Jump to content

Vihaiset Jästit


Scrod

Recommended Posts

Eli tämän topicin alle on hyvä saada tietoon mahdoliset konfliktit maanomistajien ym jästien kanssa , jotka ei välttämättä koe harrastustamme hyvällä tai ainakaan heidän kotinurkillaan/maillaan.

Eli onko kokemuksia jos jonkinlaista , jossa on maanomistaja/ jästi tullut paheksumaan harrastustamme?

Eli siis jos muut etsijät ovat saaneet niskoilleen vihoja esim joltain joka omistaa maat ja on ikkunastaan tutkaillut että porukkaa pörrää hänen maitaan penkomassa

.

Tämä olisi hyvä säie olla jatkossakin , jotta tietää jos ei ole mielissään maat omistava jästi niin tietää että purkkinsa ei ole suosiossa ja voisi mahdollisesti siirtää loppupaikkaa muualle ?

Tällöin voisi saada hyvää ja tärkeää tietoa muutkin purkin ympärillä olevasta negatiivisesta ilmapiirist ja mahdollisesta uudesta kätkön sijainnista ?

tästä hyvänä esimerkkinä muun muassa PupuAnkanPiilo

ja siihen liittyvä loggaus : Fisherman77:n loggaus paikalla ollessa muitakin kätkön etsijöitä etsimässä kyseistä kätköä.

Edited by Scrod
Link to comment

Tietenkin paras paikka antaa palautetta yksittäisestä kätköstä tulleista kommenteista on kyseisen kätkön logissa, silloin tieto menee kätkijälle parhaiten. Kaikkihan eivät foorumia seuraa.

 

Mutta toisaalta onhan se kiva kerätä erilaisia reaktioita samaan säikeeseenkin. Voisin kertoa omista kokemuksistani.

 

Vihaisia katseita olen saanut useissakin paikoissa, varsinkin kirkkojen kivimuureja kaivellessani. Kerran - nyt jo arkistoitua kätköä piilottaessamme Liimeksen kanssa - tuli moottoripyöräkypärään naamioitunut mies kyselemään asiaamme; sama paikka oli kuulemma ollut huumediilerien tapaamispaikka joskus aiemmin.

 

Mutta viime yönä Otaniemessä saimme niin paljon huomiota, että katsoimme parhaaksi poistua paikalta, pian siellä pörräsikin kaksi väijyfirman autoa.

Edited by VesaK
Link to comment

Tuo 'viime yönä Otaniemessä' lienee käypä esimerkki siitä että kätkön piilottajalla ei ole lupaa purkin sijoittamiselle ja sitten sitä vielä käytetään vaikkapa vain tupakan välittämiseen. (Olen itse piipunpolttaja enkä varmasti tuosta pahastu, mutta tiedän että maailma on näiltäkin osin viime vuosina muuttunut vainoharhaiseksi, mielestäni.)

Näitä juttuja joudumme kuitenkin miettimään paljon tarkemmin, siis ainakin tuota lupapolitiikkaa, mieluusti myös sitä mitä 'vaihtotavaraa' kätköistä löytyy. Kohta joku joutuu vastaamaan näihin kysymyksiin jossain haastattelussa julkisesti ja silloin vastausten pitäisi olla 'suoraan harrastajien suusta', ei pelkästään yksittäisen harrastajan mielipide.

 

Otetaanpa nyt rohkeasti kantaa siihen kuinkas monella on YHTEENKÄÄN kätköönsä maanomistajan tai alueen hallitsijan lupa ??

Minulla on lupa 1/10 kätkööni olemassa !! Poistanko yhdeksän luvatonta ??

Muita omistajia en siis ole selvittänyt enkä siten ole mitään lupaa edes kysynyt !!

Link to comment

vihaiset geojästit kokemuksee voin kertoa semmoisen kokemuksen olin etsimässä tuota pupuankan kätköä TeamGeoLempon kanssa kun maan omistaja tuli avautumaan meille huutamalla onneksi olin kiven toisella puolella ettei hän tullut minulle avautuun koska luonteellani olisin sanonut kakskertaa kovempaa mielipiteeni sille ukolle takaisin.

Link to comment

Totta on että monikaan ei ole varmasti kysynyt lupaa kyseisen maan omistajalta kätkön piiloitukseen tai miettinyt häiriintyykö kyseisen alueen läheisyydessä asukkaiden rauha.

 

Tämä on totta mutta osa ei uskalla ottaa sitä riskiä, jos on löytänyt loistavan paikan ja ei usko sen häiritsevän lähialueen asukkaita tai maanomistajaa.

 

Sanontaan on että "mitä vähemmät tiedät, sen vähemmän siitä kärsit".

 

Eli tässä tapauksessa jos ei maanomistaja satu käymään esim maittensa rajoilla ja ei ole tietoinen kyseisen harrastuspiirin kätköilystä ja kätkön sijainnista, ketä se häiritsisi ?

 

Loppujen lopuksi jokaiselle pitäisi kertoa että tässä ei olla huumeita,pommeja,vaarallisia aineita muun muassa piilottamassa vaan on kyse tietyn yhteisön harrastuksesta, joka voi aiheuttaa pahennusta tontin kasvillisuuden lyttyyn painamisessa mutta kuka siitä valittaisi jos rikkaruohot tontilla kaataa muut henkilöt kuin itse ? :P

Edited by Scrod
Link to comment
Loppujen lopuksi jokaiselle pitäisi kertoa että tässä ei olla huumeita,pommeja,vaarallisia aineita muun muassa piilottamassa vaan on kyse tietyn yhteisön harrastuksesta, joka voi aiheuttaa pahennusta tontin kasvillisuuden lyttyyn painamisessa mutta kuka siitä valittaisi jos rikkaruohot tontilla kaataa muut henkilöt kuin itse ? :P

Geokätköilijöiden näkökulmasta tämä harrastus on viaton ja harmiton ja jos joku on eri mieltä, hän on tiukkapipo tai muuten tyhmä. Tällainen asenne ei tee hyvää geokätköilyn maineelle. Toistaiseksi tiedotusvälineissä geokätköily on saanut pelkästään positiivista huomiota, mutta jos ristiriitatapaukset lisääntyvät ja jos ristiriitoja syntyy tarpeeksi vaikutusvaltaisten tahojen kanssa, niin kielteistäkin julkisuutta voi tulla ja pahimmassa tapauksessa erilaisia rajoituksia. Geokätköilijöitä voi verrata paitsi pilkkijöihin, myös vaikkapa maastopyöräilijöihin ja kiipeilijöihin, ks. vaikka tämä kiipelysivu

 

Jos tontinomistaja pahastuu siitä, että rikkaruohot hänen tontillaan lakoavat, niin ei geokätköilijän pidä mennä väittämään, että tontinomistaja on väärässä. Maailma näyttää erilaiselta geokätköilijän silmin, mutta se ei ole kuitenkaan ainoa oikea tapa katsella maailmaa.

