Jump to content

Fin: Suomi Geokolikko


Fundamental

Recommended Posts

Olen jo pitkään haaveillut, että saataisiin oma geokolikko Suomelle. Nyt olen saanut yhteystyötahon, jonka kanssa olemme alkaneet suunnitella kolikkoa. Tosin aikaa voi mennä ennen kuin lopullinen kolikko tulee "uunista ulos".

 

Kolikko on vielä täysin suunnittelu vaiheessa. Mielelläni ottaisinkin vastaan ehdotuksia siitä, mitä kolikossa mielestänne tulisi olla. Itse olen ajatellut ainakin legendaarista suomen leijonaa ja tietysti suomen lippua jonnekkin päin kolikkoa. Mutta kertokaapa omia mielipiteitänne. Lisäksi stats sivuille tulevaa ikonia pitäisi funtsia.

Link to comment

Samanlaista ideaa tässä olen itsekin pyöritellyt ja pohjustavia tietoja kerännyt jonkin verran asian tiimoilta.

 

Kysymys leijonasta ja lipusta riippuu siitä onko kolikko värillinen vaiko sitten ihan ns. perinteinen. Itselleni tulee tietenkin ensimmäisenä mieleen, että kolikossa pitää olla karttakuva Suomesta ja jos kolikossa on värejä niin sitten siihen sopii lippukin. Nämä voisi siis olla ympätty yhdelle puolelle.

Edited by TeamMH
Link to comment

Jos oman kolikon teet niin pitää ostaa 500kpl numeroita ja saat PC (personal coin) ikonin niille.. muuten numerot myydään 1500kpl erissä.

 

Toisaalta foorumilla jotkut jenkit ovat myyneet noita numeroita esim. 250kpl jollekkin toiselle käyttäjälle kun eivät ole tarvinneet noita kaikkia 500kpl. Lisäksi noita PC kolikoita ei saa myydä voitolla vaan niistä saa pyytää ainoastaan sen summan mitä niiden valmistus on maksanut.

Link to comment

Kysyin joskus tuota Groundspeakilta ja $1.5 oli silloin trackingkoodin hinta per kolikko. Minimitilaus oli tuolloin pienempi, mutta silti ei ollut taskunpohjalla niin paljoa ylimääräistä.

 

Aiheita ja tekstejä, joita voisi esimerkiksi painaa kolikkoon:

  • 59°30'10''-70°5'30'' N, 19°8'22''-31°35'17'' E
  • Halti (1,328 m)
  • Leijona
  • Kielo
  • Saimaannorppa
  • Saunavihta
  • Jussi-paita, hattu ja leukku

Link to comment
Jussi-paita, hattu ja leukku

Eiku - Jussi-paita, hattu ja kauhavalainen.

Eli kaksneuvvoonen. Voin antaa omani malliksi ja käyttöohojeet päälle.

 

"jungilla eli pikkupuukolla syörähän askista voita ja näperrethän palvattua lampahan reittä, krassathan piippua ja pirethän pikkupoikia kuris. Isoo puukkoo on pitopuukkoo, sitä käytethän häis, ristiääsis, naittajaasis. ja sitte sillä ratkotaan raavasten miästen kesken periaatteellisia kysymyksiä."

 

Noo menikö vähän off topic...

Link to comment

Ai siis kyse on pohojalaasesta kolikosta, entäs muut maakunnat?

Olisiko hyvä kuitenkin aloitaa yleissuomalaisesta, ehdottaisin karttaa ja jotain kansallista aihetta. Yksinkertainen on kaunista, ei kannata tunkea liikaa yksityiskohtia, tilaa on kuitenkin rajoitetusti.

Millä tekniikalla kolikko on tarkoitus tehdä?

Valettu, stanssattu, jyrsitty, syövytetty, keraaminen... löytyykö omasta porukasta tekijöitä vai jääkö valmistus kaupalliselle taholle?

Link to comment

Änkkäreistä kun hakkaa magneetit vasaralla palasiksi niin niistä saa aika kivoja palasia, eivät vaan ole kovin edustavia. Kovalevyistä saa hienompia, purkamisessa on hieman askartelemista. Itse jopa maksoin kovoista, n. 100 megaisia tarttui mukaan muovikassillinen kpl-hinnaltaan 50 senttiä. Paikka oli Turun Ekotori.

ÄH, väärä ketju... mitenköhän tämäkin taas onnistui...

Edited by Varvikello
Link to comment
Ai siis kyse on pohojalaasesta kolikosta, entäs muut maakunnat?

