Jump to content

Eka Gps


seacurrent

Recommended Posts

Tämä lienee ikivanha aihe, mutta saisinko aloittelijana apua?

Olen ostamassa GPS:ää, eikä varoja ole liikaa... Olen harkinnut joko Garminin E-Trexiä, jota olen saanut lainata TAI Magellanin eXplorist 100:aa. Vai olisiko vielä muita vaihtoehtoja? (Mulla on Nokian 7610 puhelin) Edullisia vaihtoehtoja toivoisin... En kuitenkaan taida lähteä Huuto.net -osastolle.

 

Kiitos... mitä ovat muuten ne locationless-kätköt...??

Link to comment

Reverse Virtual (Locationless) cache eli bongauskätkö on sellainen, että geokätköilijän on löydettävä kätkön kuvauksessa vaadittu paikka, esim. kivikirkko. Ehdot täyttäviä kohteita on useita, kätköilijä ilmoittaa paikan koordinaatit. Joskus vaaditaan kuva löydöstä. Kätkörasiaa ja lokikirjaa ei bongauskätköissä ole. Uusia bongauskätköjä ei enää hyväksytä, muinaimuistoina on vanhoja.

 

Kätkötyypit

Link to comment

Olenko käsittänyt oikein, että eXploristeista vain mallit 400, 500 ja 600 saa piuhalla kiinni PC:hen? Jos näin on, ei satasta kannata ostaa. Sama koskee Garminin pikku-Gekoa (isomman Gekon saa kiinni).

 

Eka vinkki: Geokätköilykäyttöön haluat laitteen, johon waypointit saa siirrettyä PC:ltä piuhaa pitkin. Esim. kaikissa eTrexeissä tämä mahdollisuus on.

 

Noissa isommissa eXploristeissa on sitten erikoisakku, pienet käyttävät AA-kokoisia paristoja. Vara-akku saattaa olla kallis, vaikkakin jonkun kännykän akku kuulemma sopiikin niihin ja niitä saa postimyynnistä. Saatavuudesta Suomessa ei ole tietoa. Toinen vinkki: Älä lähde liikkeelle ilman vara-akkua/-paristoja.

Link to comment

Keltainen perus eTrex on vallan mainio laite, sillä on löytynyt reilut 400 purnukkaa ja lisää on luvassa. Olen kyllä aikojen saatossa laajentanut kätköilyvarustustani mm. PDA -laitteella jonka saan piuhalla gepsiin kiinni ja täten hankkinut ominaisuuksia joita löytyy hintavammista kepsuista. (Reitittävä kartta, averaging -toiminto ym. ym.)

Link to comment

Kiitos! :wacko:

 

eTrexistä olen lukenutkin kommentteja "vanha kunnon" jne... ja kun olen sitä jo muutaman kätkön menestyksellä osannut käyttää, taidanpa tilata jostakin päin sellaisen.

Ei teillä sattuisi olemaan vielä vinkkejä, mistä kannattaa tilata? Kävin kyllä jo Mikrobitin hintavertailusivuilla. Marineastakin olen katsellut.

 

SC

Link to comment

Hintavertailua kannattaa käyttää. Kalliimpia gepsejä tilataan usein esim. saksalaisista nettikaupoista, mutta hintaero ei taida halpamallin kohdalla kasvaa niin isoksi, että kannattaa...

 

Joku asiaa tunteva voisi tässä välissä selventää, oliko jenkki- ja euroversioisilla eTrexeillä muuta eroa kuin:

- Eurossa on kielivaihtoehtoja

- Uudessa (3.0 ja uudempi) jenkkiversiossa on yksi uusi näyttö

 

Jos englanninkielinen käyttöliittymä on ok, niin itse valitsisin tuon uuden jenkkikoneen lisänäytön, mikäli jenkkiversiota suinkin suomesta on saatavilla. Muista, että ohjelmistoversion on oltava kolmosella alkava. Ai niin, se PC-kaapeli kuuluu pakettiin. Erikoisemmat kaapelit tilataan yleensä Torpströmin tehtaalta, jos niille tarvetta tulee.