 

Anneli

Link to comment

Ihan hyvää ajatusten vaihtoa muistutukseksi siihen mitä kaikkea pitäisikään ottaa huomioon kun sijoittaa uutta kätköä. Ohessa myös muista säikeistä yhteen koottuna tärkeimpiä seikkoja:

 

1. Itse kätkösaitti tai kätkö itsessään tulisi olla mietitty että kanssa kätköilijä kokisi saaneensa käynniltään muutakin kuin loggauksen tilastoihinsa ja loven lompakkoon bensakuluista.

2. Kätkö tulisi olla sijoitettu niin, ettei se häiritse jästejä. Maanomistajan luvan saanti kätkölle olisi optimaalisin vaihtoehto, mutta usein käytännön syistä vaikea toteuttaa käytännössä.

3. Kätkö tulisi olla sijoitettu niin, ettei kätkön etsintä tuhoa ympäristöä. Esimerkiksi kaikki kivimuurikätköt tulisi mielestäni sijoittaa uudelleen.

4. Vaihtotavarat eivät saa olla mitään pahennusta aiheuttavia. Moni lapsiperhe harrastaa kätköilyä, lisäksi mahdollinen julkisuuskuva.

5. Mitäs puuttuu listasta?

Link to comment
Otetaanpa nyt rohkeasti kantaa siihen kuinkas monella on YHTEENKÄÄN kätköönsä maanomistajan tai alueen hallitsijan lupa ??

Itse kyllä kannatan tuota luvan kysymistä, joskin pakko myöntää että yksi oma kätkömmekin on luvaton (järkeilin, että alueella harrastetaan suunnistusta, lenkkeilyä, marjastusta jne, joten eiköhän joukkoon mahdu pari kätköilijääkin). :D

 

Vähäisellä kätköjenteko kokemuksellani sanoisin, että metsähallitus suhtautuu yleisesti ottaen kätköilyyn varsin suopeasti, yksityisten ihmisten reaktiot voivat sitten olla mitä tahansa. Eritoten koin hankalaksi selittää jo huomattavan kypsässä iässä olevalle maanomistajalle harrastuksen perusteitakaan, kun toinen osapuoli oli että mikä se sellainen satelliitti on, niitäkö te piilotatte... Lopulta asia kuitenkin selvisi ja lupakin saatiin. Jätin maanomistajalle suosiolla yhteystietoni ongelmatilanteita varten, joskin vähän hirvitti se, kun alueella liikkuu muitakin ulkoilijoita ja että heidän mahdolliset töppäilynsä menisivät kätköilijöiden piikkiin ja valitukset allekirjoittaneelle. Ainakaan toistaiseksi ei mitään onneksi ole kuulunut. :P

 

Yksikään jästi ei ole tullut ääneen ihmettelemään tai kyselemään hommistamme, kun olemme etsineet kätköjä, joten siitä ei täällä kokemusta.

 

avec

Link to comment

Olenkos minä jotenkin väärässä, kun olen tulkinnut noita puhelinluettelon karttojen värimerkintöjä siten, että niissä näkyisi jollain tarkkuudella yksityiset ja "kunnan" maat? Ainakin ne näyttävät pitävän paikkansa niissä kohdin kaupunkialueita, missä tiedän, miten tonttien rajat kulkevat. Taas tutulla mökkipaikalla värejä ei näy.

 

Jos nyt katsotaan esimerkiksi murheita aiheuttaneen PupuAnkanPiilon paikkaa Eniron kartassa, minusta tuosta näkyy aika selkeästi, että paikka on "jollain muulla kuin julkisella maalla", kuten esimerkiksi uimaranta on.

 

Samoin Kangasalan kunnan kartoissa on käytetty värejä.

 

En sano, että näihin karttoihin kannattaa yksisilmäisesti luottaa, mutta niitä voi käyttää apuvälineenä kätköpaikkaa miettiessään.

 

Ja sen haluan vielä sanoa, jos PupuAnkanPiilon hienon kiven maat omistava ihminen näitä foorumeita lukee, että olen todella pahoillani siitä, että kävimme paikassa koluamassa. Teimme sen hyvässä uskossa ja hyvässä tarkoituksessa. Samoin olen vakuuttunut siitä, että kätkön piilottajat eivät tarkoittaneet muuta kuin hyvää halutessaan esitellä tutun hienon kiven muille harrastajille.

 

Minun nähdäkseni useimmat harrastajat ovat samaa mieltä siitä, että geokätkentäharrastus tähtää hyvään: siihen, että ihmiset liikkuvat luonnossa, tutustuvat hienoihin paikkoihin ja oppivat tuntemaan luontoa ja sitä kautta kantamaan vastuuta siitä. Monet keräävät roskiakin. Missään nimessä kukaan ei ole halunnut tarkoituksellisesti loukata, vaikka osa kirjoituksista (esim. tuo meidän loggaus) on voinut olla aavistuksen verran kömpelöitä.

 

Eli ainakin meidän puoleltamme: anteeksipyyntö!

 

Johanna

Edited by TeamEimi
Link to comment

Suomessa on jokamiehenoikeus, joka sallii kulkemisen toisen maalla ilman maanomistajan lupaa. Sieniä ja marjoja saa kerätä mielinmäärin kunhan se ei tapahdu kenenkään pihapiirissä, maa-aineksia ei saa kerätä eikä puita katkoa. Leiriytyäkin saa. Avotulta ei saa tehdä ilman maanomistajan lupaa.

Maanomistaja ei siis voi kieltää geokätköilijöitä kulkemasta maillaan, kunhan ei olla pihapirissä, sensijaan kätkön sijoittamisesta en osaa sanoa, luetaanko se vielä jokamiehenoikeuksiin. Ehkä kannattaisi selvittää jostain "korkeammalta taholta".

Link to comment
Suomessa on jokamiehenoikeus, joka sallii kulkemisen toisen maalla ilman maanomistajan lupaa.  --

Maanomistaja ei siis voi kieltää geokätköilijöitä kulkemasta maillaan, kunhan ei olla pihapirissä, sensijaan kätkön sijoittamisesta en osaa sanoa, luetaanko se vielä jokamiehenoikeuksiin. Ehkä kannattaisi selvittää jostain "korkeammalta taholta".

 

Minun pointtini on se, että pitää välttää ristiriitatilanteita. Vaikka kuinka tuntisi olevansa oikeassa, todennäköisesti maanomistaja tai se jota geokätköily muuten häiritsee, on voitolla ristiriitatilanteessa.

