Jump to content

Fin: Suomen Geokolikko


Fundamental

Recommended Posts

Kolikon lopullinen versio on nyt suunniteltu ja on menossa tuotantoon. Ikäväkyllä luontoaiheinen kolikko osoittautui meille ylivoimaiseksi ja liian haastavaksi, että se olisi näyttänyt hyvältä. Toivottavasti lopullinen tuotos kuitenkin miellyttää mahdollisimman monia. Kolikon hinta on 8€/kpl ja lisäksi mukaan tulee euron postimaksut. Tilaukset voi tehdä suoraan minulle sähköpostitse. Tilastosivuille tuleva ikoni on vielä työn alla, mutta julkaisen myös sen kuvan kun se saadaan valmiiksi. Maksun otan vastaan vasta kun kolikot saapuvat Suomeen.

 

gcfinland.jpg

Edited by Fundamental and Venlis
Link to comment

Ajateltiin että jos pistetään FI niin tuo i kirjain sekoittuu helposti numeroon 1.. ihan sen takia tuo on SU..

 

Keskusteltiin juuri valmistajan kanssa ja Suomen lipun tausta tuleekin olemaan valkoinen (ei lisääkkään kuluja), lisäksi leijonan käsiosa tulee saamaan valkoisen värin ja miekkat tulevatkin olemaan hopeisia. Lisään uuden kuvan illemmalla.

Edited by Fundamental and Venlis
Link to comment

No eipä se luulisi tuo SU:kaan ongelmia kenenkään kanssa aiheuttavan.. eiköhän se käy kuitenkin kaikille selväksi, että kyseessä on suomen kolikko, vaikka tuo tunnus nyt ei alakkaan FI.. toivotaan ainakin näin :D

 

Edit: Tiedustelen mahdollisuutta vaihtaa se FIN alkuiseksi

Edited by Fundamental and Venlis
Link to comment

Tuo SF voisi olla parempi, tuskin amerikoissa vielä on kaikille selvinnyt että NL on hajonnut jo vuosia sitten. Olkaamme siis neuvostotasavalta tässä suhteessa :D. Tuota tilausta aloin aprikoida, onko niitä mahdollisuus tilailla myöhemminkin? Nuo 4-merkkiset koodivaihtoehdot ei ainakaan heti lopu ja jos xxxx-osa olisi vaikka vain numerosarjakin, riittäisi silloinkin suomen kätköilijöille (Liimes-statseista napattuna lukuna) toista kymmentä jokaiselle, aktiivisille jo useampia kymmeniä. Mutta palatakseni aiheessa, aikooko puuhamies varata kolikoita enemmänkin suomeen varastoon vai hoidetaanko tilauksia myöhemmin tarvetta ilmetessä?

Link to comment

Hienon näköinenhän tuo on. Mulla on kuitenkin taipumusta pilkunviilauksen, joten pakko kommentoida. Ei mun kommenteista ole pakko välittää...

 

Kiinnitin huomiota siihen, että Suomen lipun ristin väri on kovin vaalea. Katsokaapa täältä millainen väri oikeasti on.

 

Tämän sivun alareunassa on kuva vaakunasta. Se näyttää lievästi erilaiselta kuin kolikkoon tuleva. Miekka on vähän eri asennossa ja ruusukkeet hiukan eri paikoissa. Onko kolikon vaakuna tarkoituksellisesti erilainen?

 

Kuinkas monta noita kolikoita on tarkoitus tehdä? Toisessa säikeessä mainittiin että TB numeroita pitää ostaa 500 jotta saa oman ikonin. Missään ei tietysti vaadita että kolikoita täytyy myös tehdä 500... Kaikki numerot täytyy kai jonkun kuitenkin maksaa.

