Jump to content

Fin: Suomen Geokolikko 2007


Solarflare

Recommended Posts

Suunnittelukilpailu vuoden 2007 suomalaiseksi geokolikoksi.

 

Julistetaan suunnittelukilpailu seuraavaksi suomalaiseksi geokolikoksi vuodelle 2007. Palkkiona mainetta ja kunniaa, sekä myös satunnaisia haukkuja. Vielä kokoamaton raati arvostelee maanantaina 1. toukokuuta 2006 kolikkojen heraldiikan mutupohjalta vappueventissä Ullanlinnanmäellä ja tulokset julkaistaan #geocaching.fi -nettilehden seuraavassa numerossa #2 pian tapahtuman jälkeen.

 

Jos design on todella hyvä ja suomalaista yhdistystä ei vielä ole realisoimaan tuotetta metallikolikoksi asti, joku painattaa ne kyllä tammikuuksi 2007. Vaikka sitten allekirjoittanut, jos ei kukaan muu.

 

Kilpailuun voi osallistua usealla työllä. Materiaali mieluiten vektorigrafiikkana, tai vähintään sitten 1200 dpi bittikarttakuvina osoitteeseen solarflare miumau iki.fi.

Link to comment
Mutta kiitos, itseasiassa vielä olisin utelias kolikon materiaalista ja "painopaikasta"?

Riippuu itseasiassa designistä. Pari vahvaa vaihtoehtoa on:

Varsinkin tuo TheCachingPlace.com näyttää hyvältä, koska se antaa tilaisuuden:

  • ulkomaalaisille ennakkotilata kolikot suoraan valmistajalta, jolloin ei tarvitse postitella edestakaisin
  • maksaa vain suomeen tilatuista kolikoista käteistä (ja sitä mukaa myös tullit).

Link to comment
Can you translate me a short rewiev of that argument, I understand it's about geocoins, will some geocoins produce in Finland?

Jah, siin Soomes peaks aastal 2006 esimene soomlane geocoin ilmuma ja see thread siin on konkurrentist 2007 designiga. :lol:

 

In English, you can already preorder the finnish geocoin 2006 on another thread in this forum. This thread is about the design for the finnish geocoin 2007, which will be released some twelve months from now.

Link to comment
Varsinkin tuo TheCachingPlace.com näyttää hyvältä, koska se antaa tilaisuuden:
  • ulkomaalaisille ennakkotilata kolikot suoraan valmistajalta, jolloin ei tarvitse postitella edestakaisin
  • maksaa vain suomeen tilatuista kolikoista käteistä (ja sitä mukaa myös tullit).

Tätä voi jo käytännössä pitää nk. varmana painopaikkana. Vaikka sivulla ei luekaan Suomea tuettujen valtioiden listassa, tämänpäiväisen vastauksen perusteella asia on koko lailla selvä.. :D

Link to comment
Yleensä kolikot ovat lieriöitä. En muista nähneeni pyöreitä (siis palloja). :anicute:<_<

Ja lieriöitäkin on usein rouhittu ties kuinka monella eri tavalla. Mikä lie sitten täsmällinen nimitys, kaksisataasivuinen säännöllinen lieriö?

 

Esimerkiksi Georuuvi  :anibad:

Georuuveja saa muuten vielä täältä jos toimii reippaasti. Tuo ruuvin toisella puolella oleva slogan on loistava: "Of course it's trackable, because it's all about the icons!"

Edited by solarflare
Link to comment
Mitäs tälle projektille kuuluu?

Onko paljon tullut graafisia ehdotuksia ?

Toistaiseksi ei ole tullut yhtään ehdotusta, mutta jos tulee, niin tarjous on edelleen voimassa. Vähintäänkin siis arvioidaan Walpuri MMVI:ssä, ja jos on hyvä niin yksikin ehdotus riittää..

Edited by solarflare
Link to comment
Mitäs tälle projektille kuuluu?

Onko paljon tullut graafisia ehdotuksia ?

Toistaiseksi ei ole tullut yhtään ehdotusta, mutta jos tulee, niin tarjous on edelleen voimassa. Vähintäänkin siis arvioidaan Walpuri MMVI:ssä, ja jos on hyvä niin yksikin ehdotus riittää..

 

Taritseeko sen olla LIERIÖ,voisiko se olla vaikka suomen valtion muotoinen tai suomen vaakuna??

