Jump to content

Fin: Purkkien Kokoluokitus


theorava

Recommended Posts

Tässä on nyt uuden (tai onhan se varmaan jo puoli vuotta ollut) kokoluokituksen myötä tullut suuria eroja siinä mikä on "regular" tai "small" purkin koko tai "small" ja "micro" purkin koot. Esim eilen kätköillessäni kävin kahdella kätköllä joissa oli saman laiset puolen litran jäänalle purkit. Toinen oli kuvaukseen merkitty "small" kokoiseksi ja toinen "regulariksi". Olen törmännyt vastaavanlaisiin tilanteisiin useammin.

 

Itse olen sitä mieltä että puolen litran kokoinen purkki on jo regular ja 1-3dl vetävät purkit smalleja ja siitä pienemmät (lähinnä filimi ja vastaavat) purkit microja. Olen yleensä laittanut kätkön smalliksi mikäli sinne mahtuu TB-laatta.

 

Ottakaa kantaa!

Edited by theorava
Link to comment
Itse olen sitä mieltä että puolen litran kokoinen purkki on jo regular ja 1-3dl vetävät purkit smalleja ja siitä pienemmät (lähinnä filimi ja vastaavat) purkit microja. Olen yleensä laittanut kätkön smalliksi mikäli sinne mahtuu TB-laatta.

Kokoluokituksessa on varmaan aika paljon epävarmuutta. Olen joskus ollut kätköllä , jossa kooksi oli ilmoitettu regular, mutta purkki oli lähinnä mikro. Kuinkahan moni muuten näki sen vaivan, että muutti kätköpurkkiensa kokoluokituksen sen jälkeen, kun uusi koko small otettiin käyttöön?

 

Kätkön ilmoituslomakkeessa lukee, että micro on 35 mm filmipurkki tai vastaava ja small on sellainen purkki, johon mahtuu lokikirja ja pientä tavaraa. PekkaR:n ohjeessa smallin tilavuudeksi on annettu 2-5 dl. Ilmoituslomakkeessa large on 5 gallonan (=18,9 litraa) ämpäri. Regular on sitten noiden välissä.

 

Puolen litran purkki on minusta small ja sitä isommat regular ämpäriin asti. Ohjeissa on epäloogisuus kyllä tuon mikron suhteen: jos small on 2 dl ja micro filmipurkki, mitä ovat siinä välissä olevat?

 

Anneli

Link to comment

Minä olen tulkinnut näin:

- filmipurkki ja sitä pienemmät ovat mikroja

- filmipurkkia isommat, aina hiukan yli puoleen litraan asti, joihin mahtuu muutakin vaihtokamaa kuin kolikot -> small

- 8 desin purkit ovat jo regular

- Suomen olosuhteissa jo yli 5 litraa lienee large

 

Rajatapauksia voi selventää tekstissä. Esim. maustepurkista voisi sanoa "tämä on isohko mikro tai pienehkö small". Itse kirjaisin sen todennäköisesti smalliksi.

 

Tilavuuden lisäksi muoto saattaa vaikuttaa kokoon. Laivalla myytiin joskus One Meter Vodka -pakkausta; mikäköhän tuon koko olisi?

 

Travelbugienkin koon mukaan niitä voi luetteloida: Mikroon tuskin mahtuu edes pelkkä lätkä, pieni esine saattaa mahtua smalliin. Kaikki normaalikokoiset TB:t mahtuvat regulariin, mutta järjettömän kokoiset eivät välttämättä mahdu edes large-kokoiseen kätköön.

Link to comment

Heips all,

 

pikku rippunen lisää tähän keskusteluun;

hain eilen illalla kätkökuvauksen mukaista 'regular' purkkia puolisen tuntia löytämättä mitään kunnes vaihdettuani taktiikkaa löysi samasta paikasta 'micron' kahdessa minuutissa.

Onkohan nämä purkin koon kuvaukset aina otettava lähinnä viitteellisinä ??

Vanhoja kätköjä jää aina päivittämättä ja muistaakseni uuden kätkön tallentaminen aina 'by default' tarjoaa regular kokoa. ??

 

Mielestäni:

- microon sopii vain tiedote, logi ja ehkä kynä

- smalliin sopii edellisten lisäksi se terotin, varakynä, ja pientä vaihtotavaraa

- normaaliin taas edellisten lisäksi kunnolla vaihtotavaraa, mm useimmat TBt

- largeen sopii puoli kätköilijää, tarvittaessa

Link to comment

hain eilen illalla kätkökuvauksen mukaista 'regular' purkkia puolisen tuntia löytämättä mitään kunnes vaihdettuani taktiikkaa löysi samasta paikasta 'micron' kahdessa minuutissa.

