Jump to content

Anonyymius kätköilyssä


santtu

Recommended Posts

Minulle geokätköilyä ensimmäisen kerran esitellyt henkilö korosti, että osa homman jujua on anonyymiys. Harrastajien titteli, ikä, sukupuoli tms ei merkitse mitään, kun todellinen henkilö kätkeytyy nimimerkin taakse. Eli jos joku tuntee nimeltä niin ei yhdistä siihen nimimerkkiä tai toisinpäin.

Mitä mieltä tästä?

Link to comment
Minulle geokätköilyä ensimmäisen kerran esitellyt henkilö korosti, että osa homman jujua on anonyymiys. Harrastajien titteli, ikä, sukupuoli tms ei merkitse mitään, kun todellinen henkilö kätkeytyy nimimerkin taakse. Eli jos joku tuntee nimeltä niin ei yhdistä siihen nimimerkkiä tai toisinpäin.

Mitä mieltä tästä?

Taitaa olla niin, että tällaisilla Internet-pohjaisilla harrastuksilla on taipumus vetää puoleensa henkilöitä, jotka haluavat esiintyä anonyymeina. Itse olen pyrkinyt tekemään tuttavuutta toisten geokätkijöiden kanssa esittäytymällä koko nimellä ja vaihtamalla usein puhelinnumeroitakin. Häiriköiden varalta en kuitenkaan ole kertonut henkilötietojani kätkijäprofiilissani.

 

Jos nyt sitten joku haluaa esiintyä anonyymisti, niin suotakoon sekin, mutta ei sillä asialla ole mielestäni suoranaisesti mitään tekemistä tämän harrastuksen kanssa.

Link to comment

Toivottavasti kaikki tosiasiat tuntevat opettavat lapsilleen ja läheisilleen, että INTERNETISSÄ on tosiaan hyvä ellei suotavaa esiintyä anonyymisti. On ihan eri asia, jos nokakkain tapaa ja tunteminen on molemminpuolista turvallisissa olosuhteissa. Puhelinnumeron ja varsinkin sähköpostiosoitteen jakeluun on syytä suhtautua varauksella.

 

Totuus on myös, että työnantajat varmasti katsovat löytyykö työpaikan hakijoista googlella tai vielä kehittyneemmillä menetelmillä jotain mainintoja netistä, vaikkapa kaikenlaisilta hämäräperäisiltä keskustelupalstoilta.

 

Mutta geokätköily ei näihin uhkaavimpiin harrastuksiin kuulu. Ja jos keskustelupalstalta poistettaisiin kymmenen aktiivisimman viestit niin hiljaistapa olisi. Eli ei pidä ajatella, että palsta edustaisi enemmistön näkemyksiä. Suomalaisessa kansanluonteessa vaan helposti niin käy, että sopivassa tilanteessa ilmaistu asia menee läpi, vaikka sisältö ei sitä edellyttäisi. Muualla keskustelu ei ole niin konsensushakuista.

Link to comment
Minulle geokätköilyä ensimmäisen kerran esitellyt henkilö korosti, että osa homman jujua on anonyymiys. Harrastajien titteli, ikä, sukupuoli tms ei merkitse mitään, kun todellinen henkilö kätkeytyy nimimerkin taakse. Eli jos joku tuntee nimeltä niin ei yhdistä siihen nimimerkkiä tai toisinpäin.

Mitä mieltä tästä?

Anonymiteetti oli (ja on vieläkin) minun mielestäni hauska, hieman salamyhkäinen ominaisuus tässä hommassa. Siksi harkitsinkin tosi pitkään ensimmäiseen geotapaamiseeni osallistumista. En kuitenkaan ole esittäytymistäni hetkeäkään katunut ja toisaalta valtaosalle kätköilijöistä olen yhä vain nimimerkki muiden joukossa. Tuttavapiirissä (ja vähän laajemminkin) salaisuus on paljastunut kahden järjestämäni lehtijutun myötä.

Tuntemattomuus tuo myös yhden lisäpiirteen hommaan - kun lähistöllä alkaa vaikuttaa uusi nimimerkki, on mielenkintoista arvailla ja analysoida, onko kyseessä joku tuttava :huh:

Link to comment

Mutta geokätköily ei näihin uhkaavimpiin harrastuksiin kuulu. Ja jos keskustelupalstalta poistettaisiin kymmenen aktiivisimman viestit niin hiljaistapa olisi.