 

Olisi tosiaan ihan hyvä jos joku kysyisi "korkeammalta taholta", miten geokätköily ja jokamiehenoikeus on sovitettavissa. (Lähetin äsken kysymyksen Porin kaupungin Kysymystorille - kerron vastauksen saatuani, mitä mieltä siinä kunnassa ollaan). Mutta vaikka korkeampi taho ilmoittaisi, että kätköjä saa laittaa toisen maalle, niin siltikin kannatan varovaisuutta. Hikerbikerin viestissä oli järkeviä ohjeita - kunpa niitä noudatettaisiin.

 

Anneli

Link to comment
Suomessa on jokamiehenoikeus, joka sallii kulkemisen toisen maalla ilman maanomistajan lupaa. Sieniä ja marjoja saa kerätä mielinmäärin kunhan se ei tapahdu kenenkään pihapiirissä, maa-aineksia ei saa kerätä eikä puita katkoa. Leiriytyäkin saa.  Avotulta ei saa tehdä ilman maanomistajan lupaa.

Maanomistaja ei siis voi kieltää geokätköilijöitä kulkemasta maillaan, kunhan ei olla pihapirissä, sensijaan kätkön sijoittamisesta en osaa sanoa, luetaanko se vielä jokamiehenoikeuksiin. Ehkä kannattaisi selvittää jostain "korkeammalta taholta".

Jokamiehenoikeuksissa on kaksi määrittelemätöntä asiaa kätköilyn kannalta:

 

- Saako JMO:n perusteella piilottaa kätköjä? Mitään roskia ei saa jättää. Vaikka purkissa kuinka lukisi että se ei ole roska *), se ei välttämättä muuta lain tulkintaa asiasta.

 

- ei ole määritelty, mikä on pihapiiri. Vanha mm. partiopiireissä käytetty herrasmiesmitta oli muistaakseni "niin kaukana, että ikkunoista ja talon kulmalla seistessä ei näy, kuitenkin vähintään 150m" lienee kohtuullinen tähänkin tarkoitukseen. Ja tämä siis tietenkin koskee haja-asutusalueita ja poikkeukset maalaisjärjen mukaan.

 

 

*) 80-luvulla palvellessani Suojelu- ja Sääkoulussa Tikkakoskella ilmestyi eräänä päivänä koulun vääpelin Taunuksen tuulilasiin tarra, joita liimattiin radiosondeihin. "Tämä laite on ilmakehän lämpötilan, kosteuden ja tuulten kartoitukseen. Käytetty laite on arvoton. Löydettäessä pyydetään hautaamaan maahan." Siirryimme muistaakseni joksikin aikaa telttamajoitukseen, illalla ainakin meillä oli jotain kevyehköä liikuntakoulutusta. Kuitenkaan vääpelin mielestä tarra ei tainnut tehdä autosta arvotonta, hän ainakin koulutusjakson loppuun ajeli sillä päivittäin.

Link to comment

Jos maanomistaja on sitä mieltä, että kätkö jotenkin häiritsee, sitä ei laiteta. Miksi pitäisi aloittaa riita tuollaisesta asiasta. Jos ei käy, niin ei sitten :D

Samoin en pidä asiallisena kätköpaikkana ilman lupaa laitettuja kätköjä lähellä asumuksia tai pihapiiriä. Nykyään liikkuu niin monenlaista kulkijaa, että epäilykset heräävät hyvin helposti. Täälläkin pörrää noita pikkuterroristeja jatkuvasti ja niihin on hermostuttu jo täysin.

Suosittelen tuollaisille lähempänä asumuksia ja pihapiiriä oleviin paikkoihin ehdottomasti luvan kysymistä. Kaupungissa 'hiipparit' ei erotu massasta. Täällä maaseudulla omat hiipparit tunnetaan ja vieraita ei haluta.

Se, millaiselle kätkölle kenenkin lupa pitäisi kysyä onkin kinkkisempi juttu.

Metsähallitus on ok, niiden kanssa on helppo sopia. Tiehallinto onkin jo vaikeampi... :D

Jos kätkö on jossakin 'umpimetsässä', ei siihen varmaan tarvitse lupaa kauheasti kysellä :P

 

Ai niin, jokamiehenoikeus ei salli 'tavaroiden' jättämistä luontoon.

 

Edit: Täältä löytyy pdf-tiedostona useammalla kielellä.

 

Edit 2: Tästä lisää asiasta. (Kylläpäs tämä minun yhteys taas takkuaa... :D )

Edited by Maxxy
Link to comment
Minun pointtini on se, että pitää välttää ristiriitatilanteita. Vaikka kuinka tuntisi olevansa oikeassa, todennäköisesti maanomistaja tai se jota geokätköily muuten häiritsee, on voitolla ristiriitatilanteessa.

Olen samaa mieltä. Oikeutensa on hyvä tietää, mutta niistä voi myöskin joustaa ja ottaa kanssaihmiset huomioon.

 

PS On minua kerran luultu joulukuusivarkaaksi. Kerroin olevani retkellä. Metsänomistaja olisi kyllä sitten näyttänyt paikan mistä saa ottaa kuusen. (kuittaus)

Link to comment

Olen samaa mieltä noiden ristiriitatilanteiden osalta, aina jos sellainen syntyy tai uhkaa syntyä, olisin ehdottamassa kohteliasta ja nöyrää perääntymistä. Pitäisiköhän tälläisistä tilanteista tai paikoista ruveta keräämään luetteloa, ettei joku vetäisi hernettä nenäänsä uusiutuvien piilottamispyyntöjen kanssa ??

 

Onkohan jostain löydettävissä tietoa erilaisten suojeltujen alueiden, luontokohteiden tai muistomerkkien hallitsijoista joilta noita lupia mahdollisesti pitäisi kysyä ?? Kansallis- ja Luonnonpuistot lienevät kaikki Metsähallituksen hallinnassa mutta eri perusteilla suojeltuja kohteita lienee maassamme tuhatmäärin !!

Link to comment
Otetaanpa nyt rohkeasti kantaa siihen kuinkas monella on YHTEENKÄÄN kätköönsä maanomistajan tai alueen hallitsijan lupa ?? Minulla on lupa 1/10 kätkööni olemassa !!  Poistanko yhdeksän luvatonta  ??  Muita omistajia en siis ole selvittänyt enkä siten ole mitään lupaa edes kysynyt !!

No heitänpä sitten tiukat prosentit:

Kolmesta kätköstäni kahdelle on kysytty maanomistajan lupa, toinen niistä oikein kirjallisena. Se kolmas on yleisessä käytössä olevalla virkistysalueella.

 

Tekeillä oleviin kätköihini (3 kpl) olen saanut yhden osalta luvan jo viime vuonna, yksi on kysymättä ja yhteen en oikeastaan ole aikonut kysyäkään.