Link to comment

Kolikoita on tarkoitus painaa näillä näkymin 1500kpl.. minä hoidan myynnin ja postituksen Suomen ja osan Euroopan maiden kanssa.. Muun myynnin ja postituksen hoitaa eräs britti kätköilijä. Suomessa nämä tulivat nyt myyntiin ja muille maille pian tämän jälkeen. Olen varannut pienen erän sivuun Suomea varten, jotta Amerikan hurjat eivät kaikkia kerkiäisi kahmimaan. Siksi olisikin suotavaa, että kaikki halukkaat suomalaiset tekisivät tilauksen nopeasti, jotta voin ottaa sivuun suuremman määrän jos tarvetta vaatii. Kolikot saapuvat todennäköisesti vasta tammikuussa ja maksunkin perin vasta silloin.

 

Vinkkinä jos on kiinnostunut muista geokolikoista, niin ylimääräisiä Suomi kolikoita on helppo vaihtaa jenkkien kanssa foorumin välityksellä.

Link to comment
lisäksi leijonan käsiosa tulee saamaan valkoisen värin

Miksi valkoisen?

 

Punaisessa kentässä kruunupäinen leijona, joka pitää oikean etujalan sijalla olevassa haarniskoidussa kädessä iskuun kohotettua miekkaa ja polkee takajaloillaan sapelia, leijona kruunuineen ja varuksineen, aseiden kahvat ja käsivarsihaarniskan nivelet kultaa sekä aseiden terät ja käsivarsihaarniska hopeaa; kenttään sirotettu yhdeksän hopearuusua.
Link to comment
lisäksi leijonan käsiosa tulee saamaan valkoisen värin

Miksi valkoisen?

 

Punaisessa kentässä kruunupäinen leijona, joka pitää oikean etujalan sijalla olevassa haarniskoidussa kädessä iskuun kohotettua miekkaa ja polkee takajaloillaan sapelia, leijona kruunuineen ja varuksineen, aseiden kahvat ja käsivarsihaarniskan nivelet kultaa sekä aseiden terät ja käsivarsihaarniska hopeaa; kenttään sirotettu yhdeksän hopearuusua.

Kiitos tarkennuksesta.. korjataan.

Link to comment

En minäkään halua pilkkua viilata, mutta minkä takia se vaakuna ei voi olla alkuperäisen näköinen? Tuossa on aika paljon eroa oikeaan vaakunaan.

Ja siitä on muistaakseni aika tarkat määräyksetkin...

 

Kokonaisuutena hieno kolikko! Hyvää työtä.

 

Täytyy tilata muutama (laitan postia).

Link to comment

Tilasinpa juuri meilillä kolme tiimillemme, pari kiertoon laitettavaksi ja yhden muistoksi pöytälaatikkoon.

 

Ymmärtääkseni Suomen heraldinen seura (http://www.heraldica.fi/) on kovimman luokan asiantuntijataho tällaisissa asioissa. Jos itse tekisin näillä tunnareilla kolikkoa, kyselisin kommentit ennakkoon sieltä kriittisenkin tarkastelun kestävän lopputuloksen varmistamiseksi.

 

"Suomen Heraldisen Seuran tarkoituksena on vaakunataiteen, -tieteen ja –oikeuden vaaliminen, heraldiikan tutkimuksen edistäminen, tuntemuksen laajentaminen, harrastuksen kehittäminen ja heraldiikan yleisen arvostuksen sekä heraldisten tunnusten käytön edistäminen, ja tämä kaikki koskee myös lipputiedettä ja –taidetta." (http://www.heraldica.fi/)

Link to comment

Ikävä kyllä kolikolle ei enää voi tehdä muutoksia.. en ole mikään vaakuna saatikka kolikko asian tuntija, joten en tälläisistä seuroista etukäteen mitään tiennyt. Joku tietysti voi ilmoituksen kolikosta yhdistykseen tehdä jos sen tarpeelliseksi näkee. Itse en aio yhteyttä ottaa. En minä tässä ainakaan tietentahtoen mitään laitonta ole tekemässä. Anteeksi jos jonkun mielen olen pahoittanut käyttämällä kyseistä vaakunaa (joka ei ilmeisesti ole edes sellainen kun pitäisi).