Link to comment

Ostopaikasta: itse olen melkoinen kitupiikki, joten kun tämän vuoden alussa päädyin ihka ensimmäisen GPS:ni (Garmin eTrex Legend C, ei halvimpia mutta ei kalleimpiakaan malleja) hankkimaan tuli hintoja vertailtua tovi. Yllättäen kaikkein halvimmalla sain laitteeni Saksan sijaan tanskalaisesta verkkokaupasta www.sportextreme.com - palvelussa ei ollut valittamista, vastasivat nopeasti mailitse kysymyksiin, tiedottivat tilauksen etenemisestä (no, netistä sen sai itsekin käydä tarkistamassa milloin vain) ja paketti tuli kotiovelle alle viikossa.

Link to comment

Kenelläkään kokemuksia GARMININ GEKOISTA? Ajattelin itselleni moisen hommata. Vois olla ihan hyvä halppis gepsi.

 

Isälle ostin Garmin GPSmap 60C:n ja ei ole vielä moitteen sijaa löytyny. Hintaakin tosin on. Ovh jotain päälle 700e. Oulun Prismasta tarjouksessa Vapaa-ajan kartan kanssa 555e. Että jos hyvää gepsiä kaipaa niin tässäpä vaihtoehto.

Link to comment
Joku asiaa tunteva voisi tässä välissä selventää, oliko jenkki- ja euroversioisilla eTrexeillä muuta eroa kuin:

- Eurossa on kielivaihtoehtoja

 

Saimme eTrex venturemme ameiikantuliaisina ja siinä on kyllä ihan suomenkielinen käyttis vaihtoehtona

 

Olemme olleet värkkiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, toisinaan tiheä pusikko tai suuret kivenlohkareet saattavat estää signaalin vastaanottoa. Kaverin kanssa oltiin pari päivää sitten kätköllä ja hänellä oli perus-eTrex, mulla Venture ja meidän oli selvästi tarkempi WAASin takia ilmeisesti.

Link to comment
Kenelläkään kokemuksia GARMININ GEKOISTA?

Hankin Geko 201:n matkamuistoksi Liettuasta (irtosi halvemmalla kuin 101 Suomesta). Olin aikeissa ostaa joko sen tai eTrexin (tosin Camo-värityksellä:lol:, mutta päädyin kuitenkin mukavan vihertävään Geko-sarjan keskimmäiseen. Onhan se kätköille vienyt, sekä suostunut myös omien koordinaattien ottoon. WAAS tuntuu joskus parantavan tarkkuutta. Hyvää lie myös se, että laitteeseen voi liittää PC-kaapelin, jollaista itselläni ei tosin vielä ole. Keskivertokännykän kokoisena se on myös mukavan pieni. Joskus kyllä kaipaisi karttoja tahi vaikkapa sitä averaging-toimintoa, mutta perusgepsiksi Geko on kuitenkin vallan kelvollinen.

Link to comment

Tuo 201 on siivittänyt minut lähes 250 kätkölle jo, tänäänkin se oli ainoa käytettävä, perus treksi oli kyllä mukanakin. Ominaisuudet ovat minulle riittäneet, äskettäin hankin kannettavan johon liskon kytken aina autossa. Reititys puuttuu mutta se ei tunnu menoa haittaavan. Emännän trexiin verratessa ei muuta eroa ole kuin koko ja tietty toisistaan poikkeavat antennit, fixi hiukan erilainen joten saa jotain parannusta tarkkuuteen kahdella laitteella haeskellessa. Molemmat syövät samasta kaapelista samaa dataa, joten sen suhteen ei ole mitään väliä kumpaa käyttää. Hintaero oli kympin luokkaa meillä mutta kokoero on jo huomattava. Kyllä se perus-keltainen tuntuu tarpeet kattavan aika pitkälle, lisko 201 ajaa saman mutta pienemmässä koossa. Mutu-pohjalta: Lisko käynnistyy nopeammin. Siitä kukin valitsemaan oman varallisuutensa mukaan sopivaa laitetta eikä kannata unohtaa, että vanhoista kyllä eroonkin pääsee jos mieli alkaa tehdä kehittyneempää.

Link to comment
Kenelläkään kokemuksia GARMININ GEKOISTA? Ajattelin itselleni moisen hommata. Vois olla ihan hyvä halppis gepsi.

 

Isälle ostin Garmin GPSmap 60C:n ja ei ole vielä moitteen sijaa löytyny. Hintaakin tosin on. Ovh jotain päälle 700e. Oulun Prismasta tarjouksessa Vapaa-ajan kartan kanssa 555e.  Että jos hyvää gepsiä kaipaa niin tässäpä vaihtoehto.