Vaakunan käytöstä en tiedä tarvitseeko jotain lupia.Eiköhän noi kolikkofirmat pysty tekemään minkämuotoisia vaan?

Link to comment

Kilpailun julistaja Solarflare on antanut tällaiset raamit:

No joo, rajataan nyt sitten hieman luovuutta:

 

- oltava teksti "Trackable on Geocaching.com"

- lisäksi reiluhko tila itse trackingkoodia varten

- rajoittamaton määrä värejä

- halkaisija joko 5.08 cm, 4.445 cm tai 3.81 cm

Tarkoituksena varmaankin on, että kolikko on ympyrälieriön muotoinen, vaikka ainakin kartiolla ja pallolla on myös halkaisija.
Link to comment

Onko pallo ja kuutio ehdottomasti ulkona "muoto valinnosta" ?

Ei ainakaan ihan heti sattuisi samanlaisia eteen.

Groundspeak Inc. toivoo että:

4. All coins must be predominantly two dimensional. We will allow raised design features and different shapes but, generally speaking, they must be flat.

Link to comment

Henkilokohtaisesti tykkaan eniten pyoreista "kolikoista".

Suomen kartta jossa nakyy Napapiiri olisi hyva.

Enta poro? Eihan se koko Suomea edusta mutta se on jotain joka erottaa Suomen monesta muusta maasta.

Joku Suomenkielinen teksi olisi aika janna ulkomaalaisille.

Link to comment

Kun kerran "virallinen" suomikolikko on jo tehty, mitäs jos otettaisiin vähän vapaammin seuraava kolikko. Aiheita löytyy, mites olisi, sauna, sisu, sibelius tai salmiakki? Sibeliuksesta voisi tulla jotain ongelmia joidenkin tahojen kanssa, mutta itse toivoisin salmiakin muotoista kolikkoa ja muuten suhteelisen simppeliä designiä. Vaikea uskoa että tällaisia löytyisi vielä mistään maailmalta. Toinen vaihtoehto olisi tietysti pyöreä kolikko ja siinä salmiakkikuvio?

Link to comment

Yhtenä tarpeellisena ominaisuutena näkisin rei'än kolikossa. Itse "raiskasin" suomikolikon poraamalla siihen rei'än että saan avainrenkaan ja jousihaan kiinni kolikkoon. Vastaantulleissa kolikoissa on ollut reikiä näköjään "tehtaan jäljiltä", voisi olla hyvä ominaisuus jos uutta ryhdytään suunnittelemaan.

Link to comment
Tässä pinni jossa tuota ideaa on toteutettu.
Hurjannäköinen maastokuviointi tuon sotalipun kanssa.. Tuosta kartastahan puuttuu enää vain Petsamo, Salla, Kuusamo, Kalastajasaarento ja Karjala.

 

Kolikko, jossa on joulupukki, poroja, koivuja tai saunavihtoja kuulostavat, um, loppuunkalutuilta aiheilta. Olen samaa mieltä, että mikrokokoinen olisi paras. Kyseltyäni hintoja Euroopasta käsin, kolmen euron kappalehinta ei pitäisi olla pyöreälle kahden euron kokoiselle kolikolle mahdoton kohdehinta. Sikäli, kun painoksesta saisi nimittäin riittävän ison.

 

Jos joku osaisi piirtää tyylikkään yksivärisen sarjakuvatyylisen kuvan pohjalaisesta puukkotappelusta, olisin ainakin itse valmis painattamaan ensi vuoden kolikkoa siltä pohjalta. Vuoden 2007 maakuntakolikko Fenno-Ostrobothnian Geocoin riittävän isolla trackingkoodilla ei oikeastaan muuta tarvitsisikaan. Jussipaidastakin tarvitsisi näkyä vain pieni häivähdys. Osaisiko joku?

Link to comment

Tuli mieleen että eikös Kalevala olisi vallan loistava aihepiiri kolikolle ?

Saataisiin vähän runouttakin kehiin ja itse runouden harrastajana tämä olisi ilo silmälle <_<

Kalevalassa on myöskin hyvä tarina, josta voisi poimia kuviksi joitakin asioita kolikolle ?