Link to comment
Ikävä kyllä kolikolle ei enää voi tehdä muutoksia.. en ole mikään vaakuna saatikka kolikko asian tuntija, joten en tälläisistä seuroista etukäteen mitään tiennyt. Joku tietysti voi ilmoituksen kolikosta yhdistykseen tehdä jos sen tarpeelliseksi näkee. Itse en aio yhteyttä ottaa. En minä tässä ainakaan tietentahtoen mitään laitonta ole tekemässä. Anteeksi jos jonkun mielen olen pahoittanut käyttämällä kyseistä vaakunaa (joka ei ilmeisesti ole edes sellainen kun pitäisi).

 

Noh, kolikothan on tarkoitettu huolella piiloon pistettäväksi, joten ei kai se niin tarkkaa ole... :signalviolin:

 

Ei vaan, toki tällaisten yleisesti tunnettujen ja tietyn vahvistetun hahmon omaavien tunnusten kannattaisi olla esikuvansa mukaisia ja käytöstä sovittu, jos kyse on tekijänoikeudellisesta aineistosta tai rekisteröidystä tuotemerkistä. Näihin valittuihin tunnareihin liittyen on helppo katsoa netistä Finlexistä ao. lakien alkuosasta tunnusten täsmälliset kuvaukset: Laki Suomen lipusta 26.5.1978/380, Valtioneuvoston päätös Suomen lipun väreistä 827/1993, Laki Suomen vaakunasta 26.5.1978/381.

 

Mutta jos se on jo historiaa niin ehkä seuraavalla kerralla sitten. :mad:

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment

Mikä tuossa vaakunassa on nyt niin väärin?

 

Jellona näyttää kyllä olevan kesäturkissa, on vähän laiheliini nyky mallisen mukaiseen tukevaan elikkoon verrattuna. Olen mielestäni kuitenkin nähnyt tuota kesäkissaa esim. vanhoissa postimerkeissä.

Tuntomerkit vaakunassa kuitenkin kohdillaan, oikeassa etutassussa haarniska (mihin en ennen ole kiinnittänytkään liiemmin huomiota), kruunu päässä, seisoo sapelin päällä ja ruusukkeidenkin lukumäärä oikea.

 

Minulle tuo kelpaa!

 

Wikipediassa kertovat näin:

Suomen vaakuna on Suomen historiallinen vaakuna, jonka heraldinen selitys määritellään laissa Laki Suomen vaakunasta (381/78) seuraavasti:

 

Punaisessa kentässä kruunupäinen leijona, joka pitää oikean etujalan sijalla olevassa haarniskoidussa kädessä iskuun kohotettua miekkaa ja polkee takajaloillaan sapelia, leijona kruunuineen ja varuksineen, aseiden kahvat ja käsivarsihaarniskan nivelet kultaa sekä aseiden terät ja käsivarsihaarniska hopeaa; kenttään siroteltu yhdeksän hopearuusua."

Link to comment
Mikä tuossa vaakunassa on nyt niin väärin?

 

En kyllä välittäisi tätä kirjoittaa :signalviolin: , mutta

 

- mittasin nopsasti tulosteestakin näköhavainnon ilmeisen oikeaksi että Suomen lipun sininen vaakapalkki on n. 17 % kapeampi kuin vastaava pystypalkki, ainakin tämän topicin ylimmässä versiossa. Tuon kyllä ainakin yrittäisin korjata, jos vaan mahdollista.

 

- tarkistaisin samalla että lippua markkeeraavan kuvion mitat olisi jos mahdollista paremmin Suomen lipun mittasuhteiden mukaisia, vaikka kuvio rajautuukin harmaaseen ympyrään. Esim. ns. tangon puoleisen valkoisen osan leveyden tulisi olla puolet siitä mitä ulompi valkoinen osa. Tässä se näyttää aika lyhyeltä, joka saattaa olla se syy, miksi tuo ei minusta oikein näytä Suomen lipulta vaan kuviolta joka on sinne päin.