 

Minun mielestäni lupa pitäisi kysyä, jos kätkö ei ole julkisella paikalla ja aivan yleisön vapaasti käytettävissä olevan reitin / väylän välittömässä läheisyydessä. Luontopolun äärelle kätkön voi mielestäni laittaa luvattakin, jos sen sijoittelu tehdään alueen henkeä / ohjeita kunnioittaen. Yksityismaalle kätkettäessä siis on vamasti tarpeen maanomistajan lupa, mutta ei sekään oikeastaan aina riitä. Tuon tulossa olevan, johon on siis lupakin olemassa, osalta nimittäin järkevin pysäköintikohta on naapurin mailla. Naapuri on vielä tavoittamatta.

 

Harri

Edited by hidehairy
Link to comment
Ja sen haluan vielä sanoa, jos PupuAnkanPiilon hienon kiven maat omistava ihminen näitä foorumeita lukee, että olen todella pahoillani siitä, että kävimme paikassa koluamassa. Teimme sen hyvässä uskossa ja hyvässä tarkoituksessa. Samoin olen vakuuttunut siitä, että kätkön piilottajat eivät tarkoittaneet muuta kuin hyvää halutessaan esitellä tutun hienon kiven muille harrastajille.

 

Minun nähdäkseni useimmat harrastajat ovat samaa mieltä siitä, että geokätkentäharrastus tähtää hyvään: siihen, että ihmiset liikkuvat luonnossa, tutustuvat hienoihin paikkoihin ja oppivat tuntemaan luontoa ja sitä kautta kantamaan vastuuta siitä. Monet keräävät roskiakin. Missään nimessä kukaan ei ole halunnut tarkoituksellisesti loukata, vaikka osa kirjoituksista (esim. tuo meidän loggaus) on voinut olla aavistuksen verran kömpelöitä.

Voinhan minä viedä sieltä PupuAnkanPiilon kiveltä keräämäni ja pois viemäni roskat vielä jostain kaivaa, ja kiikuttaa takaisin, jotta maanomistajat voivat taas nukkua yönsä rauhassa. Ehhehe ehhehe. :P

 

Vakavasti puhuen, suosittelen ihan tosissaan sitä, että otettaisiin yleiseksi tavaksi kätköpaikoilta roskien noukkiminen. Ei tarvitse siivota koko paikkaa, ei tarvitse pyyhkiä pölyjä, ei tarvitse kerätä koko kassillista täyteen eikä ottaa ongelmajätteitä kuljetettavakseen. Mutta jos edes jotain joskus. Mainitsee sitten siitä(kin) lokikuittauksessaan. Toiminta ei ole pois keltään, hyödyttää kaikkia ja ennen kaikkea on omiaan parantamaan geokätköilyn julkisuuskuvaa.

Link to comment

Lupa on olemassa "kätkönnakertajiin". Sekin sen takia koska maa on apen hallinnoimaa ja kätkö on aika arvokas joten ko. paikka tuntui soveliaimmalta "purkille". Ideahan tässä ei ole maastollisissa hienouksissa vaan itse kätkön ideassa. Niin, ja lupaa tarjottiin minulle kysyttäessä myös kirjallisena, tyydyin kuitenkin suulliseen lupaan koska paikalla oli todistajia kuulemassa.

Link to comment

Kyseessä ei ollut mikään vihainen jästi, mutta kerronpa kuitenkin. Kuopion rautatieasemalla haeskelimme eräänä päivänä kätköä. Asemalaiturit olivat autiot. Aikamme aluetta koluttuamme kuului ääni asemarakennuksesta päin: "Mitäs te siellä oikein etsitte?". Joku VR:n virkailija siellä oviaukosta huuteli. "Olettekos te jotain poliiseja?" kuului lisäkysymys. Vähän alkoi hymyilyttämään. Kerrottiin sitten, että etsitään geokätköä tällaisen paikantimen avulla. Miekkonen vaikutti siltä, ettei tajunnut selityksestä tuon taivaallista ja menetti sen jälkeen kiinnostuksensa koko asiaan. Totesi vain, että "jaaha". Voisin ilmeen ja äänensävyn perusteella kuvitella, että miehen päässä oli ajatus "taas näitä kaiken maailman hourupäitä liikkeellä".

Link to comment

Teamimme parempi osapuoli onkin jo tähän threadiin kirjoitellut, mutta kirjoitanpa henk.koht. näkökulmastani kuitenkin. Koitan tässä nyt kuvitella tilannetta ajalta ennenkuin kuulimme ja ryhdyimme tämän omituisen harrastuksen parissa itsekin touhuta.

 

* Jos joku piilottaisi meidän maallemme kätkön en luultavasti normaalitapauksessa olisi moksiskaan. Mutta mistäs sitä tietää, jos joku idiootti kävisi tunkemassa esim. purkin kivimuuriin (jonka ajattelin tässä vaivalla pykätä ja asetella kivet paikalleen) eikä kysyisi siihen lupaa ja toiset idiootit kävisi sitä sitten kaivelemessa niin saattaisi mennä herne pahastikin nenään. Jos tonkija sitten mainitsisi että "kyllä mää saan täällä tonkia, lujeppas jokamiehen oikeudet", niin tuo olisi viimeinen pisara.

 

-> hyvänä päivänä todennäköisesti soittaisin kätkön piilottajalle ja ehdottaisin parempaa paikkaa.

-> huonona päivänä heittäisin kätköllä vesilintua ja en todellakaan toivoittaisi seuraavia tonkijoita tervetulleiksi.

 

Aattelepa omalle kohalles. :o Olisiko minun toimintani em. skenaariossa kummallista, tyhmää tai suveitsematonta. Olisinko "vihainen, tyhmä jästi"? Tuo skenaario oli tietysti äärimmilleen kärjistetty, mutta joillakin kynnys on varmaankin matalammalla ja monelle oma piha, oma maa, oma omaisuus tai whatever on "pyhempää" kuin esim. minulle.

 

Eli: Mun oma mielipiteeni on jokseenkin niin mustavalkoinen, että jos joku (==kuka tahansa) saa kätköpaikan (tai alueen, esim. tietty kivimuuri) tietoonsa ja hällä on siitä jotain valittamista, niin sitten sille kätkölle on parempi etsiä uusi paikka kuin odottaa että mitä tapahtuu seuraavaksi.

 

- dad @ teameimi

Edited by TeamEimi
Link to comment

Kyseinen Pupuankanpiilo oli meidän ensimäinen kätkömme ja emme voineet kuvitellakaan, että siitä nousee tällainen metakka... <_< Kuulimme valituksesta heti tuoreeltaan ja ennen kuin reagoimme tuli jo uusi ilmoitus maanomaistajan pahasta mielestä. Kävimmekin sen sitten heti samana iltana noukkimassa pois ja nyt on jo pitkään ollut mietinnässä, että mihin sen seuraavaksi sijoitamme. Purkkiin kun liittyi myös paljon tunnearvoa :laughing:

 

Olemme myös pahoillamme maanomistajalle aiheuttamastamme tuskasta, mutta en osannut arvatakaan, että purkki toisi ongelmia, kun olen ollut siellä myös retkellä päiväkotiryhmän kanssa :laughing: Luotimme myös niihin kuulusiin jokamiehen oikeuksiin...