 

Tässäpä lainaus wikipedian kalevala-osiosta :

 

Kalevalan alussa on luomismyytti, jonka mukaan maailma syntyi sotkan munasta. Kalevala kuvaa muun muassa Kalevalan ja Pohjolan kansojen sekä eri päähenkilöiden välisiä kiistoja, kostoreissuja ja kosiomatkoja sekä Sammon rakentamista ja ryöstöä. Tapahtumat päättyvät kristinuskon tuloon.
Link to comment

Itse en lähtisi pohjalaisuutta korostamaan Suomi kolikossa.. Itse olen pienen Suomenmuotoisen kolikon kannalla, missä toisella puolella olisi jotain yksinkertaista..

 

Mä yhdyn tähän. Olkoonkin porot tai napapiirit kaluttuja aiheita, ei kai ne vielä geomaailmassa ole :mad:

Suomenmuotoinen, toisella puolella poroja tai se napapiiri, Suomen Joutsen, karhu tms,

heh tai ensivuoden kunniaksi jotain täydet 90 vuotta itsenäisyyttä,ah, ihania aiheita.

 

ps mä tykkäsin tosta pinnistä, maastokuviointi oli siinä ja siinä, tosin se oli tosi paljon meidän perheen DeserCombatin mieleen <_<

Link to comment
Voin hoitaa, vaikka viime kertainen suomi kolikkoni ei välttämättä niin hyvää vastaanottoa saanutkaan. Tosin jos muita halukkaita on niin siitä vain..

Kateellisten narinasta ei kannata pahoittaa mieltään. Ihan jees, minäkin olisin valmis ostamaan pari koivunvihta-mämmikolikkoa vaikka se olisi kuinka häpeilemättömän pastissinen tahansa. Ja kolmen euron kappalehintaan jo kymmenenkin mikrokokoista kolikkoa.

Link to comment
Kolmen euron kappale hinta on aika kuvitteellinen.. pelkkä tracking numero kun maksaa 1,5$. minun kokemukseni on, että microkolikkoa ei hirveästi halvemmalla saa tuotettua.

Oletko kysynyt tarjousta myös my-geocoin.com:ista? Ainakin mulle olivat valmiita myymään koko paketin siihen hintaan, tosin ihan normaalin kahden euron kolikon koossa ja ympyrämuodossa, jos painosmäärä vaan olisi ollut riittävän iso.

Link to comment
Kolmen euron kappale hinta on aika kuvitteellinen.. pelkkä tracking numero kun maksaa 1,5$. minun kokemukseni on, että microkolikkoa ei hirveästi halvemmalla saa tuotettua.

Oletko kysynyt tarjousta myös my-geocoin.com:ista? Ainakin mulle olivat valmiita myymään koko paketin siihen hintaan, tosin ihan normaalin kahden euron kolikon koossa ja ympyrämuodossa, jos painosmäärä vaan olisi ollut riittävän iso.

 

Ei ole kokemusta kyseisestä putiikista. Tietysti täällä voitaisiin keskustella onko alhainen hinta tärkeämpi kuin parempi laatu yms.? Itse tekisin mieluummin hienomman kolikon vaikka se maksaisikin hieman enemmän.

Link to comment
Tietysti täällä voitaisiin keskustella onko alhainen hinta tärkeämpi kuin parempi laatu yms.? Itse tekisin mieluummin hienomman kolikon vaikka se maksaisikin hieman enemmän.

Tuolta saanee helposti laadukkaan kolikon, näyttävyys on sitten asia erikseen. Pienissä kolikoissa typografinen tarkkuus nousee yllättävän tärkeäksi laatukriteeriksi. Ja sen sanelee painomuotin valmistajan huolellisuus, ei edes kolikkopajan ymmärtäväisyys moisten asioiden perään.

 

Tuo my-geocoin.com toiminee enemmän harrastuspohjalta, jolloin halvempi hinta ei välttämättä tarkoita huonompaa laatua. Epoksivärit ja muut toki korottavat kolikon hintaa. Ehkä se tärkein juttu on kuitenkin se, että kolikot eivät törmää EU-tullimuuriin, jos ne teettää tuolla. :)

Link to comment

Kolikoita voinee teettää myös Suomessa elikkä Rahapajassa. Veikkaisin kyllä hinnan olevan hieman korkeampi kuin tuolla maailmalla mutta mistäs sen koskaan tietää.

 

Minusta kolikon toisella puolella tulisi näkyä Suomen kartta, jos se halutaan jaotella alueisiin niin sitten mieluummin maakuntajaolla kuin läänijaolla.

Toiselle puolelle, kuten joku ehdottikin, Signal jussipaidassa. Tämä tosin vaatinee lisää maksuja Grounspeakin suuntaan.

Edited by Geovius
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...