Olen Santun kanssa samaa mieltä monestakin jutusta, ja kätköilyn olematon maine lienee tällä hetkellä se asia, jota tällä 'Geökätköilyn Eettiset Periaatteet' keskustelulla yritetään saattaa sinne yleisesti hyväksyttyjen harrastusten joukkoon, Suomessa.

 

Vaikka jo monet ovat ilmoittaneet jättävänsä kätköihinsä puhelinnumeronsa, ja vaikka on esitetty hyviä esimerkkejä tämän käytännön hyödyllisyydestä, en ole vieläkään siitä ihan vakuuttunut. Toisaalta luulen ymmärtäväni hyvin senkin tilanteen että joku jästi haluaisi ottaa yhteyttä kätkön piilottajaan mutta ei ollenkaan ymmärrä miten muka jonkun gc.commin kautta voisi jollekin viestiä laittaa.

 

Omalla kohdallani vaikeutena on se että käytän ainoastaan yhtä puhelinta ja tasan yhtä puhelinnumeroa joka sattuu toistaiseksi olemaan työnantajani minulle hankkima, ja kustantama. Näihin päiviin asti (15+vuotta) olen pystynyt hoitamaan kaikki asiani sen avulla ja toivoisin tosiaan että voisin tehdä niin tästä eteenkin päin. Kun kuitenkin tiedän että nykyaikana puhelinnumeron omistajan jäljittäminen on helppoa, ja koska en oikeastaan haluaisi sotkea työnantajaani harrastuksiini millään tavoin, epäröin edelleen kovasti lisätä numeroa kätköpurkkien sisuksiin. En myöskään haluaisi avata uutta liittymää pelkästään kätköilyn takia, se jää kuitenkin vastaamatta.

 

En ollenkaan pelkää harrastajien yhteydenottoja, päinvastoin, pelkään 'kiukkuisen' jästin aikaansaamaa melua ja työnantajani sotkemista johonkin semmoiseen sotkuun.

 

Onkos kellään mielessä mitään ratkaisua helpon ja halvan liittymän avaamiseen jonka voisi sitten siirtää toiseen numeroon ??

Link to comment
Onkos kellään mielessä mitään ratkaisua helpon ja halvan liittymän avaamiseen jonka voisi sitten siirtää toiseen numeroon ??

 

Itellä kun on myös firman kustantama kännykkä, niin en ole mitenkään tiiviisti tarkkaillut teleoperaattoreiden tarjouksia.. Mutta kait runsaasta tarjonnasta löytyy liittymätarjous jossa ei ole kiinteitä maksuja?

Edited by hikerbiker...
Link to comment

Miksi kätkösivuilla voi estää oman nimimerkkinsä näkymisen aktiivilistalla?

Siksi kun työaikana loggailee ja pomo sattuu tietämään nimimerkkisi ja sinun pitäisi tehdä juuri kiivaasti jotain muuta juttua… Mutta mitä sen pomon sitten pitikään tehdä, kun sattui nimimerkkisi palstoilla näkemään…

Link to comment
Mutta mitä sen pomon sitten pitikään tehdä, kun sattui nimimerkkisi palstoilla näkemään…

Eikös Pomojen ainoa tähdellinen tehtävä ole aina ollut kytätä etteivät alaisensa ainakaan tee mitään semmoista josta ne saattaisivat nauttia ??

Silkan vinoilun ja vähättelyn lisäksi siis !!

 

Ja nykyaikana tahti eikun paranee !!! :laughing::lol::lol::huh:

Link to comment

Kätköilyssä ylipäätään on etuna juuri se, että sitä saa harrastaa omin ehdoin. Anonyyminä tai nimellään, 24/7, sinkkuna tai perheellisenä, koiran ja kissan kanssa, gepsillä tai ilman, autolla tai julkisilla jne.

 

Itse tykkään siitä, ettei harrastus sido mihinkään. En anonyymiyttä kaipaa ja siksi en anonyyminä harrasta.

Link to comment
Kätköilyssä ylipäätään on etuna juuri se, että sitä saa harrastaa omin ehdoin. Anonyyminä tai nimellään, 24/7, sinkkuna tai perheellisenä, koiran ja kissan kanssa, gepsillä tai ilman, autolla tai julkisilla jne.

Tämä oli niin hyvin sanottu, että vaikka normaalisti vältän kirjoittamasta pelkkiä "samaa mieltä" -vastauksia, niin laitan nyt sellaisen.

 

Olen täysin samaa mieltä!

 

Parasta harrastuksessa on juuri se, että sitä voi tehdä kukin täysin omalla tyylillään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...