Jump to content

Fin: Kätköilyn Ohella


hidehairy

Recommended Posts

On tietysti kätköilijöitä, jotka käyvät kätköllä "siksi että se on siellä", mutta uskon että aika moni kätköilee "siinä sivussa". Eli kun on menossa jonnekin niin aikataulun antaessa periksi tulee kätkökin haettua. Mitä muita harrastuksia olette onnistuneet liittämään kätköilyn kylkiäiseksi?

 

Jotkut tuttavat ovat alkaneet epäillä etten mene minnekään ellei siellä ole kätköä. Se nyt ei pidä paikkaansa, mutta kun tästä sadan kilometrin säteellä eri suuntiin (paitsi itään) ei ole montaakaan hakematta, tulee usein katsottua joku mielenkiintoinen tai sitten äärimmäisen helppo kätkö, jos on millä tahansa matkalla jossain seudulla missä kätköjä on (Turku, Helsinki, Tampere...) Olen saanut kytkettyä kätköilyn oheen kotiseutuhistoriaa, valokuvausta ja sukututkimusta, tai turismia kiinnostavilla kätköillä kotimaassa ja ulkomailla. Ulkoiluakin, jos Teekkarin kätköillä tai parkkeeraa tarpeeksi kauas.

 

Kun antaa pahalle pikkusormen -

olen bongannut jo pinon geodash-pointteja. Siinä sivussa löytyy joskus sellainenkin kätkö jota ei muuten ehkä lähtisi hakemaan. Kartoista viehättyneenä on kiva käydä katsomassa että "mitähän tuossakin paikassa mahtaa olla?" Tervehenkinen kilpailu kestää aina kuukauden, perustin tiimin johon liittyi heti saksalainen kätköilijä. Tiimin edellytys on se että on vieraillut N68 tai pohjoisempana - kolme mahtuisi vielä. Jos Tampereen seudulta joku innostuu tiimiin, niin siinä olisi vielä viikon ajan tarjolla muutama dashpoint - niillä jo tulisi jenkkiläinen Llama league melkein lyötyä!

Katso tästä

 

Nähdään kätköillä tai muissa merkeissä.

Link to comment
olen bongannut jo pinon geodash-pointteja

Minullakin on muutama tässä kohtalaisen matkan päässä, mutta ei ole vielä ollut aikaa käydä. Saa nähdä ehtiikö tänä kesänä. Nuo kesäkuun paikat ehti mennä, mutta pari heinäkuun pistettä olisi tavoitettavissa vielä.

 

tulee usein katsottua joku mielenkiintoinen tai sitten äärimmäisen helppo kätkö, jos on millä tahansa matkalla jossain seudulla missä kätköjä on (Turku, Helsinki, Tampere...)

Sama systeemi. Jos olen menossa jonnekin ja voin rukata aikataulua, varaa kaiken ylimääräisen ajan kätköille ;) . Ongelma on tietysti se, että kätköjen hakeminen reitin varresta on hidasta puuhaa. Eilenkin meni yli neljä tuntia tarkistellessa ja printatessa kätkökuvauksia Jyskälän seudulta (ehtisinkö käydä tuolla jne.). Tulihan noita kymmenkunta, perjantaina saattaa olla aikaa käydä joillakin kätköillä. Moni oli vain multi tai muuten 'pitkän' takana ja ohikulkiessa sellaisen joutuu jättämään kylmästi väliin. Tuollaiset pikkuhelpot kätköt matkan varrella ovat ihan käyttökelpoisia minusta, olkoonkin että loggauksissa usein vain todetaan "helppo". Jos luokitus on 1/1,5 niin helppo sen pitääkin olla :) .

 

Olen yrittänyt PQ:llä saada kaikki kätköt talteen, mutta näyttää aina jotakin puuttuvan.

Vielä kun löytyisi yksinkertainen konsti kaivaa kätköt suoraan jonkun reitin varrelta.

Link to comment
Nuo kesäkuun paikat ehti mennä, mutta pari heinäkuun pistettä olisi tavoitettavissa vielä.

No hei - viikko aikaa...

 

FinnTeam 68N on jo kuudentena, joten liity poppooseen Team Rosterissa ja hae yksi tai kaksi pointtia, niin ollaankin pian jo kolmen parhaan joukossa. Digikamera vaan messiin ja menoksi ja pikku tarinaa tekemään. Tuolta Geocaching.fi -sivuston Suomen kätköt kartalla -linkin kautta pääsee katsomaan noita pointteja. Näköjään Buxley ei päivitä löydettyjä pisteitä, mutta näyttää pointin, raportin ja kuvan.

