Jump to content

Fin: Geokolikot


J&H Team

Recommended Posts

Kun on syntymässä uusi hieno geokolikko, tuli mieleen että tuollaineinhan on varmasti myös jonkun sortin keräilyharvinaisuus. Raaskisiko tuollaista aarretta laittaa kiertolaiseksi epämääräisiin pakasterasioihin Suomen saloille ja kaupunkien puistikoihin ?:laughing:

 

Kiinnostaisi tietää oletteko te hankimassa kolikoita ensisijassa keräilytavaraksi piirongin laatikkoon vai tositoimiin Geo-kiertolaisiksi.

Link to comment

Onhan se harvinainen, mutta sitä ei varmaan osaa muut arvostaa kuin kätköilijät.

Tarkoitan, että numismaatikot tuskin korvaa lotkauttaa kun se ei ole virallinen maksuväline. Tai mistäs niitä aina tietää...

 

Minä ainakin laitan kiertoon kolikkoni. Ehkä olisi eri asia jos se maksaisi 15-20,- kpl, niin sitten kyllä miettisin kaksi kertaa.

Hintahan sillä on sama mitä saa eräästä vuoden 2004 suomalaisesta 2- euron kolikosta...... :laughing::o

Link to comment

Vaikka en ole oikein lämmennyt koko kolikkoajatukselle, olen seurannut tilannetta vasemmalla silmänurkalla kekustelun edetessä. Syntynyt mutu on semmoinen että useimmat tilaavat KAKSI kolikkoa ja epäilen että toinen lähtee reissuun ja toinen pannaan visusti vitriiniin odottelemaan että aika kultaa sen.

Tämmöinen ajatus ainakin omassa päässäni vilahti, häipyäkseen samantien uusien tieltä. Joskus vuosikymmeniä sitten tuli hankittua joitain juhlarahoja ja niihin törmää aina silloin tällöin paikkoja siivoillessa. Eivät ole kullittuneet vielä !!

Link to comment

Jenkeissähän nämä ovat melkeimpä ainoastaan keräilytavaroita. Kätköihin niitä eivät uskalla jättää kun ne varastetaan sieltä melkein heti. Jotkut tekevät kolikoistaan laminoituja lätkiä ja laittavat niitä kätköihin. Onneksi Suomessa on vielä asia toisin.

 

Itse laitan kaikki kolikot kätköihin mitä olen hommannut ja toivon että reissaisivat pitkään muita kätköilijöitä ilahduttamassa. Lisään kolikon tietoihin kuitenkin, etteivät ne halua matkata Pohjois-Amerikkaan. Tähän mennessä kaikki kolikot ovat vielä reissun päällä :laughing:

 

Mutta kyllä sitä tarvitsee varmaan yksi noista Suomi kolikoista laittaa säästöön kun itse sen on suunnitellutkin :o

 

Ebayssä joistain kolikoista muuten maksetaan jo ihan älyttömiä summia (kolmi numeroisia). HULLUA!

Link to comment

Viisi varasin, yhden ajattelin pitää ihan muisto-esineenä itselläni, ehkä, mutta kyllä nuo kiertoon on tarkoitus laittaa. Meillä toimii alihankinta-systeemi, minä tilaan tb:t ja kolikot (kiitos Fundamental näistäkin vähistä) ja jaetaan niitä sitten tasan Tuu-tikin kanssa. Huomattavasti helpompaa tilata kerralla muutama enemmän ja antaa niiden levätä hyllyllä odottamassa missiotaan kuin jokaisen idean syntyessä tilataas 1 kpl lisää. Helpompaa kaikille osapuolille kun tilaa "tukussa" ja hoitaa itse varastoinnin. Kertatilaus tukkurille, kertatilaus itselle. Tähän harrastukseen on tullut hakattua niin älyttömiä rahasummia et ei tommonen 50€ hyllyllä makoilemassa tunnu enää missään...

Link to comment
Tähän harrastukseen on tullut hakattua niin älyttömiä rahasummia et ei tommonen 50€ hyllyllä makoilemassa tunnu enää missään...

Joskus on immeisten kanssa tullut juttua että mikä tässä on se ansaintalogiikka, mutta nyt se näköjään alkaa pikku hiljaa selviämään ...