Eikös 60C irtoa alle 600 euron lähes kaikkialta (Partioaitta ja Navsystems toki poisluettuna)? Myös Erätukulla on tuosta tarjous kartan ja muun oheissälän kanssa reilusti alle kuudensadan.

 

Gekoista tuli se tärkein jo sanottua: Pienimmässä ei ole dataliitintä, se on paha puute kätköilykäytössä. Jos olet tuota kuuskymppistä kokeillut, niin varaudu siihen että halvempien koneiden antennit ovat myös halvempia...

Link to comment

Eikös 60C irtoa alle 600 euron lähes kaikkialta (Partioaitta ja Navsystems toki poisluettuna)? Myös Erätukulla on tuosta tarjous kartan ja muun oheissälän kanssa reilusti alle kuudensadan.

 

Gekoista tuli se tärkein jo sanottua: Pienimmässä ei ole dataliitintä, se on paha puute kätköilykäytössä. Jos olet tuota kuuskymppistä kokeillut, niin varaudu siihen että halvempien koneiden antennit ovat myös halvempia...

Joo en mä tosta kuuskymppisen hinnasta oo ihan varma onko halvin mut laite on tosi hyvä. Tietty tosta hinnasta vielä putoaa bonuksia pois eli jää jotai 530e hintaa. Ei paha minusta ollenkaan.

 

Gekoista ajattelin just tota 201:stä mihin saa piuhan kiinni ja koneen perään. Onkohan lie eTrexin ja Gekon antenneilla ja herkkyyksillä minkälaisia eroja? Ja miten iso tuo ero mahtaa ton kuuskymppisen kanssa olla herkkyyden suhteen.Oon tässä kuukauden verran tuota 60c:tä käyttäny, ku ei oo vielä tullu toimitettua itse gepsin maksajalle asti :laughing:

Link to comment

Jotta valitseminen ei olisi liian helppoa,

 

sain Magellanin Exploristin käyttööni joitakin kuukausia sitten ja olen oikein tyytyväinen. Merkittäviä ominaisuuksia mielestäni ovat ainakin:

- koko ja paino, voin pitää vehkeen mukanani liikkuessani melkein missä vain

- muisti, vehkeeseen saa muistia tarpeen mukaan, ainakin 1Gt SD-kortti on jo saatavilla, 256Mt riittää koko Suomen karttoihin ja maksaa <50€, muistia käsitellään PCn välineillä ihan kätevästi kuten mitä tahansa levyä

- selvästi parempi vastaanotinten herkkyys vanhempiin verrattuna

- näyttö on OK

- ladattava akku on ystävällinen ympäristölle

- USB-liitäntä on nykyaikaa, Bluetooth toki puuttuu näistäkin

 

Suosittelen harkintaan otettavaksi !! Ainakaan minulle ei ole tullut miinuksia esiin juurikaan, POI-pisteiden hakeminen muistista ehkä yxi pahimmista.

Link to comment

Minun ensimmäiset kätköt on nyt haettu Magellan Explorist 100:lla, ihan hyvin on löytynyt. Pisteet pitää naputella eikä karttaa ole, mutta ei tuo ainakaan vielä ole innostusta laannuttanut.

 

Kanavia kuitenkin riittää ja waas yms. on, vaikken nyt niistä niin paljoa ymmärräkkään.

 

Warea tärkeämpää on kätköily sinänsä ja toistaiseksi mennään tällä. Eikä todellakaan maksanut paljoa. Mielestäni 150 € oli tässä tilanteessa sopiva panostus uuteen harrastukseen tutustumiselle.

 

Mutta haluaisin kyllä mielelläni kuulla kokemuksia tästä laitteesta verrattuna johonkin toiseen, esim. satelliittien hukkaamisen / löytämisen ja tarkkuuden suhteen. Käyttöjärjestelmän kankeudet eivät sinänsä kiinnosta, sillä tokihan paremman käyttiksen saa jos ostaa kalliimman laitteen. Samoin datakaapeliominaisuudet jne.

Link to comment

Taasen kävi murphyn lakien mukaan. Tajusin lukea tämän ketjun vasta tilausken jälkeen, joten sportextreme jäi huomaamatta.

Saksalaiset päättivät lomailla samaan aikaan, joten tilaus viivästyi noin kuukaudella, mutta viivästykööt.

 

Eiköhän tästä kohta selvitä kätköilyhommiin., ensimmäinen tosin löytyi ilman gepsiäkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...