 

Pyynnöstäni lupasivat ottaa harkintaan sellaisen muutoksen tuohon pointtien arvontaan että Suomessa niitä olisi jopa tuonne 68N saakka (nyt on ollut vain 65N), jolloin pohjoisenkin innokkailla olisi pointteja kotiovella. Ehkä jo GD50?

 

Harri

Edited by hidehairy
Link to comment
Olen yrittänyt PQ:llä saada kaikki kätköt talteen, mutta näyttää aina jotakin puuttuvan.

Vielä kun löytyisi yksinkertainen konsti kaivaa kätköt suoraan jonkun reitin varrelta.

OT: Esim. MapSource+GSAKilla onnistuu aika näppärästi. Olen imuroinut kerran Geotoad-nimisellä ohjelmalla Suomen kätköt .gpx-tiedostoihin ja koonnut ne GSAKin tietokantaan (myös kerran päivittänyt uudet kätköt). Myös Pocket Queryjä voi käyttää tai mitä tahansa keinoa viedä kätköt GSAKiin, esim. ladata ne joltakin sivulta .wpt tms tiedostomuodossa.

 

MapSourcella kun tallentaa reitin .mps-tiedostomuotoon ja avaa sen GSAKin Search/Filter Arc/Poly-välilehdellä 'Load from file' -napilla, niin saa listan (useamman kuin reitin alku- ja loppupisteet) Arc/Polygon points -listaan. Sitten jos valitsee Filter typeksi Arc/Line ja asettaa halutun maksimietäisyyden reitiltä, esim. 2 km, niin voi filtteröidä GSAKin tietokannasta matkan varrella olevat kätköt. General-välilehdellä on syytä ilmeisesti käyttää Any distancea, ettei valittu keskipiste, joka ei tässä tapauksessa ole relevantti, sotke hakua.

Link to comment
Olen yrittänyt PQ:llä saada kaikki kätköt talteen, mutta näyttää aina jotakin puuttuvan.

Vielä kun löytyisi yksinkertainen konsti kaivaa kätköt suoraan jonkun reitin varrelta.

OT: Esim. MapSource+GSAKilla onnistuu aika näppärästi. Olen imuroinut kerran Geotoad-nimisellä ohjelmalla Suomen kätköt .gpx-tiedostoihin ja koonnut ne GSAKin tietokantaan (myös kerran päivittänyt uudet kätköt). Myös Pocket Queryjä voi käyttää tai mitä tahansa keinoa viedä kätköt GSAKiin, esim. ladata ne joltakin sivulta .wpt tms tiedostomuodossa.

 

MapSourcella kun tallentaa reitin .mps-tiedostomuotoon ja avaa sen GSAKin Search/Filter Arc/Poly-välilehdellä 'Load from file' -napilla, niin saa listan (useamman kuin reitin alku- ja loppupisteet) Arc/Polygon points -listaan. Sitten jos valitsee Filter typeksi Arc/Line ja asettaa halutun maksimietäisyyden reitiltä, esim. 2 km, niin voi filtteröidä GSAKin tietokannasta matkan varrella olevat kätköt. General-välilehdellä on syytä ilmeisesti käyttää Any distancea, ettei valittu keskipiste, joka ei tässä tapauksessa ole relevantti, sotke hakua.

Kyllä mielestäni olen saanut kaikki Suomen kätköt viidellä taskukyselyllä.

 

Tuo reittifiltteri-niksi tuntuu käyttökelpoiselta. Kiitos.

Link to comment

PQ:llä olen yrittänyt saada kaikkia suomen kätköjä, mutta jostakin syystä en ole vielä kaikkia saanut. Nyt tein kymmenen eri hakua alueittain, saa nähdä mitä sieltä tulee. Osassa kätköjä oli vielä sellainen ongelma, että D/T tiedot, purkin koko ja kätkötyyppi olivat mitä sattuu. Hidasta korjailla niitä käsin (avata riviltä kätkökuvaus ja tarkastaa se sitten).

Tuota reittijuttua pitää kyllä kokeilla (vaikka yhtäkkiä vaikutti monimutkaiselta ;) ).

 

FinnTeam 68N on jo kuudentena, joten liity poppooseen Team Rosterissa ja hae yksi tai kaksi pointtia, niin ollaankin pian jo kolmen parhaan joukossa.

Mun täytyy kattoa, ehdinkö tällä viikolla mihinkään, parin viikon loma tuli ja meni :) .

Jos ehdin käymään noilla pisteillä, niin katsotaan.