 

- tarkistaisin myös ennakkoon tehdyn asemoinnin hyväksyttävyyden yleensä, siis että pohjana on Suomen lippu, jonka päällä on ihan muita elementtejä. Vs. lippulain 6. pykälän 1. momentti: "Muissa kuin tässä laissa tarkoitetuissa tapauksissa Suomen lippuun ei saa sijoittaa mitään lisäkuvioita." Nuo ao. lain mainitsemat tapauksethan on ne joissa kansallislipusta tehdään valtiolippu lisäämällä vaakuna, jälkimmäisestä tehdään presidentin käyttämä lippu lisäämällä siihen edelleen vapaudenristi sekä sotalaivoissa oleva päällikkyyslippu, jossa vapaudenristin tilalla voi olla jokin muukin tunnus.

 

Korostan että tarkoitukseni ei ole arvostella sinänsä hyvää asiaa. :mad:

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment

Mielipiteeni: Jotenkin vaikuttaa pahasti hätäillyltä hankkeelta. Eihän tässä tietenkään olla millään vakavalla asialla, mutta kun puuhataan jotain joka edustaa koko Suomea, niin olisin itse mielelläni nähnyt ammattilaisia konsultoidun. Kovin pienellä piirillä päätös on taidettu tehdä.

 

Toivottavasti tuossa ei ole loukattu lakeja ja asetuksia.

Link to comment

Nooops, jälleen yksi syy, miksi yhdistys olisi paikallaan.

Kuka vaan yksityinen henkilö voi tilata mitä vaan geokolikoita ja tehdä vaikka mitä businesta.

Tässä tosin kyse on enemmänkin innostuksen ja harkinnan ristiriidasta, kuten usein tämän tyyppisissä jutuissa. Oikeasti hieman malttia olisi ollut paikallaan.

Kaikenlaisissa porukoissa yllättävän usein löytyy henkilöitä, jotka ovat valmiit tekemään paljonkin, kunhan tekijä tulee selkeästi esiin. Toinen ilmiö on, että ongelmapaikassa aina nousee esiin tekijöitä ja väistelijöitä. Kaikki kunnia tekijöille, oli vaikuttimet mitkä tahansa lain mukaiset.

Yhteisöissä tekeminen helposti latistuu, jos ei tule muita ”palkkioita”.

Niin ja vielä: Kaikki siniset ristit eivät ole lippuja, joten ihan tiukasti heraldiikkaa tässä ei tarvi tulkita.

Link to comment

En hiffaa miten joku yhdistys voisi omia tällaiseen yksinoikeuden, noissahan viitataan johonkin valtameren takaiseen kaupalliseen verkkopalveluun yhteystietona, ei edes siihen yhdistykseen, että voisi ajatella sen loukkaavan toisen rekisteröityä nimeä, tuotemerkkiä tai jotain. :D

 

Tässä voisi sen sijaan olla mukava kompakti opinnäytetyöprojekti jollekin vaikka graafista suunnittelua tai sen suuntaista opiskelevalle, kun eihän tähän kellään paalua ole tietenkään heittää. :P

 

Kuvitusaiheina voisi olla vaikkapa toisaalta sekä luontomme että rakennettu ympäristömme tai laajemmin jotain muuta tämän päivän suomalaisuutta esille tuovaa (=lihavia ihmisiä soffalla tv-visailuja napittamassa...?) :P, siis tyylillä ja turhaa kliseisyyttä välttäen. :P Yli 150 vuotta vanhojen, kiveen hakattujen ja yltiövirallisten kansallisten symbolien rento käyttö ei oikein sytytä. Tuon kuvitusidean elementeistä jellona, vuosiluku ja teksti Suomi Finland löytyy käytössä olevista eurokolikoista, liekö siis ajatus että pitää olla tarpeeksi oikean käyttörahan näköinen. Minusta ei tarvitse, joku valopää voi vielä luulla väärennökseksi... :P

 

Se on aina niin helppoa arvostella muiden tekemisiä ja olla itse tekemättä mitään.