Link to comment

Ansainta-puoli...? Kerrankin löytyi sellainen harrastus jota olen jaksanut jatkaa ja josta olen kiinnostunut. Ansaitseminen on siinä, mitä tästä saa irti, raha on muuttunut sivuseikaksi vaikka sitä on jo mennyt ja tulee vielä menemään. Nyt on rautapuoli aika kohdallaan, seuraavaksi menee pelkkää bensaa. Pällin kavennusta ei voi aina laskea rahassa :laughing::o .

Link to comment

Kysyja kai tarkoitti, miten Groundspeak tekee rahaa toiminnallaan ja sai mielestaan vastauksen, kun kuuli etta ihmisilla on kymmenien eurojen/dollareiden kolikkovarastot hankittuna ihan vaan huvin vuoksi?

 

Eikohan suurin osa tuloista tule edelleenkin premium-jasenmaksuista ja kun siita vahennetaan palkat, laite- ja ohjelmistokulut, muut lisenssimaksut (karttadata jne) ja tietoliikenne ei lopputulosta voine ansaitsemiseksi kutsua.

Link to comment
Kysyja kai tarkoitti, miten Groundspeak tekee rahaa toiminnallaan ja sai mielestaan vastauksen, kun kuuli etta ihmisilla on kymmenien eurojen/dollareiden kolikkovarastot hankittuna ihan vaan huvin vuoksi?

Kyllä, tämä oli se alkuperäinen ihmettelyn aihe.

 

Kerran selvitettyäni miten tämä harrastus toimii ja mistä löytyy lisätietoa niin joku

keksi kysyä että millä tätä koko hommaa pyöritetään ja mistä raha tulee, "ei kai

tätä kukaan huvikseen tee". En osannut silloin antaa mitään vastausta tähän ja

olen itsekin hieman ihmetellyt.

 

Mutta kaikesta pienestä (raha)virrasta se näyttää isokin kone pyörivän hyvin.

Link to comment

Hmm…

On kohtuullisen naiivia ajatella, että geokätköily ja etenkään geocaching.com olisi jotenkin vapaaehtoisuuteen perustuvaa harrastelijatouhua. Geocaching.com on geokätköilyn microsoft, eikä syyttä.

Rahat tulevat paitsi jäseniltä ympäri maailman, myös mainossopimuksista ja tavaranmyynnistä. Jäsenyyden ostajat eivät ole jäseniä, vaan asiakkaita. Oikeasti, jos olisi jonkin yhteisön jäsen, voisi käyttää valtaa muutoinkin kuin asiakkaana.

 

Täytyy onnitella yrityksen Grounded, Inc tapaa huolehtia asiakkaistaan. Tämä asiakastyytyväisyyteen tähtäävä, toimiva, ja tehokkaasti markkinoitu systeemi on tehokkaampi, kuin tiukasti rahastava ja julkikaupallinen. Vertoja liiketoimintakyvystä vetää täälläpäin vain Keskisen kyläkauppa. Jeremy Irish, Elias Alvord ja Bryan Roth ovat siis ameriikan veljekset Keskinen? Suomi on toki asiakkaana tässä hommassa aivan marginaalialue.

 

Kuten Microsoftille on tullut kilpailijoita, olisi tärkeätä seurata ja edistää myös muita vaihtoehtoisia tahoja, jotta normaali kilpailu toimii. Amerikkalaisten kanssa olen ollut niin paljon tekemisissä, että olen todennut kuinka siellä sanotaan Hello$ eikä Hello! Mutta systeemi perustuu asiakkaan kuunteluun!! Siinä Suomella olisi paljon oppimista, vaikka täällä Nokia syntyykin vain kerran vuosisadassa, eikä vähiten kultturillisista syistä...

 

Historiallinen linkki:

http://www.copyright.gov/onlinesp/agents/grndinc.pdf

Link to comment

Pahasti OT ollaan, mutta jos keskustelu saa jatkua, haluan lisätä omani rokkaan.

 

Hienoa tietysti on että 'vapaamatkustajat' pysyvät mukana, mutta taitaa olla tilapäistä tuo vapaa käyttäminen. Mielestäni oireet ovat hyvin selvät siitä että ilmaisuus loppuu kyllä ajallaan kunhan GC.com saa vankistettua asemansa vakaaksi. Taustalta löytyy sitten se varsinainen omistaja, jota tietoa nyt näytetään aktiivisesti pidettävän piilossa. Veikkaisin jotain isoa, mahtaakohan alkaa Mllä.... ?