Tarkoititkohan meidän Vanha kirkko kätköämme? Se on ollut perustamisestaan lähtien kuvauksessakin mikrona.

 

Meille ainakin on muistikin joskus tehnyt tepposet ja on etsitty kätköä "vääränkokoisena", mutta tarkistettuamme asian kätkökuvauksesta on sitten kätkökin löytynyt helpommin. :)

Link to comment

Tarkoititkohan meidän Vanha kirkko kätköämme? Se on ollut perustamisestaan lähtien kuvauksessakin mikrona.

Sitä kätköä minä kyllä juuri tarkoitin, mutta toki nyt nään että kätkökuvaus osoittaa 'micro'a, mutta kun katson eiliseltä tasolta GSAKin listausta se edelleen osoittaa 'regulari'a !!

Ja ainakin eilen satuin katsomaan vaan tota GSAKia enkä tietysti osannut epäillä lukemaani.

Kuitenkaan en ole yhtään väittämässä että tämmöinen olisi mikään ongelma, tai että kätkökuvaus olisi väärin. Jos kerran olen ainut väittäjä asiassa olen varmasti väärässä, tai siis GSAK on väärässä. Eikä mokoma juttu ole ongelma muutenkaan.

Link to comment
tai siis GSAK on väärässä.

 

Kokeilin äsken GSAK'ia ja koitin syöttää Pocket Queryjä sen kautta Garminiin. Muuten kiva, mutta juuri nuo kokotiedot ja D/T tiedot eivät pidä läheskään kaikkien kätköjen kohdalla paikkaansa. Samoin "%typ" ei toimi, kaikki on 'other'.

Pitääkö ne kaikki tiedot korjata käsin noihin listoihin ennen gepsiin siirtämistä?

Oma kokemus näin yhtäkkiä GSAK'ista: erittäin keskeneräinen ohjelma joka lupaa paljon enemmän kuin antaa :unsure: .

Link to comment

Omituista.

 

Olen käyttänyt lähes pelkästään GSAK:ia jo yli puoli vuotta enkä ole huomannut mitään edellämainituista ongelmista. %typ toimii hienosti, samoin kun muutkin tagit. Ja kokoluokitukset, difficultyt ja terrainit ovat olleet mielestäni aina samalla tavalla kuin gc.comin kätkökuvauksessakin.

 

Tuon mainitun knean Vanha kirkko kätkön hain kevättalvella ja gepsi sanoi silloin traditional micro. Gepsiin tuo tieto oli tullut nimenomaan GSAK:sta.

 

Käytössä on Magellan, joten GSAK:n mahdollisista virheistä Garminin kanssa en sitten tiedä...

Link to comment

Oikeassapa olette,

ainakin GCKE4Q kätkön kohdalla kokotieto näyttää muuttuvan ja muutos tapahtuu GSAKin ja Magellanin Geocaching Managerin välissä ja näyttäisi että GSAK laittaa exportattavaan .GPX tiedostoon aina joko 'traditional' tai 'multi' kokotiedoksi.

 

Pitääpä hiukan hakea tuolta jenkkifoorumeista mitä sieltä asiasta löytyy, tai kysyä Glydelta !!

Kyllä tämä on minun kohdallani ensimmäinen vika jonka GSAKista olen huomannut, tai ei sentään, ihan aluksi jouduin totemaan etten saanut waypointteja eXploreriin ollenkaan, mutta sain Glydelta uuden ohjelmatason kymmenessä minuutissa jossa ongelma oli korjattu.

Link to comment

Nyt kun tuntuu huumorisuoni sykkivän, ehdotan että tehtäisiin kuten Suomen Posti ja ryhdytään markkinoimaan vastaavaa tulkkia kun mitä Posti edellyttää käytettäväksi kirjeen koon selvittämiseksi. Muovilaattaan tulee siis 0,8 l pakastusrasian mentävä reikä.

 

Jos kätköpurkki saadaan ujutettua aukosta läpi, se on regular.

Jos kätköpurkki saadaan heitettyä aukosta sisään 5 metrin etäisyydeltä, se on mikro.

Jos kätköpurkkia ei saada aukosta sisään ilman että purkki tai tulkki menee rikki, se on suuri.

 

Saadaan ainakin jenkkeihin myytyä.

 

Harri

Link to comment
Jos kätköpurkki saadaan heitettyä aukosta sisään 5 metrin etäisyydeltä, se on mikro.

Jos kätköpurkkia ei saada aukosta sisään ilman että purkki tai tulkki menee rikki, se on suuri.

