Jump to content

Fin: Navicore Personal Gps-laitteet


Eetu5

Recommended Posts

Onko kellään kokemuksia noista gepseistä, kun tawrvisin oman Geepeeässän ja olin ajatellut noista sitä (kolmas ylhäältä) Suomen sisäistä.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta. Nyyssiryhmässä sfnet.keskustelu.paikannus on käyty keskustelua myös Navicoresta:

http://groups.google.com/groups?q=navicore...&sa=G&scoring=d

Sieltä varmaan löytyy mielipiteistä puolesta ja vastaan.

 

Anneli

Link to comment

Mulla on 9300 pikkukommu ja Navicore ohjelmisto, sekä sen mukana tullut geneerinen GPS-mokkula. Näppärä autossa, hyvin on teillä löytänyt perille.

Metsässä käytän Garminia -Navicore tahtoo pysyä tiellä ja rupeaa vaan patistelemaan takaisin asfaltille, jos yrittää kauemmas harhailla.

Link to comment
Mulla on 9300 pikkukommu ja Navicore ohjelmisto, sekä sen mukana tullut geneerinen GPS-mokkula. Näppärä autossa, hyvin on teillä löytänyt perille.

Metsässä käytän Garminia -Navicore tahtoo pysyä tiellä ja rupeaa vaan patistelemaan takaisin asfaltille, jos yrittää kauemmas harhailla.

Eli toimiiko se kätköilyssä tarkasti?

Link to comment

Siitä, mitä irkissä oli puhetta oon saanut käsityksen, että ei sovellu kätköilykäyttöön. Sillä pääsee kivasti parkkipaikalle asti, mutta jos kerran reitityssofta pyrkii aina tielle, niin eipä sillä metsässä mitään tee.

 

Omakohtaista kokemusta siis ei ollut.

Link to comment

Mulla on kännykän muistikortilla TomTom Mobile navigointisysteemi ja auton ikkunalla Bluetooth GPS-palikka. Se on kai suunnilleen vastaava kuin Navicore, en ole vertaillut ominaisuuksia. Kartat ovat kai samat eli Tele Atlaksen.

 

Tykkään systeemistä tosi paljon. Se on georeissuilla omiaan kun yleensä kohteena on uppo-oudot paikat, joissa ei ole aiemmin tullut käytyä. Kartan lukeminen ajaessa on aika hankalaa. TomTomin puheohjaus on selkeää ja vaikka kännykän näyttö on pieni, siitä kyllä näkee hyvin suuntanuolen ja etäisyyden seuraavaan risteykseen. Karttaa en juurikaan seuraa.

 

Suunnittelen retken yleensä edellisenä iltana. Katson Eniron kartalta kadunnimen kätkön läheltä ja tallennan osoitteen reittipisteeksi kännykän muistiin. Reissulla on sitten etapit valmiina - kun kätkö on löytynyt, otan kohteeksi seuraavan osoitteen. TomTom löytää hyvin perille pikkuteillekin. Ohjelma laskee kiltisti uuden reitin jos sen ohjeita ei noudata tai jos ajaa vahingossa risteyksen ohi. Pari kertaa on paikannus mennyt sekaisin ja antanut vääriä ohjeita. Muistaakseni silloin oli gepsin akku päässyt tyhjenemään.

 

Kaiken kaikkiaan siis kätevä vekotin. Ei ehkä välttämätön, mutta mukava.

 

Maastossa en ole TomTomia kokeillut, siellä on käytössä käsigepsi. TomTomiin ei saa edes reittipisteitä määritettyä koordinaattien perusteella.

 

Onkohan Garmin Quest sopiva yleisgepsi? Sillä on metsään menty esim. tässä säikeessä.

Link to comment
Siitä, mitä irkissä oli puhetta oon saanut käsityksen, että ei sovellu kätköilykäyttöön. Sillä pääsee kivasti parkkipaikalle asti, mutta jos kerran reitityssofta pyrkii aina tielle, niin eipä sillä metsässä mitään tee.

 

Näinhän se on -Navicore on tien vanki. Kohteeksi voi kyllä laittaa WGS84 koordinaatit, mutta vehjas ilmoittaa iloisesti perilläolosta, kun ollaan saavuttu kätköpistettä lähinnä olevalle tienpätkälle, eikä siitä metsemmäs suostu menemään.

Mutta hyödyllinen juttu se on näinkin, kaiken maailman pikkuteitä on muuten vaikea välillä navigoida ja pääsee mukavan lähelle haluttuja koordinaatteja.

 

Oikein hyvin on Navicore&kommu yhdistelmä toiminut. 2 kertaa on ollut ongelmia: kommunikaattori kaatui kehä III:lla eikä suostunut yhteistyöhön ennen akun irrotusta ja toisen kerran samaisella kehä III:lla missasin strategisen liittymän ilm. GPS paikannushäiriön takia ja jouduin tekemään lähes 10km kierroksen takaisin päästäkseni. Kone kyllä laskee kiltisti ja nopeasti uuden reitin, mikäli sattuu itse ajelemaan ohjeiden vastaisesti.

 

Ilmankin kyllä pärjää, mutta kyllä helpottaa autoilua vieraassa ympäristössä todella paljon ja ilahduttaa kaikkia meitä, jotka pitävät teknoleluista. :D

Edited by Kettu
Link to comment

On hyvin huomaavaista varsinkin geokätköilijöitä kohtaan, jos navigointiohjelmassa voi antaa reittipisteen koordinaateilla. Reitin järkevyys kannattaa tietysti tarkistaa kartalta aina, varsinkin jos kohde ei ole aivan autotien lähellä.

