Jump to content

Kätköt Ja Virkavalta


Jii

Recommended Posts

Onko muiden kätköillä vieraillut virkavaltaa? Löysin tekemästäni EFOU Runway kätköstä loggauksen:

---

22.9.2005

Poliisikin löysi kätkön!!!

Ei ollut pommi!

 

OU 845

---

 

Kätkö on lentokentän lähellä. Liekkö kentän henkilökunta kiinnittänyt huomiota etsijöihin ja ilmoittanut asiasta.. Ilmeisesti ei kuitenkaan ole haitannut, kun kätkö oli jätetty paikalleen eikä loggauksen lisäksi ole asiasta muuta kuulunut.

 

28523401-c992-4073-83f0-008de17fc7db.jpg

Link to comment

Jämin (GCNH2H) kätköllä jouduin sotilaspoliisien tentattavaksi pitemmäksikin aikaa. Olin juuri kävelemässä ekalta pisteeltä takaisin autolle, kun pari sotilaspoliisia pysäytti minut ja kyseli, että milläs asialla sitä liikutaan. Kerroin suoraan, että geokätköjähän tässä ollaan etsimässä ja autolle olen menossa. Noh sain sitten oikein paraatikuljetuksen autolle, muttei minua päästetty minnekään lähtemään. Sinne juoksi alikessu-sp, joka kyseli nimeä ja jälleen kerran, että mitä tein alueella. Alueella oli siis sotaharjoitus Pyry, mutta kerran siellä oli muitakin siviilejä hiihtämässä niin ajattelin, että kyllä sinne yks geokätköiliijäkin mahtuu.

 

Lopulta siihen tuli sitten kaks lutiakin ja jälleen kerran samat jutut. Toinen luti vielä kysyi ohimennen, että enhän nyt varmasti kuulu maalimiestoimintaan. Tässä nyt selviskin syy, että miksi minut oli pysäytetty. Kaveri vihreässä puvussa gepsi kädessä ja otsalamppu päässä oli herättänyt mielenkiinnon. Vielä, kun kerroin, että etsin mysteerisiä GEOKÄTKÖJÄ oli solttupojat täpinöissään. Nyt oli saatu oikea vakooja kiinni :D .

 

Komppanian päällikkökin tuli minua moikkaamaan, oli ihan rento kaveri. Ja TAAS piti kertoa samat asiat. Vielä hänenkin piti soittaa jonnekin, että voiko minua päästää jatkamaan harrastustani. Kuulin vaan, kun hän sanoi puhelimessa, että "Kai niissä jotain suklaamunia on". Jonkin verran nauratti. No lopulta päästivät jatkamaan kätköilyä, mutta käskivät piettää gepsin piilossa, ettei taas yli-innokaat solttupojat "ratsaa" minua. Lopuksi vielä sain onnentoivotukset etsintäreissulle :unsure: .

Link to comment

Tämä on vähän "OFF TOPIC" mutta heitänpä ajatuksen kuitenkin, jos se vaikka saisi vastakaikua !!

 

Mitens olisi jos kehitettäisiin GEO-KÄTKÖILIJÄ passi ??

 

Luottokorttikokoon, kuvallinen, GCn (ja miksei muidenkin saittien) logo(i)lla ja takapuolelle tiukka selivitys siitä mistä kätköilyssä on kysymys.

Jos siihen sitten voisi lisätä myös viranomaistahojen kannanotot kätköilyyn, esimerkkinä metsähallituksen sivuilta löytyvä kuvaus, ja tietty polliisilta mahdollisesti ruinattava kuvaus saattaisi olla paras vakuutus selviämiselle vähemmillä selittämisillä silloin kun syystä tai toisesta jää ns 'kiinni purkin päältä' !! ??

 

EDIT: Typo

Edited by jupilli
Link to comment
Mielenkiintoista, mitähän ne lopulta epäilivät sinun tehneen?

Sitä minäkin ihmettelen. Vaikka olen rajannut kuvaa netissä, siinä ei todellakaan näy mitään muuta kuin tuo liikennemerkki ja vähän sen vartta. Taustalla ei ole rakennuksia, joten mikään salakatseluepäily ei ole perusteltu. Sitä paitsi poliisinkin luulisi ymmärtävän, että pimeässä vapaalla kädellä kuvattaessa kuvassa ei juuri voi näkyä muuta kuin se, minkä salama valaisee.