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment

Ikävää että kolikosta nousi tälläinen haloo.. itselläni tarkoituksena oli vain ja ainoastaan saada Suomelle oma kolikko ilahduttamaan ja edustamaan Suomen geokätköilijöitä. Pahoitan kyllä mieleni kun aletaan vihjailemaan, että teen tätä business mielessä. Juurikaan montaa euroa tästä ei kyllä plussan puolelle tule jäämään. Tämänkin kolikon kohdalla paketteja tulee lähettää noin 500kpl (osan näistä lähetän minä ja osan brittiläinen kumppani). Siinä on aikamoinen tekeminen kahdelta ihmiseltä. Ainahan se menee niin, että jokaista ei voi miellyttää vaikka mitä tekisi. Jokainen on kuitenkin vapaa kolikon tekemään jos tämä ei miellytä. Joten ei muuta kun bisnestä tekemään!

Link to comment

Tämähän etenee kuin perinteinen suomalainen projekti ainakin, nyt on menossa tekijöiden tuomitseminen, ja kohta jostain ilmaantuu joku uppo outo ilmoittamaan hoitaneensa itseasiassa koko jutun ja saa palkkioksi 50 ilmaista SuomiGeokolikkoa !!

 

Vaikka en kolikkohankkeesta olekaan innostunut, on mielestäni Fundamental and Venlis ainut näkyvissä oleva joka on hoitanut hommansa niin hyvin kuin pystyy. Pari viikkoa juttu sai edetä ilman että noita kaiken tietäviä auttajia ei näkynyt eikä kuulunut missään, ja sitten kun suunnitteluvaihe oli ohi ja päätös oli tehty, löytyy yllättäen arvostelijoita ja paremmin asiat tietäviä pitkissä riveissä neuvomaan ja opastamaan siinä miten asiat olis pitänyt tehdä.

 

Kyllä arvostelijoilla on toki asiaakin mukana, esimerkiksi vaakunan ja lipun kohdalla, mutta periaatteessa olen sitä mieltä että myöhässä olijat pitäkööt turpansa kiinni elleivät kerran saa sitä asiallisesti ja aikanaan auki.

 

Kerää vaan Fundis roposet kasaan, nosta vaikka vähän hintaa, osta pari kymppiä bensaa ja säntää kätköilemään !!

Minä ainakin kannatan niitä jotka saavat jotain myös aikaan.

Link to comment

Niinhän se on, julkisen roolin ottaessaan asettuu alttiiksi myös julkiselle arvostelulle. Muutama kommentti ei vielä ole hirmuinen haloo.

Harmooni Sisters ilmiöksi sanotaan, kun into ylittää omat valmiudet. Joskus se johtaa voittoihin ja joskus tappioihin. Mitään ei löydä, jos purjehtii vain tutuilla vesillä. Otettakoon opiksi…

Link to comment
Minä ainakin kannatan niitä jotka saavat jotain myös aikaan.

 

Aivan samaa mieltä. Hatunnosto tällaiselle projektin vedolle, mikä on edellyttänyt know howta, suunnittelua ja meidän palautteen perustella vielä toteutettu korjauksiakin. Kyllä minulle ainakin Suomen ensimmäinen Geokolikko kelpaa. Ties mikä keräilyharvinaisuus siitä aikojen saatossa syntyy :D Ainakin kiva muistoesine ajalta, jolloin harrastus oli vasta 5 v. vanha...

Link to comment

Ei kannata masentua!

Tämä on tätä tyypillistä suomalaista mentaliteettia.

Itse pidän hyvänä, että joku sentään tekee jotain.

Siitä kiitos sinulle! :ph34r:

 

Kuten aikaisemminkin mainitsin niin itsellänikin on pyörinyt mielessä tällainen kolikkohanke. Mutta nyt voinkin lykätä sitä hyvissä mielin ensi vuoden puolelle ja antaa asia hautua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...