 

Navicoren tms. kaveriksi voi kokeilla esim. MapViewGPS -softaa, joka näyttää etäisyyttä ja suuntaa reittipisteelle. Saatavissa ilmaiseksi esim. S60/S80/S90 -alustoille. S60 AFTrack toimii kokeiluversionakin riittävän kauan kätköllä?

 

Erillisen Bluetooth-GPSr:n kanssa on sellainen ongelma, että missä kädessä sitä pitää, ellei se toimi riittävän hyvin kommuun/kännykkään teipattuna. Päälaella olisi paras paikka :D

Edited by mikahe
Link to comment
Siitä, mitä irkissä oli puhetta oon saanut käsityksen, että ei sovellu kätköilykäyttöön. Sillä pääsee kivasti parkkipaikalle asti, mutta jos kerran reitityssofta pyrkii aina tielle, niin eipä sillä metsässä mitään tee.

 

Näinhän se on -Navicore on tien vanki. Kohteeksi voi kyllä laittaa WGS84 koordinaatit, mutta vehjas ilmoittaa iloisesti perilläolosta, kun ollaan saavuttu kätköpistettä lähinnä olevalle tienpätkälle, eikä siitä metsemmäs suostu menemään.

 

JOPAS ON TUUBAA!!!

Kyllää navicore soveltuu erittäin hyvin maastokäyttöön jos vain osaa käyttää sitä.

Katsokaapas ohjeet tuolta ja noudattakaa tarkasti niitä. Salaisuus on siinä että "Etsi PAIKKA" eikä etsi reitti.

 

http://koti.mbnet.fi/jmcinen/geocaching/na...-geocaching.htm

Link to comment

JOPAS ON TUUBAA!!!

Kyllää navicore soveltuu erittäin hyvin maastokäyttöön jos vain osaa käyttää sitä.

Katsokaapas ohjeet tuolta ja noudattakaa tarkasti niitä. Salaisuus on siinä että "Etsi PAIKKA" eikä etsi reitti.

http://koti.mbnet.fi/jmcinen/geocaching/na...-geocaching.htm

Tuubaksi tuomittujen kirjoitusten ikä lähestyy kahta vuotta. Tiedätkö onko softa tukenut tuota kuvaamaasi menettelyä jo silloin? En väitä ettei olisi tukenut, kunhan kysyn. Mulla ei ole kokemusta Navicoresta, mutta vinkki on epäilemättä hyvä.

Link to comment

Jep, täyttä tuubaa koska käyttämäni Navicore on mallia 2004-2005.

Josta taas seuraakin se, että en tiedä onko uusimmissa Navicoren softissa samaa ominaisuutta???

Eli pitäisi löytyä vaihtoehdot: "Etsi reitti" sekä "Etsi paikka" ja lisäksi kompassinäkymä tulisi löytyä.

Ihmettelisin suuresti jos ovat poistaneet jotain noinkin hyviä ominaisuuksia uusimmista versioista mutta mahdollista sekin on tietysti.

Joku jolla on 2007 versio voisi raportoida päteekö tuo myös siihen. Itse olen ainakin tällä vanhemmalla versiolla hakenut kaikki kätköt ja on ollut erittäin kätevä koska sama vehe opastaa ensin ajo-ohjeet "optimaaliseen" parkkipaikkaan ja sitten "maasto-mode" (= Etsi PAIKKA) päälle ja menoksi.

Edited by J.McInen
Link to comment

Itselläni on Navicore 2005.1 eurooppa siittä on poistettu kätköilyä ajatellen gps näytön metrimäärä ominaisuus reittipisteeseen eli metrinäyttämä loppuu 100 metriin, tästä vanhemmassa navicore suomessa metrinäyttämä

toimii kuten kepsikapulassa eli ns. perille. Mitä navicore 2007 tulee sinä on kaikki etsi reitti ,paikka , gps näkymä,eli ominaisuudet ovat ennallaan. Itse olen tyytyväinen navicoren viitoittamalla tiellä. :o

Ainoa miinus tulee gps näkymän pienestä viiveestä koska puhehelin keskustelee gepsipalikan kanssa

Bluutuuttina ja puhelin ei päivitä näkymää reaaliajassa. :rolleyes:

Link to comment

Minäkin hankin pari päivää sitten ensimmäisen navigointilaitteeni, Navicoren Suomen kartoilla Nokian 5500 puhelimeeni. Tiesin jo entuudestaan että se soveltuu vallan mainiosti kätköilyyn. Ihan syvälle metsään en menisi, mutta esim tämä kätkö löytyi ihan mainiosti.

Link to comment

Minäkin hankin pari päivää sitten ensimmäisen navigointilaitteeni, Navicoren Suomen kartoilla Nokian 5500 puhelimeeni. Tiesin jo entuudestaan että se soveltuu vallan mainiosti kätköilyyn. Ihan syvälle metsään en menisi, mutta esim tämä kätkö löytyi ihan mainiosti.

 

OFFTOPIC, mutta en malta olla vastaamatta : Hienosti asiallinen ja sopivasti intoa lisäävä lokikirjaus !!!

 

Koskahan minäkin oppisin kirjoittamaan tommosia ??? Antakaa vaikka pyyhkeitä !! (Saunailta ! )

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...