Link to comment
Kyseinen Pupuankanpiilo oli meidän ensimäinen kätkömme ja emme voineet kuvitellakaan, että siitä nousee tällainen metakka...

Olisin toivonut, että tämä keskustelu pysyy yleisemmällä tasolla. Minulla ei ollut tarkempaa tietoa, mistä kätköstä oli kysymys, kun sain korvat hiukan punottaen kuulla palautetta geokätköilystä ja geokätköilijöistä. Minulle oli yllätys ja kauhistus, että jokin viattomalta tuntuvassa paikassa oleva kätkö voi aiheuttaa niin kielteisen reaktion. Olkoon varoituksena meille kaikille: kannattaa ottaa selvää, kenen "takapihalle" kätköä on piilottamassa ja hommata asianmukaiset luvat. Älkää lannistuko, Ari&Anu, luvallisia kätköpaikkoja varmasti riittää.

 

Anneli

Link to comment

Oltiin viime kesänä eräällä kätköllä ja takaisin autolle tullessamme meitä odotti vihainen (ja änkyräkänninen) maajussi joka oli raahannut peräkärryn automme eteen, ettemme pääsisi pois. Olimme jättäneet auton miekkosen portin ulkopuolelle ja mielestämme tavallisen hiekkatien päähän. Alue kuului miehen mukaan kuitenkin hänen tonttiinsa ja siitäkös seurasi pitkä ja vuolas kirousten ryöppy, jota kohteliaan pahoittelun yritykset eivät yhtään liennyttäneet. Kansalaisen sapen edelleen kiehuessa vapautimme auton peräkärryn takaa ja kaasutimme pois...

Link to comment
Älkää lannistuko, Ari&Anu, luvallisia kätköpaikkoja varmasti riittää.

 

Aivan samaa mieltä. Elkää masentuko tuosta pienestä vastoinkäymisestä.

 

Ari&Anun toinen kätkö Pelisalmi on erityisen kauniilla paikalla ja ansaitsee ilman muuta kätkön. Keski-Suomessa kauniita paikkoja tuntuu riittävän.

Eihän mokomasta ainakaan lannistua pidä, kaikki otimme toivottavasti oppia ja ainakin nahka paksunee.

Tämä lienee se oppimismenetelmä jota nimitetään 'kantapään kautta oppimiseksi !!! :D:D:D:D

Link to comment

Meillepä tuli sähköpostitse perintäkirje joistain pulloista, jotka muka olimme ottaneet haltuun Koljonvirran kätkön läheltä tai kätköstä. Yhteydenotto tuli ihan gc.comin kautta, mutta ko nimimerkillä ei ollut yhtään merkintää löydetyistä tai kätketyistä kätköistä - ja kai kätköilijä uskaltaisi ottaa ihan reilusti yhteyttä omalla nimimerkillään, ellei jopa nimellään?! Viestissä joko pyydettiin palauttamaan korkkaamattomat pullot tai maksamaan ne. Emme vaan ymmärrä, mistäköhän pulloista mahtaa olla kysymys ja miksi juuri me ne olisimme ottaneet? Paikkahan kuhisee ihmisiä ja jos geokätkön saattaa löytää vahingossa, niin varmaan ne pullotkin.. jos sellaisia edes koskaan on ollut olemassakaan.

 

Vähän kyllä tuli tyhmä olo tuollaisesta syyttelystä. :mad:B)

 

jemann + avec

Link to comment
Otetaanpa nyt rohkeasti kantaa siihen kuinkas monella on YHTEENKÄÄN kätköönsä maanomistajan tai alueen hallitsijan lupa ??

Minulla on "virallinen" lupa kahdelle seitsemästä kätköstäni. Yksi luvattomista sijaitsee vieläpä yksityisalueella (tosin julkisessa käytössä olevalla), muut ovat julkisilla paikoilla joissa lupaosapuoli pitäisi olla kunta tai kaupunki.

Link to comment
Tuo 'viime yönä Otaniemessä' lienee käypä esimerkki siitä että kätkön piilottajalla ei ole lupaa purkin sijoittamiselle ja sitten sitä vielä käytetään vaikkapa vain tupakan välittämiseen. (Olen itse piipunpolttaja enkä varmasti tuosta pahastu, mutta tiedän että maailma on näiltäkin osin viime vuosina muuttunut vainoharhaiseksi, mielestäni.)

Kun geocaching.com ohjeet selkeästi sanovat ettei laiteta alkoholia, tupakkatuotteita, asetarpeita tai lääkkeitä/huumeita kätköihin, onko asiassa yhtään sen enempää miettimistä? Uhmaikä on useimmilla aikuisilla ihmisillä ohi ja he pystyvät noudattamaan tällaisia yksinkertaisia sääntöjä B)

Link to comment
Meillepä tuli sähköpostitse perintäkirje joistain pulloista, jotka muka olimme ottaneet haltuun Koljonvirran kätkön läheltä tai kätköstä. Yhteydenotto tuli ihan gc.comin kautta, mutta ko nimimerkillä ei ollut yhtään merkintää löydetyistä tai kätketyistä kätköistä - ja kai kätköilijä uskaltaisi ottaa ihan reilusti yhteyttä omalla nimimerkillään, ellei jopa nimellään?! Viestissä joko pyydettiin palauttamaan korkkaamattomat pullot tai maksamaan ne.

 

jemann + avec

Huh huh, me kävimme päivää aikaisemmin tuolla kätköllä. Kai mekin nyt voimme alkaa odotella vastaavaa mailia. Joku nyt yrittää hiukan rahastaa ;) . Ja jos tämä on oikeasti jättänyt pullonsa tuohon paikkaan, niin on kyllä jäänyt järjen jaossa vähän paitsi.

 

/peetu - joka ei löytänyt/jättänyt pulloja

Link to comment
Meillepä tuli sähköpostitse perintäkirje joistain pulloista, jotka muka olimme ottaneet haltuun Koljonvirran kätkön läheltä tai kätköstä. Yhteydenotto tuli ihan gc.comin kautta, mutta ko nimimerkillä ei ollut yhtään merkintää löydetyistä tai kätketyistä kätköistä - ja kai kätköilijä uskaltaisi ottaa ihan reilusti yhteyttä omalla nimimerkillään, ellei jopa nimellään?!  Viestissä joko pyydettiin palauttamaan korkkaamattomat pullot tai maksamaan ne.

