Jump to content

Huoltoväli


jupilli

Recommended Posts

Olen muutaman viikon aikana aikeissa kiertää Keski-Suomea hiukan kotipiiriäni kauempana ja olen harkinnut parin uuden kätkön perustamista mielestäni niitä kaipaaville paikoille. Matkat kotoani muodostuvat kuitenkin sellaisiksi etten pysty ainakaan viikon sisällä huoltamaan kätköjä jos siihen tarve ilmenee ja nyt olenkin miettimässä sitä mikä pitäisi olla se huoltoaika !!

 

Mitenkäs sinä olet asennoitunut ??

Kuinka monen päivän tai viikon sisällä kätkö pitää saada kuntoon tai muuten hoitaa jos se ilmoitetaan kelvottomaksi ??

Link to comment

Me olemme pitäneet paria viikkoa reagointiaikana omissa kätköissämme, yleisestä käytännöstä en tiedä. Omat purnukkamme on sijoitettu niin, että luultavasti hoituvat nopeamminkin, tositoimiin ei ole tarvinnut vielä ryhtyä, joskin huoltokäynneillä on käyty melko usein samalla, kun olemme muutenkin liikkuneet alueella.

 

avec

Link to comment

Ajattelin, olisiko siinä mitään ideaa, että perustaisi virtuaalikätkön sinne, minkä huoltaminen olisi vaikeaa. Muutenkin olen ihmetellyt, miksi Suomessa on niin vähän virtuaalikätköjä. Olen aloittelija, joten en tiedä, onko tälle ilmiölle joku looginen syy.

Link to comment
Kuinka monen päivän tai viikon sisällä kätkö pitää saada kuntoon tai muuten hoitaa jos se ilmoitetaan kelvottomaksi ??

Tähän "ongelmaan" on selkeät ohjeet:

http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx#maint

 

Ja tässä pätkä siitä:

 

As the cache owner, you are also responsible for physically checking your cache periodically, and especially when someone reports a problem with the cache (missing, damaged, wet, etc.). You may temporarily disable your cache to let others know not to hunt for it until you have a chance to fix the problem. This feature is to allow you a reasonable time – normally a few weeks – in which to arrange a visit to your cache. In the event that a cache is not being properly maintained, or has been temporarily disabled for an extended period of time, we may archive or transfer the listing.

 

Eli tarvittaessa pitäisi pystyä muutamassa viikossa huoltamaan kätkö. Käytännössä, jos kätköllä on muutama kävijä vuodessa, en pitäisi sitä mitenkään ehdottomana, vaan silloin voisi kuukausikin piisata. Ja toisaalta, jos kätkö on hyvin suosittu, nii nsilloin se pitäisi pystyä myös huoltamaan nopeasti.

Link to comment
Ajattelin, olisiko siinä mitään ideaa, että perustaisi virtuaalikätkön sinne, minkä huoltaminen olisi vaikeaa. Muutenkin olen ihmetellyt, miksi Suomessa on niin vähän virtuaalikätköjä. Olen aloittelija, joten en tiedä, onko tälle ilmiölle joku looginen syy.

Virtuaalikätköjä on viime aikoina saanut perustaa enää vain sellaisiin paikkoihin, minne on täysin mahdotonta kenenkään perustaa fyysistä kätköä. Se että asuu kaukana kivasta paikasta, ei ole hyväksyttävä syy perustaa sinne virtuaalikätköä, koska vaikkapa huomenna joku lähellä asuva voi perustaa sinne oikean geokätkön, ja nämä oikeat kätköt ovat kuitenkin tämän harrastuksen perusta, eikä virtuaalien haluta estävän oikeiden kätköjen sijoittamista.

 

Ja toisaalta, waymarkit tulevat korvaamaan virtuaalit. Allaoleva on siteerattu Waymarking'on FAQ:sta:

 

What about virtual caches?

 

No new virtual geocaches will be listed on Geocaching.com, but if there is a suitable category for submitting your location on Waymarking.com, please feel free to submit a new waymark. If you are a Premium Member and no category exists, you can create a new category for posting your waymark.

Link to comment
If you are a Premium Member and no category exists, you can create a new category for posting your waymark.

Käsittääkseni avataan normaalikätköilijöillekin muutaman kuukauden ylimenovaiheen jälkeen, jos on hyvä mesta tiedossa niin ei kannata luopua toivosta.

Link to comment
Kuinka monen päivän tai viikon sisällä kätkö pitää saada kuntoon tai muuten hoitaa jos se ilmoitetaan kelvottomaksi ??

