Jump to content

Fin:kartta


apassi

Recommended Posts

Niin Map Sourcen valikosta löytyy kyllä mahdollisuus siirtää myös karttoja eli siellähän on: Recieve From Device ; What To Recieve ; Maps ; Waypoints ; Routes ; Tracks, mutta kun olen ensin ne siirtänyt PC:ltä Garminiin niin en ole koskaan kokeillut menisikö ne "Tyhjään Map Sourceen", ehkäpä hyvinkin.

Edited by atrivsolap
Link to comment

Tästä osoitteesta löydät Demon, jolla voit tutustua ko. ohjelmaan

http://www.garmin.com/cartography/mapsourceTutorial.html

Käsittääkseni laitteen Teille myyneellä pitäisi olla siihen kuulunut MapSource, koska ilman sitä ei niitä karttoja ole voinut asentaa.

 

No löytyihän se myyntipaikkakin:

http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=73

 

48 € näkyy olevan hinta

Edited by atrivsolap
Link to comment
Moi

Ostin käytetyn legendin ja siinä on kartta jonka haluaisin säilyttää ja siirtää pclle. Onko mahdollista?

Kartan lataus PC:lle tarkoittaa MapSourcessa ainoastaan sitä, että PC:llä tulee näkyviin PC:n CD:iltä asennetuista kartoista, mitkä niistä on tällä hetkellä ladattu gepsuun (toki sen voi tallentaa tiedostoonkin). Tällöin niistä voi valita pois tarpeettomia "lehtiä" ja lisätä uusia. Koko valittu setti pitää ladata Garminissa kerralla muistiin, eli aluksi gepsun muisti tyhjenee. Kartta-aineistoa ei siis voi ilman PC:llä olevaa aineistoa siirtää mitenkään gepsusta "ylös" PC:lle. Gepsun näytöstä saa kyllä kuvasnapshotteja siirretyksi PC:lle erillisellä Garminin apuohjelmalla.

Link to comment
No löytyihän se myyntipaikkakin:

http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=73

 

48 € näkyy olevan hinta

Mulle tuli 60CS:n mukana tuo "Garmin MapSource Trip and Waypoint Manager".

 

Rompun kotelossa lukee, että siirtää vain weipointteja, routeja ja träkkejä. Muistelisin, että jossain läpyskässä olisi ollut myös maininta, että tämä ei sovellu karttadatan lataamiseen, eli karttojen mukana toimitettava MapSource lienee monipuolisempi.

 

Kannattaa varmistaa myyjältä ennen kauppojen tekemistä.

Link to comment
Rompun kotelossa lukee, että siirtää vain weipointteja, routeja ja träkkejä. Muistelisin, että jossain läpyskässä olisi ollut myös maininta, että tämä ei sovellu karttadatan lataamiseen, eli karttojen mukana toimitettava MapSource lienee monipuolisempi.

Juu, sama juttu - gepsin lootassa oli tuo romppu. Kyllä kai MapSource on samanlainen, tarkemmat kartat ovat ladattavia, karkea T&W Managerin kartta ei ole.

En tiedä, saako karttoja imuroitua gepsistä. Latausikkunan What to receive -kohdassa on kyllä mahdollisuus laittaa rasti ruutuun Maps. En sitä viitsi kokeilla, kun ei tiedä sekoittaako se PC:llä olevat kartat (outoa kyllä olisi jos sen tekisi). Demo-MapSourcellahan imurointia voi kokeilla.

 

edit: typo

Edited by PekkaR
Link to comment

Pieni ongelma. Onnistuin MapEditin kanssa värkkäämään melko hyvän kartan, joka toimii Garmin Map Sourcessa muuten, mutta lataus gepsille ei onnistu. Eli kartta näkyy ohjelmassa, mutta kun yritän sillä 5-kulmiolla valita sitä ladattavaksi niin ei värjäydy punaiseksi eli lataus ei onnistu. En ole mikään propellipää, joten jos tähän löytyy jokin helpohki vinkki olisin kiitollinen.

Link to comment

Eli kartta näkyy ohjelmassa, mutta kun yritän sillä 5-kulmiolla valita sitä ladattavaksi niin ei värjäydy punaiseksi eli lataus ei onnistu.

 

Asiaa sen enempää tietämättä voisin arvella että kartat on koodattu Garminille, jolloin ko. materiaali on ostettava. Muuten joku voisi viritellä omia karttoja ja jakaa/myydä ne edelleen ja karttojen alkuperäinen tekijä sekä Garmin jäisivät ilman hilloa. Tämä nyt tuli tästä keskustelusta ensin mieleen.

 

Joku asiaan paremmin vannoutunut voisi kertoa tarkemmin josko näin on tai ei ole.

Link to comment

Varmaankin näin on. Kyllä valmistaja koittaa pitää omistaan kiinni ja koittaa estää ilmaistuotteiden käytön.

