Jump to content

Uusi Kätkösarja ?


Kaakkuri

Recommended Posts

Olen noin 3 viikoa vanha kätköilijä ja täynnä intoa ja niinpä olen mielessäni kehitellyt koko suomen kattavaa avointa kätkösarjaa ( en oo mikään suurudenhullu :( ). Eli vähä joka kunnan ja

kaupungin hautausmaalle on varmaan haudattu joku menneiden

vuosikymmenien tai - satojen merkkihenkilö. Esim. asuinkunnassani on

olympiakultamitalisti. Löytyy varmaan ministereitä, yritysjohtajia ym.

ym. Toimisi myös talvella, sillä kohta kätköt vähenevät

 

Virtuaalikätkönä vois se vois toimia. Valokuva tai sähköpöosti periaatteella. Ehkä ei viitsi ruveta kaivamaan

kiven alle mitään tupperkippoa !!

 

Mitäpä olette mieltä tuosta ideasta

Link to comment

Kätkösarjamaanikko täällä päivää.. ;):)

 

Itse pidän yleisesti ottaen kätkösarjasta kuin kätkösarjasta. Aiheena tuo vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta, kannattaa mielestäni toteuttaa. GC:n pyrkimys on ainakin ollut suosia purkillisia kätköjä, todennäköisesti tuo ei mene virtuaalina läpi tarkastuksen. Kuulemma Waymark.com puolella tuo saattais toimia, mutta sinne pääsee tällä hetkellä ainoastaan harvat ja valitut eli Premium Member -lisenssiläiset..

 

Mutta aina löytyy ratkaisu! :( Yleensä multikätkö toimii tuossa ympäristössä, ja sopivaa tietoa on tarjolla vaikkapa ko hautapaadessa numeroiden muodossa laskutoimituksen suorittamiseksi. Tai no... ehkä ei multikätkön kysymyksenä kuitenkaan kannata esittää: x = selvitä hautapaadesta minä vuonna Sibelius syntyi ja y = minä vuonna Sibelius kuoli...

Link to comment

Mainio idea ja hb:n hyvät lisukkeet. Kyllä kalmiston tienoilta yleensä löytyy purkille sija.

 

Tuli heti mieleen muutama hautuumaakätkö, jotka on tuolla lailla toteutettu: Ketun Hautausmaan haamut, Captain Morganin Verinen Kiirastorstai sekä omani Kalvolan kirkon vaiheilla ja Hämeenkosken kirkon vaiheilla.

Muitakin varmaan on eli sarjan saa hyvälle alulle listaamalla sopivat olemassa olevat jemmat, (mikäli ne kelpuutetaan sarjaan).

Link to comment
Tai no... ehkä ei multikätkön kysymyksenä kuitenkaan kannata esittää: x = selvitä hautapaadesta minä vuonna Sibelius syntyi ja y = minä vuonna Sibelius kuoli...

Toi on vinha totuus - vaikka pidänkin kätköilystä, pyrin mahdollisuuksien mukaan kaivamaan netistä parametreja (en kuitenkaan valmiita koordinaatteja). Tosin olen karvaasti todennut, että siihen ei parane luottaa sokeasti - mm erään tamperelaisen muistomerkin teksti oli nettiin kirjoitettu eri tavalla kuin kiven kylkeen ja niimpä minä olisin mennyt kilometrillä pieleen, ellen olisi sattunut Harjuksen(H) kanssa yhtä aikaa paikalle ja osunut juttelemaan seuraavan rastin sijainnista.

 

Mutta palatakseni tuohon esitettyyn ongelmaan: jos kysyy numeroarvoja esim periaatteella "kolmas kivi merkkihenkilöstämme vasemmalle" niin eipä löytyne lunttausmahdollisuutta (enkä näiden kokemusten pohjalta uskaltaisi siihen luottaa vaikka löytyisikin).

Edited by epeli
Link to comment

Jatkanpa hätähistä vastaustani.

 

Eli multikätkö (tai mysteerikätkö!) on hautausmaalla todennäköisimmin toimiva kätkötyyppi. Epeli ehtikin jo täsmentämään mihin kannattaa multin kysymyksiä miettiessä kiinnittää huomio. Ja yksi muistettava asia vielä liittyen hautuumaakätköihin; purkkia ei kannata piilottaa kiviaitaan. Kymmenen kätköilijän käynnin jäljeltä aita on käännetty kivi kiveltä kertaalleen ympäri, ei hyvä.

 

Vielä pari kätköä lisää Pekan listaan.

S/S Kuru, part 3. by Harjus

Cache funebre by Kettu & Planelover

Link to comment
Niin tosiaankin hikerbiker, tuo POHOJAMMAA sarjahan oli sun ja maxxyn aloittama.

siihen sarjaan olen lisännyt tuon Mykänristi- kätkön. Maxxyn luvalla.

 

No, jaa.. Itseasiassa yhdessä me sitä kyllä kehiteltiin ajatuksen tasolla mutta mulla tuo toteutuspuoli on toistaiseksi ollut huono tuon kätkösarjan osalta. Onneksi Maxxy on osaltaan ahkeroinut varsin mallikkaasti. Ei muuta kuin anna mennä vaan jos ideoita noin hyvin tuntuu riittävän! Mykänristi vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta kätköpaikalta.

Link to comment
Mainio idea ja hb:n hyvät lisukkeet. Kyllä kalmiston tienoilta yleensä löytyy purkille sija.

 

Hautausmaita kätköttäessänne muistakaa piilottaa se purkki reilusti pois varsinaisista haudoista! Ei ole kivaa eikä fiksua, jos kätköilijät pyörii hautojen/hautakivien ympärillä etsiskelemässä purkkeja (tällaisiakin kätköjä on valitettavasti nähty)! Eli selkeästi riittävä välimatka hautoihin! Yleensä tosiaan hautuumaiden liepeiltä löytyy hyviä paikkoja esim. kiviaidasta tms.

Link to comment
Hautausmaita kätköttäessänne muistakaa piilottaa se purkki reilusti pois varsinaisista haudoista! Eli selkeästi riittävä välimatka hautoihin!

 

Totta puhut. Suunnittelen juuri tuota kätköä ja purkki tulee n. 200 m päähän varsinaisesta hautausmaasta sellaiseen paikkaan että pystyy löytämään talvellakin.

 

Näillä näkymin.... :unsure:

Edited by JarmoR
Link to comment

Varsinkin iltaisin ja yöllä kannattaa miettiä tuota hautausmaalle menemistä, nykyään herättää helposti epäilyksiä - noita pahantekijöitäkin kun tuntuu aina välillä olevan liikkeellä.

Samoin kannattaa kätkökuvauksessa mainita, jos lähistöllä on esim. kettutarha. Epämääräiset kulkijat tarhojen lähistöillä varsinkin öiseen aikaan saavat helposti kohtalaisen pikaiset lähdöt (enkä ihmettele yhtään) :unsure: .

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...