 

Ei kai hautausmaan läheisyydessä kuvaaminen ole kiellettyä?

Ei todellakaan. Suomessahan valokuvaaminen yleisellä paikalla on aina täysin sallittua. (Kuvaa ei tosin ole otettukaan lähellä hautausmaata.) Muistan jonkun poliisimiehen saaneen aikaisemmin moitteita siitä, että hän oli vaatinut toimittajan onnettomuuspaikalla ottamia valokuvia nähtäväkseen digikameran näytöllä. Poliisi olisi voinut estää pääsyn onnettomuuspaikalle, mutta se ei voinut rajoittaa paikalle päästetyn toimittajan kuvien ottamista, koska kysymyksessä oli yleinen paikka.

 

Näkivät kuvaamisesi ja seurasivat huoltoasemalle tarkastamaan tilanteen?!? Outoa...:lol:

Näin siinä kävi. Huoltoasemalle oli kuvauspaikalta matkaa sentään melkein kilometri.

Link to comment

Olisiko ollut vain paremman tekemisen puutetta vai olivatko mahdollisesti vastavalmistuneita ja "haistoivat" ison huumejutun aineksia.

 

Olen joskus vain itse miettinyt kun pimeässä kyyryssä tuolla luurailalee,

että koskahan se koppalakki löytyy siitä vierestä seisomasasta. Onneksi ei ole

vielä näkynyt.

Link to comment
Olisiko ollut vain paremman tekemisen puutetta vai olivatko mahdollisesti vastavalmistuneita ja "haistoivat" ison huumejutun aineksia.

 

Taustoja tuntematta on varmaan aika vaikea arvata mistä on ollut kyse. Onhan hautausmaalla saattanut olla epämääräistä liikehdintää aiemmin tai jotain muuta vastaavaa, mikä on laskenut konstaapelien tarkistuskynnystä. Tai sitten tosiaan vaan tekemisen puutetta...

 

Turvallisuudesta vastaavan virkamiehen perusominaisuuksiin kuuluu tietty terve vainoharhaisuus, joten kivenkoloihin ojan pohjalla kurkisteleva (tai liikennemerkkejä valokuvaava :blink:) geokätköilijä varmasti rupeaa kiinnostamaan, varsinkin jos ajankohta on eksoottinen.

 

Olen joskus vain itse miettinyt kun pimeässä kyyryssä tuolla luurailalee,

että koskahan se koppalakki löytyy siitä vierestä seisomasasta. Onneksi ei ole

vielä näkynyt.

 

Poliisihallinnon henkilöresurssit on, varsinkin Kehä III:n ulkopuolella ajettu niin alas, että tuollaisen kohtaamisen todennäköisyys alkaa olla kohtuullisen pieni. Mutta jos näin käy, niin kannattaa pysyä asiallisena ja yhteistyökykyisenä. Pahin virhe tuossa tilanteessa on lievästi vastahankainen perusnenäkkyys: "en minä ole mitään väärää tehnyt, mitä te minun tekemisiini puututte. Suomi on vapaa maa."

 

Poliisi saattaa aikansa viisastelua kuunneltuaan todeta, että "syytä epäillä" -kynnys ylittyy ja kohta löydättekin itsenne valtion tarjoamasta majoituksesta, jossa verhot ovat raudasta ja lakanat betonista :blink:

Edited by sparris
Link to comment
Onhan hautausmaalla saattanut olla epämääräistä liikehdintää aiemmin

Tämä on luultavasti se syy... Noita hautausmaan tuholaisia on liikkunut aina silloin tällöin.

Toinen syy voi olla tuo liikennemerkkien sotkeminen, joka näyttäisi olevan myös yleistymään päin. Eivät kaikki ymmärrä, että siitä on olemassa ihan omat rangaistukset (siis kovemmat). (nämä töhrijäthän muutoinkin usein kuvaavat omat töherryksensä).

Luultavasti virkavalta epäili jotain tällaista ja halusi vain tarkistaa asian.