Pitääkö tuosta N68:sta olla jokin todiste? Siihenhän yltää jo Porttipahdan kohdilla. Kyllä se yläpuolella on tullut käytyä useamminkin.

Link to comment
Pitääkö tuosta N68:sta olla jokin todiste? Siihenhän yltää jo Porttipahdan kohdilla. Kyllä se yläpuolella on tullut käytyä useamminkin.

No ei tietenkään tarvi mitään todistella - tämän pitää olla hauskaa leikkiä.

 

Tarvittaessa voidaan sopia että riittää halukkaan virtuaalivierailu alueella lukemalla Lappiaiheisia vaellustarinoita UKK-puistosta, Haltilta tai Kebneltä. ;)

 

Harri

Link to comment
PQ:llä olen yrittänyt saada kaikkia suomen kätköjä, mutta jostakin syystä en ole vielä kaikkia saanut. Nyt tein kymmenen eri hakua alueittain, saa nähdä mitä sieltä tulee. Osassa kätköjä oli vielä sellainen ongelma, että D/T tiedot, purkin koko ja kätkötyyppi olivat mitä sattuu. Hidasta korjailla niitä käsin (avata riviltä kätkökuvaus ja tarkastaa se sitten).

Tuota reittijuttua pitää kyllä kokeilla (vaikka yhtäkkiä vaikutti monimutkaiselta  ;) ).

Olen ne tilannut piilotusajan mukaan niputettuina vajaan viidensadan eriin. Rajapäivät esim. 11.4.2004, 3.9.2004 ja 22.6.2005. Oolanti sitten viidentenä kyselynä.

 

Viikonloppuna tsekkasin parikymmentä jemmaa ja etsin virheitä. Kyllästyin sitten kun en mitään löytänyt.

Link to comment
Olen ne tilannut piilotusajan mukaan niputettuina vajaan viidensadan eriin. Rajapäivät esim. 11.4.2004, 3.9.2004 ja 22.6.2005. Oolanti sitten viidentenä kyselynä.

Näin minäkin tein. Eka paketissa jonka aukaisin GSAKilla oli kaikkien kätköjen D/T lukemat 1/1. Tilasin 500 kätköä, tuli 100 jne... Täytyy koittaa useammilla eri asetuksilla, niitä tuossa GSAKissa tuntuu riittävän ;) . Garminiin latauskin onnistui sitten kun pisti debuggerin päälle. Ei vain ihan yhtenä eikä kahtenakaan iltana ehdi kokeilla kaikkia mahdollisia asetuksia :) .

Kyllä tämä tästä...

Link to comment

GSAK

GPSBabelVersion

1.2.6_beta06072005-gsak

 

eli ei varmaankaan... :D

 

Juu, yritin napsauttaa päivitystä, mutta ilmoitti ettei tunne tätä ohjelmaa eikä päivitä?

 

Ajattelin nyt ensin testata, tekeekö tuolla mitään. Toistaiseksi siitä ei ole ollut muuta kuin hirveästi työtä ;) . Osa sanoistakin on sellaisia, ettei edes sanakirja niitä tunne.

 

En ole vielä läheskään vakuuttunut tuon ohjelman hyvyydestä :)

 

Siinä on ilmeisesti määräaikainen käyttöoikeus (tässä versiossa).

Link to comment
GSAK

GPSBabelVersion

1.2.6_beta06072005-gsak

 

eli ei varmaankaan... :D

 

Juu, yritin napsauttaa päivitystä, mutta ilmoitti ettei tunne tätä ohjelmaa eikä päivitä?

 

Ajattelin nyt ensin testata, tekeekö tuolla mitään. Toistaiseksi siitä ei ole ollut muuta kuin hirveästi työtä  ;) . Osa sanoistakin on sellaisia, ettei edes sanakirja niitä tunne.

 

En ole vielä läheskään vakuuttunut tuon ohjelman hyvyydestä  :)

 

Siinä on ilmeisesti määräaikainen käyttöoikeus (tässä versiossa).

Taso näkyy GSAKin yläpalkissa !! Ja Build numero About näytön yläpalkissa !!

Oletko maksanut Glydelle kannatusmaksun vai joudutko kärsimään NAG...NAGiä ??

Link to comment
No niinpäs näkyy  :D .

5.6.0 näkyy olevan, eli ilmeisesti uusin versio?