 

jemann + avec

Huh huh, me kävimme päivää aikaisemmin tuolla kätköllä. Kai mekin nyt voimme alkaa odotella vastaavaa mailia. Joku nyt yrittää hiukan rahastaa :P . Ja jos tämä on oikeasti jättänyt pullonsa tuohon paikkaan, niin on kyllä jäänyt järjen jaossa vähän paitsi.

 

/peetu - joka ei löytänyt/jättänyt pulloja

Kävimme tänään Koljonvirran kätköä etsimässä ja ainoa mitä löysimme oli rasian kansi, silica gel-pussi ja nahkainen avainkukkaro. Ilmeisesti pullonsa menettänyt henkilö on tosiaan vihastunut meille kätköilijöille ja tuhonnut kätkön :P

Link to comment
Parin tunnin päästä oon jo matkalla Las Vegasiin kätköilemään... öööhh eikun töihin

En tiennytkään, että pelaat ihan työksesi. :anibad:

 

Mutta jos ongelmia alkaa tulla enenevässä määrin, voivat kaikki kätköilijät tulevaisuudessa joutua pyytämään luvat kätköillensä. -- -- Ja jos asiasta pitää tulevaisuudessa keskustella joidenkin jästitahojen kanssa, suosittelen ehdottomasti yhdistyksen perustamista asiaa ajamaan.

 

Yhdistyksestä voi tosiaan olla apua, mutta voi siitä olla haittaakin. Mieleen tulee suunnistajien ja maanomistajien väliset kiistat, joista pääkaupunkiseudun lehdet ovat viime vuosina kirjoittaneet. Yleensä maanomistajat eivät ole vastustaneet suunnistamista sinänsä, mutta ovat katsoneet, että kun suuri yhdistys laittaa rastin metsään, siellä käy liian monta maaston kuluttajaa. Sen sijaan pienemmät ryhmät ovat saaneet vapaasti laittaa rastejaan samojen maanomistajien metsiin.

 

Geokätkentäyhdistys tuskin olisi ainakaan lähitulevaisuudessa suuri, mutta tällaisia pelkoja maanomistajissa voisi kyllä herätä, jos jokin yhdistys alkaisi tällaisesta asiasta neuvotella.

Link to comment

Sitten näkökulmaa asiaan kätköjen listaajan vinkkelistä:

 

Toistaiseksi kätkön sijoittamisessa yksityiselle maalle ei ole yleensä ongelmaa ja nähdäkseni suomalaisten kätköilijöiden piirissä vallitsee aika hyvä yksimielisyys asiasta. Mutta jos ongelmia alkaa tulla enenevässä määrin, voivat kaikki kätköilijät tulevaisuudessa joutua pyytämään luvat kätköillensä. Näin on jo jossain maissa - ei onneksi vielä Suomessa. Ja jos asiasta pitää tulevaisuudessa keskustella joidenkin jästitahojen kanssa, suosittelen ehdottomasti yhdistyksen perustamista asiaa ajamaan. Kätköjen listaajille sen enempää kuin kenellekkään muulle yksittäiselle kätköilijälle ei tämmöistä keskusteluvastuuta voi lykätä.

 

terveisin, Olli

Tahulla näyttää olevan luonnonsuojelualueille perustettujen kätköjen disabloitikampanja menossa, joten jos jollain sellaisia vielä on, lienee syytä hankkia lupa kuntoon. Lisäksi luvan olemassa olemisesta on syytä Tahulle huomauttaa, hän ei nimittäin vaivaudu omistajalta mitään kyselemään, ainakaan minulta, vaan disabloi kätkön omine voimineen.

 

Listausjonossa ollut uusi kätköni jäi myös hyväksymättä kun satuin kätkökuvauksessa varoittamaan etsijöitä rotkon koloissa elävistä lepakoista. Lepakoiden häiritseminen lepopaikoissaan on kuulemma laissa kielletty, ei semmoiseen paikkaan sitten voi kätköä laittaa.

Koska minulla ei ole mitään mahdollisuutta taata ettei jollain alueella esiintyvät lepakot mahdollisesti lepuuta siipiään milloin missäkin kolossa lienee ainut mahdollisuus jättää koko alue rauhaan, maahan en purkkeja halua piilotella sateiden armoille ja lumien peitettäviksi.

 

Arkistoin molemmat, Hitonhaudan sekä vielä hyväksymättömän Piilolammen.

 

Minkähänlaista kantaa otetaan rauhoitettujen lintujen tai muiden elukoiden häiritsemiseen ja koska ??

Hämähäkeiltäkin särjetään tunnottomien kätköilijöiden toimesta elintärkeät pyydykset jatkuvien kivenkolojen kopeloinnin myötä. ;)

Link to comment
Koska minulla ei ole mitään mahdollisuutta taata ettei jollain alueella esiintyvät lepakot mahdollisesti lepuuta siipiään milloin missäkin kolossa lienee ainut mahdollisuus jättää koko alue rauhaan, maahan en purkkeja halua piilotella sateiden armoille ja lumien peitettäviksi. <clip>Minkähänlaista kantaa otetaan rauhoitettujen lintujen tai muiden elukoiden häiritsemiseen ja koska ?? Hämähäkeiltäkin särjetään tunnottomien kätköilijöiden toimesta elintärkeät pyydykset jatkuvien kivenkolojen kopeloinnin myötä.

Kaikki Suomessa elävät lepakot on rauhoitettu, sen sijaan yhtään hämähäkkiä ei ole rauhoitettu. Seittimestari rakentaa aika nopeasti uuden viritelmän, tai jos kätköilijöitä ravaa kerran tunnissa, siirtyy uuteen paikkaan. En ole varma onko kesällä lepakolle isompaa ongelmaa jos sitä häiritään, mutta horrosaikana herättäminen voi olla se viimeinen kerta kun se herää.

 

Jos joku otus tai kasvi on rauhoitettu niin kyllä se on rauhoitettu myös geokätkennän osalta, sikäli kuin siitä on haittaa.

 

Moni luonnossa liikkuja ei kuitenkaan tiedä mitkä lajit ovat rauhoitettuja (ehkä lukuunottamatta norppaa ja liito-oravaa lukuunottamatta) eikä tunne rauhoitetuista lajeista kuin muutaman nimeltä, ja vielä harvempi tuntee rauhoitetut luontotyypit tai rauhoitettujen eläinten elintapoja voidakseen ottaa ne huomioon toiminnassaan. Kuitenkin, ilmeisesti nämä asiat alkavat kiinnostaa.

 

Rauhoitetun kasvin tai sen osan poimiminen, kerääminen, irtileikkaaminen, juurineen ottaminen tai hävittäminen on kielletty.