 

Aikoinaan kun itse tätä aihetta ihmettelin foorumissa viisaimmat kertoivat että huoltoväli tulisi voida järjestää tarvittaessa yhtä taajaan kuin kätköllä on kävijöitä. Loogista, ja nyt voin sanoa että ainakin toistaiseksi on toiminut hyvin käytännössä.

 

Itse olen tämän lisäksi ottanut huomioon vuoden ajan ja käyntimäärät eri vuodenaikoina. Kun en joihinkin kätkömaisemiin juurikaan kulje talvisin olen tehnyt näistä kätköistä ei-talvikelpoisen. Mp-ajokautena kun tuota kulkua taas on itellä enemmän ympäri Suomenniemeä niin kävijöitten käyntimäärät huomioiden huoltokin on tarvittaessa paikalla näille kätköille.

Link to comment

Kaivoin tämän vanhan säikeen esiin koska pyörähtäessäni pienen kierroksen keväisillä kätköillä, jouduin toteamaan jotkut huonosti talvehtineiksi ja jonkun jopa ihan unohdetuksi niin että vaikutelma VUOSIHUOLLOISTA tai ehkä paremminkin niiden tekemisestä jäi melko keskinkertaiseksi.

Ei nyt ole ollenkaan tarkoitukseni osoitella ketään hoitamisen huonoudesta vaan ennemminkin tuoda taas esille toivomusta kätköilijöiden kovin toivottavasta tavasta kirjoittaa loggaukseensa tilannetiedotus kätkön kunnosta. Monastihan on kyse vain siitä että joku kävijöistä varaa aikaa senverran enemmän että ilmojen suosiessa pitää purkkia, lokikirjaa ja pusseja avoimena tuulessa joitakin minuutteja. Useimmitenhan tilannetiedotus vapauttaa kätkön piilottajan muihin toimiin jos viesti kertoo kaiken olevan KUNNOSSA !!!!

Äärimmäisessä tilanteessa säpo kätkön omistajalle saattaa olla paikallaan.

Toivon kaikkien omilla kätköilläni poikkeavien AINA loggaavan jos mitään ongelmia kätköjeni kanssa osuu silmiinne niillä poiketessanne.

 

Nämä ERITYISESTI näin keväällä kun talvi on juuri kärsitty!!

 

Olisikos huono ajatus avata säie tänne foorumiinkin jossa kerrottaisiin huollon tarpeessa olevista kätköistä !!

Link to comment
Olisikos huono ajatus avata säie tänne foorumiinkin jossa kerrottaisiin huollon tarpeessa olevista kätköistä !!

Parempi on laittaa infoa kuittaukseen. Se menee suoraan kätkön piilottajalle. Nythän on oma viestityyppikin huoltokutsuille.

 

Niinhän se saattaa olla, mutta olisikos nahdollista että monetkaan ei seuraa sähköpostiaan edes yhtä aktiivisesti kuin näitä foorumeja ?? Monilla se säpo on joku 'dummy' osoite johon ei saa edes routtausta päälle !! Onko ??

Link to comment

Niinhän se saattaa olla, mutta olisikos nahdollista että monetkaan ei seuraa sähköpostiaan edes yhtä aktiivisesti kuin näitä foorumeja ?? Monilla se säpo on joku 'dummy' osoite johon ei saa edes routtausta päälle !!

 

En oikein tajua, mitä järkeä on käyttää geokätköilyasioissa sellaista sähköpostiosoitetta, johon tulevia viestejä ei lue. Minusta se on aika ikävää niiden kannalta, jotka vaivautuvat ilmoittamaan esim. kadonneesta kätköpurkista. Tässä systeemissähän voi piilottaa sähköpostiosoitteensa niin, etteivät muut sitä näe. Ei siis pitäisi olla pelkoa roskapostista tms.

 

Anneli

Link to comment

Niinhän se saattaa olla, mutta olisikos nahdollista että monetkaan ei seuraa sähköpostiaan edes yhtä aktiivisesti kuin näitä foorumeja ?? Monilla se säpo on joku 'dummy' osoite johon ei saa edes routtausta päälle !!

 

En oikein tajua, mitä järkeä on käyttää geokätköilyasioissa sellaista sähköpostiosoitetta, johon tulevia viestejä ei lue. Minusta se on aika ikävää niiden kannalta, jotka vaivautuvat ilmoittamaan esim. kadonneesta kätköpurkista. Tässä systeemissähän voi piilottaa sähköpostiosoitteensa niin, etteivät muut sitä näe. Ei siis pitäisi olla pelkoa roskapostista tms.

