyttö siihen, että aamulla katsoo vain suunnan...

Hankintapaikka oli Sportextreme Tanskassa, toimitusaika muutama päivä. Hyviä apuja saa täältä. Elsinga

Minultakin voi kysellä suoraan. Esim. kartta ei ollut viimeisin versio, mutta sen voi päivittää ilmaiseksi CD:ltä (täältä löytyy) ja pikkupäivityksiä saa netistä.

Link to comment

Wähän OFFTOPIC tämä päivitys, mutta kun asiasta tuli edellä mainittua selvennän tämän yhden kerran !!

 

Mainitsin aiemmin että hakutoiminnot foorumeissa eivät toimi, no täältä löytyy se selitys.

Koskahan ne oppivat että pitäisi vaihtaa platformia ettei esimerkiksi muutaman hassun foorumin kopionti ottaisi viikkokausia !! Ja lopputuloskin on vielä Perinteiseen MS-tapaan hyvin epävarma.

Link to comment

Minä olen käyttänyt kätköillessa 60C:tä ja olen tyytyväinen. latasin Siihen Europe kartan Topon lisäksi, jolloin voi Europella ajella opastuksen kanssa ja kätkölle mennessä vaihtaa (jos tarvii) topolle. Ei tarvi muita karttoja mukana... Tosin autossa tietysti pitää olla paperikarttakin :rolleyes:

Yksi hyvä puoli on tuo sormiparistokoko. Siinä voi käyttää akkuja ja pitää vaikka pari alkaalia varalla mukana. Sama koko käy tuohon kätköilydigiin.

Autossa lisäantennin kanssa näyttää nykyään lähes poikkeuksetta +-2 metriä.

Vyön pikaklipsi kesti 4 päivää = huono. :D

Link to comment

ehdottomasti kannattaa ostaa malli jossa on sd korttipaikka, itse odottaisin ainakin jos garminin haluaa että x mallit tulevat joskus keväällä niin ei sitten tule suru puseroon kun uudet kartat eivät mahdukkaan sisäiseen muistiin.

Itse ostin magellanin explorist 600:n ja topo suomi kartan, mutta tietysti jos lähinnä autonavigaattori härpäkettä olet haluamassa niin sitten ei välttämättä explorist ole paras vaihtoehto, vaikka tuo streets and destinations kyllä ihan mukavasti kaikki Suomen tiet näyttää

Link to comment

Eipä sitä kaikkea karttadataa kerralla tarvitse. Topokarttaa riittää kyllä pienempikin alue päiväksi, saahan niitä muistissa olevia karttoja tietokoneelta ladattua uusia. Eipä koneen muistissa tarvitse kerralla pitää koko Suomen waypointtejakaan.

 

Vaikka vanhan Legendin muisti onkin pienehkö eikä pisteitäkään mene muistiin tuhatta enempää kerralla, niin sillä on kummasti purkkeja löytynyt kun sitä vaan osaa käyttää. Normaalikokoiset patterit takaavat sen, että matkallakin saa lähimmältä huoltoasemalta/kioskilta lisää virtaa koneeseen. Isommissa Exploristeissahan taas on ko. laitteen oma akku.

Link to comment

Oma kokemukseni rajoittuu vain G60CS:ään, joka on minua nyt puolivuotta hyvin

palvellut. Plussat ja miinukset ovat tulleet täällä jo esille.

Ostin tämän kapistuksen ja muuta GC-roinaa jenkkilästä. Tomitus (FedEx) tuli n.

viikossa ja niin kuin pitikin. Ainoa ongelma oli ID-tietojen lähettäminen liikkeeseen

(www.gpscity.com). Vaikka ALV, tullit ja muut maksut tuli lisäksi niin laite tulee näin

halvemmaksi, riippuu tietysti USD:n kurssista.

 

Kartat kyllä maksaa aivan tuhottomasti !

Link to comment

Itseltäniu löytyy juuri Garminin Etrex Vista C ja on toiminut varsin hyvin, vaikkakin muistin määrä (tai sen puute) rajoittaa hieman. Muistiin mahtuu 3-5 maastokartan ruutua riippuen paikasta (kohteiden määrästä). Oman kapulani ostin saksasta (http://www.ixxpixx.de) ja hinta oli silloin 400e luokkaa. Toimitus kesti 3kk saksalaisten lomien takia, mutta perille tuli hyvin.

 

Itse käytän laitteessa 2300mAh akkuja ja niillä virtaa riittää useita tunteja. Autoillessa laite on yleensä kytketty kannettavaan, joten akut eivät tyhjene.

Itse laite ei osaa reittejään puhua, enkä reitittävää karttaa ole päässyt kokeilemaan, mutta kannettavalla pyörivät ohjelmat korvaavat ne mainiosti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...