 

Rauhoitettuja eläimiä ei saa tahallisesti tappaa, eikä niiden kehitysasteita (munia, toukkia, koteloita tai aikuisia yksilöitä) saa vahingoittaa, ottaa haltuun, siirtää toiseen paikkaan tai aiheettomasti häiritä, etenkään niiden lisääntymisaikana ja tärkeillä muuton aikaisilla levähdysalueilla. Lintujen pesäpuut ovat rauhoitettuja, kun viranomainen on merkinnyt ne. Suuren petolinnun eli kotkan, merikotkan, kiljukotkan, pikkukiljukotkan ja kalasääsken pesäpuu on aina rauhoitettu, jos pesä on säännöllisessä käytössä ja selvästi nähtävissä.

 

Päästäisten ja koivuhiiren pyynti on sallittu opetus- ja tutkimustarkoituksissa. Rakennukseen tulleen rauhoitetun nisäkkään - tammihiirtä lukuunottamatta - saa kuitenkin pyytää. Sammakkoeläinten mädin, toukkien ja aikuisten yksilöiden ottaminen - rupiliskoa lukuunottamatta - on sallittu opetus- tai tutkimustarkoituksissa.

 

Geokätkentä tuskin on aiheellista rauhoitetun eläimen häirintää.

 

Suomessa on rauhoitettu seuraavat eläimet:

Nisäkkäät: kaikki lepakot, kaikki päästäiset, liito-orava, lumikko, vesikko, maamyyrä, harmaakuvemyyrä, punamyyrä, saimaannorppa, siili, koivuhiiri, tammihiiri, peltohiiri, vaivaishiiri, metsäsopuli, naali, tunturisopuli

Nilviäiset: jokihelmisimpukka, vuollejokisimpukka (näitä voi kätkijän olla hankala häiritä!)

Matelijat: kangaskäärme, rantakäärme, sisilisko, vaskitsa

Sammakkoeläimet: rupikonna, rupilisko, sammakko, vesilisko, viitasammakko

Perhoset: etelänpurohopeatäplä, harjusinisiipi, hierakkalehtimittari, isoapollo, isokultasiipi, juovapunatäplä, juurilasisiipi, kalliosinisiipi, kirjopapurikko, lehtohopeatäplä, lehtovähämittari, muurahaissinisiipi, neidonkielikoisa, pikkuapollo,

pohjanvalkotäpläpaksupää, raitalasisiipi, raunikkikoi, ruokohämyyökkönen, sinilehtimittari, tummaverkko, tundrasinisiipi, tyräkkikääriäinen, varjotäpläkoi, Kovakuoriaiset: erakkokuoriainen, punahärö, jättisukeltaja, isolampisukeltaja

Korennot: kievanakorento, lummelampikorento, sirolampikorento, täplälampikorento

Seuraavat lintulajit on rauhoitettu koko vuoden: huuhkaja, kanahaukka, lokit -lukuunottamatta meri-, harmaa- ja naurulokkia, piekana, varpushaukka

Käsi väsyi, katso kasvit, sammalet ym. tästä

 

http://www.metsa.fi/luo/uha/alku.htm

 

Minä näkisin geokätkijän (katso threadit "kohtaamisia luonnon kanssa" ja "tunnistaminen") mielellään henkilönä jonka panos rauhoitettujen eläinten ja kasvien (ja miksei muitten siinä sivussa) suojelussa olisi halukasta ja tietoista.

 

Kyllä kätkijän pitää ottaa huomioon laki ja asetukset rauhoitusasioissa suunnitellessaan uutta kätköä (ja etsiessään kanssa). Kätkijä voi myös törmätä yllättäen johonkin rauhoitettuun populaatioon ja toimia sen vihaisen jästinkin kanssa esim niin että ottaa heti selville maanomistajan ja kertoo tälle suojelun mahdollisuuksista, tai ottaa yhteyttä paikalliseen luonnonsuojeluyhdistykseen ja jättää asian yhdistyksen tai piirisihteerin hoidettavaksi, tai jopa ottaa yhteyttä lääninhallituksen ympäristönsuojelutoimistoon.

 

Pahin tilanne olisi kai se että kätkijä sohii kepillä esim. kaikki lepakot kuoliaaksi tai hävittää kangasvuokot että saa rauhassa piilottaa tilalle Rubbermaidin jossa on Happy Meal -leluja.

 

Harri

Edited by hidehairy
Link to comment

Tottahan toki lakeja ja asetuksia pitää noudattaa, tämä vaan saattaa kiteytyä siihen että verrattuna marjastamiseen, sienestämiseen, metsästämiseen jopa kalastamiseen (nykyinen Catch-and-Release muoti poislukien ?) kätköilyltä taitaa kokonaan puuttua se perustelu jonka varjolla mitään elukkaa tai kasvia voi häiritä. Siis kun laki sanoo ettei saa 'aiheettomasti häiritä', marjastajilla sun muilla on sentään jonkinlainen aihe, kätköilijällä ei sitä ole.

Siinä tulee maanomistajalle helposti mieleen että hänen maillaan ei moista hyödytöntä luonnonvarojen tuhlausta tartte harjoittaa ja lupa evääntyy.

 

Toisekseen en ole ihan varma pystyykö yhteenkään luontokohteeseen, oli se sitten rauhoitettu tai ei, tekemään kätköä niin ettei siihen liittyvä toiminta väistämättä aiheettomasti häiritse jotain luonnonluomaa, melko varmasti myös rauhoitettuja lajeja joista puoliakaan kuten edeltä voimme lukea tuskin kukaan edes tunnistaa sellaisia tavatessaan.

Jos siis kirjaimellisesti seurataan lain kirjainta, luontokätköjä ei oikeastaan voi tehdä ollenkaan. Ko ?? KÖ ??

 

Maalaisjärkeä tässäkin kaivattaisiin, sitä vaan löytyy aina silloin kun tekemisiä pitää selittää mutta ei silloin kun tehdään !! Mielestäni se että jossain kallionrotkossa esiintyy lepakoita ei tarkoita sitä että koko rotko on liikkumiskiellossa ja jos kätköilijöitä vasiten varoitetaan lepakoista ei sen pitäisi olla este kätkön piilottamiselle.

Link to comment
Mielestäni se että jossain kallionrotkossa esiintyy lepakoita ei tarkoita sitä että koko rotko on liikkumiskiellossa ja jos kätköilijöitä vasiten varoitetaan lepakoista ei sen pitäisi olla este kätkön piilottamiselle.

Vähäisen lepakkotuntemukseni valossa sanoisin että jos paikalla on lepakkoja talvella horrostamassa, niin kätköä ei pidä sijoittaa. Tai sijoittaa, ja hakee pois ja pistää naftaliiniin talven ajaksi.

 

Minä kyllä rinnastaisin kätköilijän aiheuttaman haitan marjastajan ja kenen tahansa luonnossa kulkijan aiheuttamaan haittaan. Toivottavasti olen oikeassa. Onhan teoriassa mahdollista että kätköilijä tonkiessaan ja kaivellessaan aiheuttaa ennalta-arvaamatonta tuhoa, mutta niin voi aiheuttaa satunnainen ulkoilijakin. Ei siis maanomistajalla pitäisi olla kovasti huolia jos alueelle tulee vastuunsa tuntevia kätköilijöitä.