 

Toisaalta, on Jenkkien toimimisen tavan vastaista että mikään kaupallinen projekti kestää pitkään, yleensä toimitaan vuosineljänneksissä ja jos yksikin menee huonosti, niin eikun jengi ulos tai ainakin paremmin tuottaviin projekteihin. Ehkä sekin kohta nähdään.

 

Ainakin minua nyppii se että käyttäjäkunnalle kerrotaan päivän katkoksen jälkeen että "sorry george", serveri meni vaihtoon, ei kuitenkaan koskaan kerrota sitä miksi rinnakkaiset serverit eivät hoitaneet hommaa vaikkakin hitaammin !! Vaikka niinhän se taitaa edelleen MS maailmassa toimia. Bootataan, bootataan, ja ostetaan sitten uudempi versio kun väsytään.

 

Mutta kuten joku jossain mainitsi, emme suinkaan ole jäseniä missään, premium memberit on vaan GCn ilmoittautuneita asiakkaita jotka VAPAAEHTOISESTI 'tukevat' ns 'hyvää asiaa'. Jatketaan nyt tätä että edes joku voi hyvin, siitäkin huolimatta että MSn toimimisen periaatteet eivät oikein sovi minun periaatteiden kanssa samalle serverille !!

Link to comment

Aiheeseen palatakseni ja tänään tyylikkään EU-kolikon kätköstä bonganneena, tulin siihen tulokseen, että kaksi Suomi-ropoa tilataan. Toinen piirongin laatikkoon ja toinen maailmalle.

 

Ja viis aiheesta: on tämä harrastus niin monta hienoa elämystä tarjonnut koko perheelle, että olen ihan tyytyväinen GC:n toimintaan. Vähän se ottaa, paljon se antaa :signalviolin:

Link to comment

Edelleen OT, mutta...

 

MSn toimimisen periaatteet eivät oikein sovi minun...

 

Jos MS:llä on jotakin tekemistä tämän asian kanssa, miksi nämä sivut toimivat paremmin MF_llä (tuliketulla)?

EN usko tuohon 'salaliittoteoriaan'... :signalviolin:

Ja tuo vuosimaksukin on niin kohtuullinen, ettei siitä kukaan konkurssiin mene.

 

Edit: Osa talteen, osa kiertoon :mad:

Edited by Maxxy
Link to comment

Pidän kyllä GC.comista juuri siksi, että sen valtapiiri on aika laajalle levinnyt ja kun joskus harvoin pääsee ulkomaille matkustamaan niin voi kätköjä loggailla samoin kuin kotimaassakin ja kätköjä tuntuu löytyvän aika paljon vähän joka puolelta. Ja tuo premium-maksukin on sen verran kohtuullinen, että tuskinpa kukaan tällä toiminnalla pääsee ylettömästi rikastumaan.

 

Olen vielä sen verran allerginen Micro$oftille, että saan jonkinlaista ihottumaa heti kun koskenkin niiden tuotteisiin, mutta vielä ei ole näppylöitä noussut näiltä sivuilta, joten tuskinpa Mr. Gates on tähän soppaan näppejään kovin syvälle tunkenut :signalviolin: Nyt kun vielä joku saisi Groundspeakin väelle puhuttua Linuxin alustaksi näille servereilleen...

 

Olen jossain määrin allerginen myös ylettömälle offtopicin jauhamiselle, joten mainittakoon, että ajattelin noita suomikolikoita tilata kiertoon ja myös hyllylle muistoksi ja ehkäpä jopa lahjaksi tutuille geokätköilijöille...

Link to comment

Hmm... Semmoinen tässä tuli mieleen, että onkos jotain verkkokauppaa mistä erilaisia geokolikoita voisi tilailla, vai pitääkö ne ostaa sitä mukaa kun niitä tehdään tai ebaystä tms.? Siis geocaching.de:ssä on ainakin jotain, mutta kun noita kolikoita on nykyään miljoonia erilaisia... :rolleyes:

 

t: nimim. "raha polttaa taskuissa" <_<

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...