Olet tasan oikeassa. Kyllähän se pitäis varmaan olla sellinen joka kuvastaa koko maata. Kartta esim. on aina hyvä ja varma aihe . Ja ympärille ornamentiksi jotain.

 

Voin kysellä tuota valmistus juttua tahollani. Tunnen erään kaverin jolla on musta vyö metallin muokkaamisessa. Materiaalina vois varmaan olla RST-teräs, kupari tai joku muu "ikuinen" materiaali..

Link to comment

Olen tiedustellut kolikko asiaa useista suomalaisista yrityksistä.. ongelmana on aina ollut aivan järkyttävä hinta tai se, että halutun kolikon valmistus ei muuten vain onnistu. Keskustelin mm. uuden hollannin kolikon tekijän kanssa ja hän kertoi samaa virttä. Hollannissa kolikon tekeminen olisi maksanut noin 20$ kpl. Näillä näkymin kolikko asian tulee hoitamaan usa:nen yritys (kolikot itse painetaan kiinassa).

 

Kolikon suunnittelusta tässä vaiheessa:

 

Suomenkartta ei näyttäisi kolikossa hyvältä vaan lähinnä omituiselta epäselvältä mötikältä.

 

Kolikosta on tulossa värillinen. Toiselle puolelle tulossa iso Suomen Leijonavaakuna ja Suomi Finland tekstit (mahdollisesti myös muuta testiä ja koristekuviota.

 

Toiselle puolelle Suomenlippu ylös, sivuille Ahvenanmaan ja Saamen liput, sekä alas EU lippu. Keskelle GC.COM logo.

 

Nuo Suomen koordinaatit voisivat näyttää myös kolikossa hyvältä reunoilla, sekä mahdollisesti teksti: Finland the land of 187000 lakes.

 

Mielipiteitä kuunnellaan. Postaan jossain vaiheessa kuviakin suunnitelmasta.

Edited by Fundamental & Venlis
Link to comment
...Näillä näkymin kolikko asian tulee hoitamaan usa:nen yritys (kolikot itse painetaan kiinassa)....

Nämäkin toimitettiin muovitaskuissa joissa luki Made in China.

 

Kolikosta on tulossa värillinen. Toiselle puolelle tulossa iso Suomen Leijonavaakuna ja Suomi Finland tekstit (mahdollisesti myös muuta testiä ja koristekuviota.

 

Toiselle puolelle Suomenlippu ylös, sivuille Ahvenanmaan ja Saamen liput, sekä alas EU lippu. Keskelle GC.COM logo.

 

Nuo Suomen koordinaatit voisivat näyttää myös kolikossa hyvältä reunoilla, sekä mahdollisesti teksti: Finland the land of 187000 lakes.

Kuulostaa hyvältä :rolleyes:

Link to comment

Einy kait aivan kauhian isänmaallista (lue: pateettista) kolikkoa kuiteskaan. Eikös vaikka suomenlipun ja vaakunaleijonan sijasta jotain vaikka (tietty pateettistahan tämäkin, mutta...) luontoon viittaava -- hmmm vaikka joutsenet tahi aina iki-ihana töyhtöhyyppä tai miksei sitten poro (toimii myös virolais-merkityksessä).

Link to comment

Kun kerran mielipiteitä kysytään:

 

olen samaa mieltä, eli olisi mukavaa, jos kolikossa olisi jotain luontoon / eläimiin jne. liittyvää. Suomen leijona on toki isänmaallinen, mutta mitä tekemistä sillä on kätköilyn kanssa?

Wikipedia:

Henkilöä, joka myy Suomen vaakunana yllä kuvatusta poikkeavaa vaakunaa, voidaan sakottaa. Suomen lipun tai Suomen vaakunan käyttämistä tavaramerkissä koskevaa lupaa haetaan sisäasiainministeriöltä.

Tuo ei suoraan liity tähän, mutta laitoin, kun törmäsin tuohon googlatessa.

 

Seuraava linkki kertoo

http://virtual.finland.fi/netcomm/news/sho...intNWSAID=25582

Six national 'nature symbols' have been chosen for Finland by popular vote: the bear, swan, perch, birch, lily-of-the-valley and granite.

Eli noistakin joku voisi olla hyvä vaihtoehto.

 

Toisaalta porokin voisi olla aika hauska. Porokuvat yms. ovat ainakin haluttua kamaa turistien keskuudessa :rolleyes:.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...