 

edit: ainoa nag nag on tuo vihje aina kun aukaisee (saa sen toki poiskin jos haluaa  :) )

 

edit2: en ole maksanut mitään  ;)

Jotenkin tulee väistämättä mieleen että GSAKisi asennus ei ole mennyt ihan nappiin. Jos et ole tukenut Glyden toimintaa sen pitäisi näyttää Sinulle NAG..NAG ruutua aina minuutin tai jotain semmoista. Siis kiusa jolla Glyde patistaa vakituiset käyttäjät maksamaan itselleen hiukan tukimaksua. Ohjelma kyllä toimii kun jaksaa odottaa NAG....NAGit aina silloin tällöin eli pääsee kokeilemaan onko ohjelma maksun väärtti.

 

Juu, 5.6.0 (Build=16) About ruudun yläpalkissa on ainakin mulla semmoinen taso jolloin se päivityspyyntöön vastaa ettei uudempaa ole saatavilla.

Link to comment
Juu, 5.6.0 (Build=16) About ruudun yläpalkissa on ainakin mulla semmoinen taso jolloin se päivityspyyntöön vastaa ettei uudempaa ole saatavilla.

No aivan samaa näyttää... :)

 

Minulla on joku GPSBabel version... kertoo aina montako päivää ohjelma on ollut käytössä. Eikä mitään NAG NAG -juttuja, eihän semmoista kestäisi Erkkikään ;) .

 

Luulen, että se nakutus alkaa jonkun tietyn ajan jälkeen, saa nähdä.

Link to comment

En Groundspeakin foorumilla viitsi aloittaa tästä aiheesta uutta ketjua, joten kun asiaa on tässä aikaisemmin sivuttu niin koetanpa puhua hetkisen lisää väkeä geodashing-tiimiin.

Historian ensimmäiset suomalaiset geodassit löytyivät äsken päättyneessä heinäkuun kisassa (49.) ja lopulta suomalaisia dasheja löytyi kokonaista 8 kpl. Niistä minä hain 7 ja potaattos yhden. Perustamani FinnTeam 68N sijoittui tuomillani 21 ja Stream Greenin tuomilla 9 pisteellä kisan neljänneksi (eikä kolmas sijakaan ollut kaukana). Sijoituin henkilökohtaisessa kisassa kuudenneksi. Tiimissä ei nimestään huolimatta ole vielä muita suomalaisia kuin minä, yksi saksalainen ja yksi kanadalainen - vielä mahtuisi tiimiin (viisi on maksimi).! Tai perustakaa oma tiimi, tai hypätkää mukaan vain henkilökohtaiseen kisaan.

 

Kisa elää ajan hengessä, Scott lisäsi pyynnöstäni nyt elokuussa alkaneeseen 50. kisaan pisteitä pohjoisessa aina 70N saakka. Pohjoisen Suomen kätköilijöilläkin on jatkossa pisteet yhtä lähellä tai kaukana kuin muillakin suomalaisilla!

 

Touhussa on samaa viehätystä kuin kätkennässäkin, mutta myös kokonaan uutta "särmää". Kätköreissuun on helppo yhdistää geodash-pisteen etsintä ja päinvastoin. Kuukauden kokemuksella sanoisin että hauskinta on matkalla olo, uudet paikat ja pisteen tavoitettavuuden pähkäileminen. Lisäksi tulevat käynnin valokuvaaminen ja käynnistä kertominen muille.

- piste ei välttämättä ole lainkaan tavoitettavissa, päinvastoin kuin kätkennässä (jos kätkijä on jonnekin päässyt niin kyllä sinne muutkin pääsevät).

- yhteenkään pisteeseen ei välttämättä ole helppoa reittiä (sitä jota kätkijä käyttää lootaa piilottaessaan)

- koska pisteet on arvottu sattumanvaraisesti, ne voivat olla henkeäsalpaavan upeissa paikoissa joihin kukaan ei ole eksynyt aikoihin ja joista riittää kertomista (ja joita voi hyödyntää kätköjä suunnitellessaan), tai sitten ne voivat olla keskellä ojitettua suota...

- koska pisteet ovat olemassa vain kuukauden ajan, ei ympäristö ehdi rasittua samassa määrin kuin suosituilla kätköillä

- kiva saada kehuja valokuvistaan muilta...

 

Buxleyllä on kartassa kisan 50. pisteet. Löytyvät tietenkin myös Geodashingin omilta sivuilta. Siitä vain valitsee pisteen, käy paikalla ja raportoi (ja ottaa digikuvan tai pari). Tiimiin pääsee liittymään Team Rosterilla. Mukaan! Ja kuten sanottu - FinnTeam68N:ään mahtuu vielä pari. Kisassa 50 tavoitteena on ehdottomasti päästä kolmen parhaan joukkoon!

 

Harri

Edited by hidehairy
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...