 

Voitaisiin järjestää luonnontuntemus-miittejä! Kutsuja heittää koordinaatit alueelle jossa on em. rauhoitettua luontoa ja tutustuttaa muut asiantuntemuksellaan (tai hankkimansa asiantuntijan kanssa).

 

Eli ei tehdä CIBO:a (Cache In, Bat Out) vaan tehdään BICI -tapahtuma. Rakennetaan Suomen oloihin sovellettu lepakkopönttö tai pari ja viedään sinne missä on tämä ongelmapaikka, korvaamaan kätkön mahdollisesti aiheuttama haitta. Best of Both Worlds!

 

Harri

Link to comment

Olen seurannut tätä keskustelua satunnaisesti, joten en tiedä, josko tätä menettelyä on käsitelty, mutta otampa varmuudeksi esille. Pysäköidessäni auton vähänkään "erikoisempaan" paikkaan, laitan (va9ikkei olisi pienintäkään mahdollisuutta, että autosta on kenellekään haittaa) tuulilasille A4 -kokoisen lapun, jossa lukee "Jos autoni on tiellä, soita xxxxxxxxx". Yhtään soittoa ei ole näiden reilun 2 v aikana tullut, mutta elättelen mielikuvaa, että tuollakin konstilla saisi ihmisten epäluuloja ja agressioita hieman hälvennettyä. :laughing:

Link to comment

Minulla on ollut käytössä "Auton omistajaan saat tarvittaessa yhteyden numerosta xxxxxx" ja sama juttu. Koskaan ei ole kukaan soittanut :( .

Ollaankohan me hyviä parkkeeraajia? :D

Oikeasti, kyllä puhelinnumero auton ikkunassa hälventää epäilyksiä kulkijan tekemisistä. Harvoin 'rosvot' laittavat numeroaan näkyville.

Link to comment

No niin, nyt se tapahtui minullekin:

Suoharju-kätkölle mennessäni olin jättänyt auton paikallistien levennykselle ja palatessani tapasin erään miehen jättämässä viestiä tuulilasin alle:

52b620b2-3e58-4746-bfcf-6a7b57b45e4a.jpg

Hän kyseli millä asioilla liikuin ja oli sitä mieltä että yksityistiellä ei sivullisten sovi liikkua. En ruvennut asiasta jänkkäämään* ja tämä herrakin oli tyytyväinen kun sanoin ettei minulla tänne toiste tule asiaa kun mustikatkin näyttivät jo olevan poimitut.

(On muuten paras aika metsäkätköillä, voi aina selittää etsivänsä marja/sienipaikkoja).

Jos tielle olisi ollut (laitonkin) ajokieltokyltti olisin sitä kyllä noudattanut.

 

* Olen edelleen siinä käsityksessä että tie on tie oli se sitten ylläpidetty yksityisin tai julkisin varoin. (Yksityistien päässä parikymmentä ensimmäistä ja sellaisen varrella viitisen viimeistä vuotta asuvan syvällä rintaäänellä)

Link to comment
* Olen edelleen siinä käsityksessä että tie on tie oli se sitten ylläpidetty yksityisin tai julkisin varoin. (Yksityistien päässä parikymmentä ensimmäistä ja sellaisen varrella viitisen viimeistä vuotta asuvan syvällä rintaäänellä)

Jos tiekunta ei ole saanut kunnalta avustusta tien ylläpitoon, se voi kieltää muilta siellä liikkumisen, mutta asia pitää merkitä joko liikennemerkillä tai puomilla - kenenkään ei tarvitse kyetä arvaamaan asian tilaa. Jalankulku on jokaiehenoikeuden nojalla sallittua puomillakin suljetulla tiellä.

 

Ja tunteenpurkauksia lieventää todennäköisesti ikkunalle jätetty lappu "Jos autoni on tiellä, soita..."

Link to comment
Jos tiekunta ei ole saanut kunnalta avustusta tien ylläpitoon, se voi kieltää muilta siellä liikkumisen, mutta asia pitää merkitä joko liikennemerkillä tai puomilla - kenenkään ei tarvitse kyetä arvaamaan asian tilaa. Jalankulku on jokaiehenoikeuden nojalla sallittua puomillakin suljetulla tiellä.

 

Ja tunteenpurkauksia lieventää todennäköisesti ikkunalle jätetty lappu "Jos autoni on tiellä, soita..."

Näin se varmaankin on. Koska valtion kassan pohjalle ei koskaan jää mitään ylimääräistä jaettavaa, niin nykyään suuri osa yleisten ulkopuolelle jäävistä teistä on avustusrahoja vailla. On täysin ymmärrettävää, että toisinaan ainakin jotkut yksilöt suhtautuvat nihkeästi ulkopuolisten ajoneuvojen liikkumiseen tällaisilla teillä. Jos tien päähän on pykätty omatoimisesti 'kieltomerkki', sitä kannattaa noudattaa molemminpuolisen mielipahan välttämiseksi, vaikka tienkäyttäjän velvollisuus onkin noudattaa pelkkää tieliikennelakia ja sen mukana mm. virallisia liikennemerkkejä.

 

Ellei tällaisia viestejä ole näkyvissä, mutta siitä huolimatta joku vääntäytyy tuomaan lappua tuulilasiin tms, niin pipo on liian kireällä. Tällaisissa tapauksissa kätkön suhteen on syytä selvittää asioita paikallisen populaation kanssa tai arkistoida kätkö, sillä on ennustettavaa, että useimmat etsijät ajavat mahdollisimman lähelle, ellei kätkökuvauksessa anneta tarkempia ajo-ohjeita.

 

Tuo ajajan jättämän lapun (soittopyynnön, jos auto on jokun esteenä) on muuten mainio ajatus muutenkin, ja voi näitä kiristäviä pipoja hieman löyhätä muiden epäluulojen ohella. Tosin hämäräheput voivat adoptoida tämänkin jossakin vaiheessa esim. väärän puhelinnumeron kera. Varautukaa siis tarkistussoittoihin.

Link to comment
Jos tiekunta ei ole saanut kunnalta avustusta tien ylläpitoon, se voi kieltää muilta siellä liikkumisen, mutta asia pitää merkitä joko liikennemerkillä tai puomilla...

Meiltä päin löytyy sellainenkin (läpiajettava) yksityistie jonka varrella on asiasta tiedottava kyltti ja laatikko johon ei-tiekuntaan kuuluvia tienkäyttäjiä pyydetään jättämään rahallinen korvaus tienkäytöstä. Muutama euro sisään ja omatunto on puhdas eikä tarvitse säikkyä alkuasukkaita :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...