Jos urbaani mikro on lasia, niin sen saa heitettyä 5 metrin päästä aukon läpi mutta se särkyy pudotessaan asfaltille. Sit se on kai entinen "large urban micro"? ;)

Link to comment

Sain tuon oman siirto-ongelmani (ainakin kerran toimi) korjattua rastittamalla debuggerin päälle ennen gepsiin siirtoa. Ainakin %typ ym. rupesivat toimimaan. Nuo virheet noissa PQ:ssä ovat GC:n virheitä, luulisin, koska ne ovat listauksessa heti avattaessa.

 

Jos kätköpurkki saadaan ujutettua aukosta läpi, se on regular.

Jos kätköpurkki saadaan heitettyä aukosta sisään 5 metrin etäisyydeltä, se on mikro.

Jos kätköpurkkia ei saada aukosta sisään ilman että purkki tai tulkki menee rikki, se on suuri.

 

:D;):)

 

Ehdottomasti kannatettava idea! :D

Link to comment
Oikeassapa olette,

ainakin GCKE4Q kätkön kohdalla kokotieto näyttää muuttuvan ja muutos tapahtuu GSAKin ja Magellanin Geocaching Managerin välissä ja näyttäisi että GSAK laittaa exportattavaan .GPX tiedostoon aina joko 'traditional' tai 'multi' kokotiedoksi.

 

Kyllähän tämäkin selvisi, kysymällä !!

Multi ja tRad ovat tiätysti kätkön tyyppejä ja sitten taas micro onkin kätkö koko-tieto, ei tyyppi. Tyyppitieto siirtyy GPSrään mutta koko-tieto pitää hoitaa manuvaalisesti jos sitä haluaa. Microtkin ovat toki trationaalisia purkkeja, pieniä kuitenkin.

 

GSAK toimii siis ihan oikein, käyttäjä taas rähmäsi !! Ihan niinkuin epäilinkin.

Link to comment
Tyyppitieto siirtyy GPSrään mutta koko-tieto pitää hoitaa manuvaalisesti jos sitä haluaa.

En tiedä, miten Magellanin kanssa toimitaan. Garminissa saa kätkön tietoja reittipisteen Merkintö–kohtaan, GSAK:ssa Cache description. Siihen mahtuu 30 kirjainta/merkkiä. Olen viime aikoina käyttänyt seuraavaa merkintöä:

 

%Name/%by %typ1(%Dif/%Ter)%con1

 

GSAK:n Special tagit ovat:

%Name, jemman nimi

%by, piilottaja

%typ1, kätkön tyyppi yhdellä kirjaimella: T=perus, M=moni, B=lodju, C=CITO, E=tapaaminen, L=bongaus, V=lume, W=verkkokamera, O=muu, G=Benchmark, R=Earth, and Y=pulma

%Dif, vaikeus

%Ter, maasto

%con1, rasian koko yhdellä kirjaimella: R=vakio, L=suuri, M=mikro, S=pieni, V=lume, U=tuntematon

 

Jos kätkön nimi on pitkä, putoavat tiedot lopusta pois. Voisi ollakin parempi laittaa perustiedot heti alkuun:

 

%typ1(%Dif/%Ter)%con1 %by:%Name

Link to comment

Pikkugarmineissa ei ole tuollaista tekstikenttää, joten tuon yhteen stringiin pakattuna kätkötiedot seuraavasti:

 

D ja T koodataan yhteen numeroon periaatteella

1 -> 1

1.5 -> 2

2 -> 3

...

5 -> 9

 

Koko ja tyyppi koodataan myös yhdellä kirjaimella tyyliin:

Small -> S

Regular -> R

ja

Traditional -> T

Multi -> M

Webcam -> W

jne

 

eli siis

"35RTGCKE2Q" -> D:2, T:3, Koko: Regular, Tyyppi: Traditional, Waypoint: GCKE2Q

 

Lisäksi ikonin voi valita, valitettavasti eri kätkötyyppien ikoneita koneessa ei ole, mutta suljettu ja avoin aarrearkku on nimillä "Geocache" ja "Geocache Found". Olen tehnyt niin, että omat kätköt näkyvät "Koti"-ikonilla ja löydetyt/löytämättömät noilla aarrearkuilla.

 

Tämä siirtoformaatti piti siis määritellä kerran, sen jälkeen sitä käytetään automaattisesti joka kerralla. Sen kummempia manuaalivaiheita siinä ei ole.

 

Kätkijän nimi jää näin saamatta gepsin ruudulta, samoin kätkön oikea nimi. Niitä varten taas kannan mukanani PDA:ssa koko Suomen täydelliset kätkökuvaukset (vihjeineen), jotka PQ:n ohessa olen tilannut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...