Minusta ihan ok, ei haittaisi kun tietää ettei ole syyllistynyt mihinkään laittomuuksiin. <_<

Link to comment
Onhan hautausmaalla saattanut olla epämääräistä liikehdintää aiemmin

Tämä on luultavasti se syy... Noita hautausmaan tuholaisia on liikkunut aina silloin tällöin.

Tämä tapahtui kyllä jo niin kaukana hautausmaasta, että ei mitenkään ole mahdollista, että minua olisi seurattu sieltä saakka. Tai sitten olen tietämättäni Supon kirjoissa. <_< Totesinkin jo alussa, että tällä ei varmaankaan ole mitään tekemistä kätköilyn kanssa, mutta tämä vain sattui kätköilyreissulla.

 

Toinen syy voi olla tuo liikennemerkkien sotkeminen, -- -- nämä töhrijäthän muutoinkin usein kuvaavat omat töherryksensä).

 

Tuo on kyllä mahdollista, mutta sitten poliisin täytyi myös luulla, että merkki oli töhritty. Sitähän se ei ollut, joten en oikein usko tähänkään vaihtoehtoon.

Link to comment
Poliisi saattaa aikansa viisastelua kuunneltuaan todeta, että "syytä epäillä" -kynnys ylittyy ja kohta löydättekin itsenne valtion tarjoamasta majoituksesta, jossa verhot ovat raudasta ja lakanat betonista  <_<

Kiitokset sparrisille hyvin havainnollisesta huomautuksesta, siis olkamme ihmisiksi.

Link to comment

Kotimaisen virkavallan kanssa ei sentään ole tarvetta huolestua, jos tietää ettei ole tehnyt mitään väärää, mutta täällä Saudi Arabiassa, jossa mä olen geokätköillyt viime kuukaudet, homma on paljon jännempää. Mä olen kolme kertaa joutunut paikallisen virkavallan kanssa tekemisiin ja yhdessä niistä asia selvisi paikan päällä pelkällä puhumisella, mutta kaksi kertaa mut on poimittu talteen <_<

 

Yritä siinä sitten selittää olevasi geokätköilemässä, kun et puhu arabiaa eikä poliisi englantia! Kummallakin kerralla katsoin parhaaksi olla puhumatta kätköilystä mitään, vaan pelasin tyhmä-turisti-kortin. Kyllä ne kummallakin kerralla mut lopulta päästi menemään, mutta hommassa tuhraantui monen monta tuntia, koska kaikki päällä ollut ja autosta löytynyt irtaimisto tutkittiin tarkkaan läpi. Eniten aikaa kului digikameran ja kannettavan tietokoneen sisällön syynäämiseen. Hyvä ettei ollut perinteistä kameraa - siitä olisi luultavasti takavarikoitu filmi ja sen myötä kaikki korvaamattomat kuvat.

 

Ongelma tuntuu olevan se, että aavikolta löytyy sotilaallisia tai muuten arkaluontoisia alueita, joiden lähellä liikkuminen ei ole sallittua, mutta jotka ovat niin salaisia, ettei niiden olemassaoloa voida mainostaa aidoilla tai kieltotauluilla, joten ensimmäinen asia, josta tiedät liikkuvasi sopimattomalla alueella, on kun sinut pidätetään.

Link to comment

Etsiessäni kätköä Resurrection Of The Animals II löysin vain noin viiden metrin päästä oikeasta kätköpaikasta panosvyön. Se oli ollut kiven alla varmaan jo hetken aikaa. Päätin kuitenkin ensin soittaa poliisille siitä, enkä lähteä viemään. Poliisi tulikin parin tunnin päästä ja vei panosvyön mennessään. Kertoi hiukan ihmetelleensä, mitä siellä oikein touhusin. Kerroin tietenkin kätköilystä ja harrastajista ja tärkeimmistä tuntomerkeistä. Ja ettei niitä kannata hoitoon viedä jos jossakin tapaa... :cry:

Tuossa hautausmaan ympäristössä autovarkaat kuulemma joskus purkavat varastettuja autoja ja tuo panosvyökin on varmaan niitä peruja. Notta kovin monella kätköllä ei sitten ehtinyt käymään... :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...