 

Anneli

 

En minäkään sitä tajua, mutta monilla noita sähköpostiosoitteita taitaa olla niin monta että salasanat on aikoja sitten unohtuneita ja uuden osoitteenhan saa aina jostain muualta halutessaan. GC.COMiin on joskus tullut ilmoitettua joku noista osoitteista ja jos kätköilyharrastus on syystä tai toisesta taka-alalla, säpot ei mene perille.

Ehkä silti tulee joskus vilkaistua GCn forumia !! En tiedä ?? Ehkä olen taas ihan väärässä !!

 

Kuitenkin olisin toivomassa että myös vanhat kätköt saataisiin hoidettua kuntoon ilman sitä että ne pitää reviewerin toimesta disabloida. Mahdoton homma kytättäväksi vapaaehtoisille !!

Link to comment
En minäkään sitä tajua, mutta monilla noita sähköpostiosoitteita taitaa olla niin monta että salasanat on aikoja sitten unohtuneita ja uuden osoitteenhan saa aina jostain muualta halutessaan. GC.COMiin on joskus tullut ilmoitettua joku noista osoitteista ja jos kätköilyharrastus on syystä tai toisesta taka-alalla, säpot ei mene perille.

Ehkä silti tulee joskus vilkaistua GCn forumia !! En tiedä ?? Ehkä olen taas ihan väärässä !!

 

Kuitenkin olisin toivomassa että myös vanhat kätköt saataisiin hoidettua kuntoon ilman sitä että ne pitää reviewerin toimesta disabloida. Mahdoton homma kytättäväksi vapaaehtoisille !!

Luulen että hyvin harva harrastaja on tuollainen, että seuraa foorumia mutta ei sähköpostiaan. Nyt kun he lukevat tämän säikeen juttuja, he molemmat varmaan ymmärtävät käydä vaihtamassa GC:n profiiliinsa toimivan meiliosoitteen.

 

Kätköjen hoitaminen on kyllä tärkeää. Jos oma into ei riitä, löytyy jemmoille varmaan uudet adoptiovanhemmat - tai edes yksinhuoltaja. Onnistuukohan huostaanotto jos omistajaan ei saada millään keinoin yhteyttä?

Link to comment

Jos kätkön perustaja jättäytyy kätköilystä taka-alalle kätkön adoptio on paras ratkaisu.

 

Syystä tai toisesta adoptio ei aina tule kyseeseen. Ei löydy halukasta adoptoijaa tai taka-alalle siirtyminen on tilapäistä tms. Mielestäni yhteisvastuullisuus (yksinhuoltajuus?) on hyvä vaihtoehto näissä tapauksissa. Eli jos tietää että ko kätkö on hukassa ja kätkön omistaja ei ole vaikka vuoteen käynyt GC:n sivuilla, voi viedä itse paikalle kätkökuvauksen mukaisen purkin kätkökuvauksen mukaiseen paikkaan, ja logata :rolleyes: . Homma toimii niin kauan kuin yhteisvastuullisuus toimii. Mielestäni tämä toimii Suomessa ilahduttavan hyvin. Kaverinkin kätköstä pidetään purkilla käydessä huolta mahdollisuuksien mukaan.

Link to comment

Meikäläisellä alkaa hiukan olla ongelmia säällisten huoltovälien suhteen. Jotenka, näkyvyyden lisäämiseksi mainostan kätköjeni adoptiomahdollisuutta myös tässä säikeessä: olisi tarjolla hyviin käsiin joitakin kätköjä mm. Turun ja Lahden seuduilla.

Myönnettäköön, että on geointokin huolestuttavasti alkanut meikäläisellä hiipua viime aikoina. Lisävaikeuksia ylläpitoon tuo kuitenkin tulevaisuudessa myös se, että elimistööni on pesiytynyt pirullinen tauti, jonka hoito ja nujertaminen taitavat vaatia tulevina kuukausina energiaa sen verran, että kostea lokikirja tai hiirensyömä tuppervaarankulma EVVK. En kumminkaan haluaisi arkistoidakaan kätköjä, koska moni on mielestäni aivan olemassaolon arvoinen.

Eli, mikäli on ystävällisiä kanssakätköilijöitä, jotka haluaisivat adoptoida jonkun kätköni, ilmiantakaa itsenne minulle. Oikeastaan mikä tahansa omistamistani kätköistä on tarjolla.

Edited by Kettu
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...