Itse lataan reissua varten kartat ja kätköt, joskus myös valmiita reittejä ja palatessa lataan ne kaikki takaisin koneelle. Tallennus päivämäärän mukaan ja sieltä on helppo tarkistaa myöhemminkin, missä on käynyt ja mitä reittiä ajellut. Eli gepsistä MapSourcelle voi ladata myös kartat, gepsiin jää kaikki ennalleen. Ilmeisesti se lataa vain 'valinnat' ja näyttää siten, mitkä karttaosat on ladattuna gepsiin. Niiden tallentaminen onnistuu vain, mikäli ko kartta on ohjelmassa ennestään ladattuna.

Link to comment

mistä tota map sourcea saa ja onko se maksullinen?

 

MapSource tulee lähes kaiken virallisten garmin krääsän mukana. Itselläni on kolme virallista lisenssiä, (sarjanumeroita ei tarvita) Tuntuu että itse Mapsource ei ole se päätulojen lähde, sitä garmin haluaa jakaa kaikille esim. just track managerin muodossa. MapSourcea kannataa päivittää usein ja vanhatkin versiot päivittyvät uusimpaan, kunhan vain jokin versio on asennettuna.

 

Pelkällä MapSourcella voi juuri lisätä pointteja ja latailla reittejä. Garminiin löytyy googgelilla sivuja joissa on itse tehtyjä karttoja. ja työkaluja esim. reittien muuttamiseksi kartta-dataksi. Garmin ei tietysti tätä harrastustoimintaa auta, vaan Garminin formaatti on purettu asianharrastajien toimesta.

 

Tähän siten loppuu "ilmainen" huvi. MapSourcessa on update-wizard joka tutkii mitä karttoja siihen on asennettu ja onkos niille syötetty oikea avain. Jos siihen on asennettu (rekisterihaara windowsissa) reggaamaton tuote, niin alkaa valitus.

 

Tunnettuahan on, että osa garminin kartoista on sidottu gepsiin; ensin regataan tuote mapsourcelle ja sitten jos sarjanumero vastaa vielä gepsin numeroa, niin sen voi siirtää gepsiin.

Numero generoidaan tuotteen mukana tulevan koodin ja itse gepsin ID:n avulla sopivaksi avaimeksi.

 

Tämä algoritmi on pysynyt toistaiseksi salassa eikä julkisesti tunnettua kräkkigeneraattoria ole olemassa.

 

Mikäli numero on vain waretettu aukeaa kartta vain mapsourcessa, mutta gepsi ei ota sitä vastaan.

Mikäli tällainen kartta on waretettu ja siihen ei ole edes avainta näkyy kartasta kirveellä veistetty versio, eli yksityiskohtia puuttuu ja paljon.

 

Wanha metroguide sarja menee kuitenkin gepsiin ilman gepsilukitusta, kunhan vain on itse mapsourceen sopiva avain. Voitte sitten itse kuvitella miten näitä karttoja voi hankkia ja miksi vain näitä karttoja on liikkeellä.

 

Uudemmat CitySelect kartat ja esim. uusi Ruotsin Friluftskartan Pro on sidottu gepsiin.

Eli mapsourcee asti ne voi saada, mutta gepsiin ei sitten millään, ilman aitoa gepsikohtaista koodia.

 

Suomalainen vapaa-ajan kartta taitaa mennä sisään ilman gepsilukitusta, mutta tuntuu tasoltaan olevan sitä luokkaa, että siinä ei menetä kuin rahaa jos sellaisen gepsiinsä laittaa.

vanhassa ruotsalainen Friluftskartan on samanlaista roskaa, mutta uusi Pro sarja on loistava, vaikka virheitä ja puutteita siinäkin on riittämiin.

Link to comment

Wanha metroguide sarja menee kuitenkin gepsiin ilman gepsilukitusta, kunhan vain on itse mapsourceen sopiva avain. Voitte sitten itse kuvitella miten näitä karttoja voi hankkia ja miksi vain näitä karttoja on liikkeellä.

 

Uudemmat CitySelect kartat ja esim. uusi Ruotsin Friluftskartan Pro on sidottu gepsiin.

Eli mapsourcee asti ne voi saada, mutta gepsiin ei sitten millään, ilman aitoa gepsikohtaista koodia.

 

Suomalainen vapaa-ajan kartta taitaa mennä sisään ilman gepsilukitusta, mutta tuntuu tasoltaan olevan sitä luokkaa, että siinä ei menetä kuin rahaa jos sellaisen gepsiinsä laittaa.

vanhassa ruotsalainen Friluftskartan on samanlaista roskaa, mutta uusi Pro sarja on loistava, vaikka virheitä ja puutteita siinäkin on riittämiin.

Vanhan metroguiden tarkkuus suomen osalta taitaa olla "vanhentunut".

Tuo vapaa-ajan kartta on kuitenkin paljon parempi kuin ei mitään :ph34r: . Se Garminin pohjalla olevan kiinteän kartan tarkkuus on luokkaa 100 km, eikä sen kanssa kannata postilaatikkoa kauemmas lähteä :lol: . GT-sarja on tiettävästi tällä hetkellä tarkin, mitä tästä maasta saa, vaikka joitain puutteita siinäkin tietysti on. Sekin on sidottu gepsiin, mutta niitäkin olen kuullut puretun toimiviksi :D .

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...